Jak (ne)fotit nejen generálního ředitele.

Jak (ne)fotit nejen generálního ředitele. | foto: Koláž autor

Jak nefotit šéfy velkých firem v Česku. Odstrašující případy přiloženy

  • 96
České firmy se stále učí vystupovat navenek. Mezi firemními portréty se tak najde nesourodá sbírka nejrůznějších chyb, které byste hlavně u velkých firem opravdu nečekali. Nejčastější nešvary "firemních fotoalb" rozebírá fotograf Jan Tichý.

Portréty vedení firmy jsou součástí prezentace společnosti před veřejností. Čím větší firma, tím kvalitnější portréty, řekl by si jeden. Pro většinu předních českých firem to bohužel neplatí. Pokud tedy vůbec portréty na svých webech mají.

Začněme třeba u vrcholových manažerů ČEZ. Většina jejich fotografií vznikla v profesionálním fotoateliéru, jde však o velmi nesourodou směs, kterou asi fotili i různí fotografové. Jde o nejrozšířenější nešvar mezi českými firemními portréty. Všichni šéfové však reprezentují jednu společnost, což by měly odrážet i portrétní fotky.

U Student Agency či České televize se dokonce mísí profesionální ateliérové fotografie s výřezy z momentek. Tato směsice pak shazuje i těch několik povedených portrétů.

Dochází i k porušování obecných pravidel pro portréty. Fotograf členů představenstva společnosti RWE chtěl do portrétů nápaditě zakomponovat logo. Ale umístěním hlavy doprostřed loga, nepomohl ani logu, ani portrétovanému. V jednom případě dokonce "W" z loga tvoří na hlavě hezké růžky.

Pózy, výrazy i gesta jsou v portrétech ošemetné. Pokud nejsou dobře zvládnuté, portrét poškozují a portrétovaného zesměšňují. Už zmíněný portrét z RWE by měl vyzařovat ležérnost a uvolněnost, ale dojem je spíše blízký momentce, kdy jsme fotografovaného zaskočili a zastavili na chodbě.

Ruce jsou v portrétech obzvláště zrádné. Hezké a přirozené gesto může portrét oživit, nepřirozené poškodit, jak se to stalo v portrétu mluvčího firmy Agrofert.

U dvou portrétů RWE by se dal pochválit nápad se zakomponováním loga do portrétů, kdyby provedení nebylo tak nešikovné. Dát hlavu doprostřed loga, nepomůže ani logu ani portrétovanému. Portréty se snaží být uvolněné ležérním postojem portrétovaných. Ale i zde je nápad shozen provedením.

Několik hezkých příkladů

Naštěstí i mezi českými firemními portréty lze nalézt pozitivní příklady. Portréty představenstva společnosti Škoda Auto jsou vysoce profesionální, jednotné, seriózní a černé pozadí jim dodává na důstojnosti.

Odlišným, ale hezkým příkladem jsou i portréty vedení společnosti T-Mobile, které jsou více neformální, usměvavé a vstřícné. Mladé a menší firmy mohou jít do ještě méně formální polohy jako internetová agentura manGoweb. A pokud chcete použít momentky z dovolené, musí v tom být záměr a nadsázka jako u grafického studia Najbrt.

Škoda Auto má na svém webu portréty jak členů představenstva, tak dozorčí rady. Portrétům představenstva nemůžu nic vytknout. Jsou profesionální, jednotné, seriózní, černé pozadí dodává na důstojnosti. I portréty dozorčí rady jsou relativně jednotné ve stylu i výrazu, ale kvalit portrétů představenstva v žádném případě nedosahují.

Jak na firemní portrét

Co tedy mají firemní portréty splňovat, aby působily profesionálně a dobře propagovaly společnost? Především musí být v souladu s celkovou PR a marketingovou komunikací firmy. Pokud firma vystupuje na trhu seriózně, musí být takové i firemní portréty. Pokud je zaměřena na spotřebitelský sektor či mladé lidi, není od věci portréty ladit neformálně.

Portréty musí být také jednotné, pokud není pestrost záměrem. Musí být ve stejném stylu, pózy i rámování by mělo být podobné. A musí ladit s vizuálním stylem společnosti. To se týká především barevnosti, volby pozadí a prostředí.

U reprezentativních portrétů je vhodné, když se portrétovaní dívají přímo do objektivu a navazují oční kontakt. I když u typicky manažerských portrétů je výraz lepší neutrální, stále častěji je k vidění úsměv i na portrétech vysokého managementu.

Hezké portréty má T-Mobile. Mimochodem i Vodafone má docela kvalitní portréty, Teléfonica už ne. Oproti portrétům Škody Auto jsou velmi odlišné, ale dobré. Jsou uvolněné, neformální, prosvětlené, přesto jednotné, jak v barevnosti, tak výrazu či kompozici. Vytknout lze snad jen drobné rozdíly kontrastu a jasu mezi jednotlivými portréty.

Jelikož portrétovaní obvykle nemají na focení moc času, je lepší příliš neexperimentovat s postojem a gestikulací. Vhodnější je držet se jednoduchých postojů. Hlava může být nasměrována přímo do objektivu, nebo lehce odkloněna, ale s pohledem stále upřeným na diváka. Jak jsem upozorňoval, ruce jsou v portrétech ošemetné, takže různé zamyšlené pózy s rukou pod bradou, pokud nejsou pro portrétovaného přirozené, spíše portrét poškodí.

Kromě samotného obličeje portrétovaného hraje důležitou roli i pozadí. U ateliérových portrétů je vhodnou volbou černé, nebo šedé pozadí, které s kontrastnějším svícením působí důstojněji. Nicméně i bílé pozadí je vhodné, pokud odpovídá stylu firmy. V zahraničí se častěji než u nás u firemních portrétů používá pro pozadí prostředí samotné firmy, které je však jen naznačené a rozostřené. Takové portréty obvykle působí svěžím dojmem a jsou i prosvětlenější.

O autorovi

Jan Tichý je fotograf věnující se převážně portrétní fotografii. Mimo jiné provozuje web Fotodepo.cz. Zde nabízí seznam aktuálních fotografických výstav, adresář hlavních galerií v ČR věnujících se fotografii. 

Více o autorovi najdete na jeho webu.

Kromě klasického podobenkového rámování, kdy je na portrétu hlava a vrchní část ramen, působí u firemních portrétů dobře, když je vidět více těla, u mužů například celé véčko saka s košilí. U záběrů mimo ateliér vypadá hezky i orientace portrétu na šířku a může být i citlivě oříznutý vrch hlavy.

Ženy by před focením měla nalíčit a učesat vizážistka. U mužů pomůže lehké přepudrování. Make-up pro focení se odlišuje od klasického líčení, proto je dobré nenechávat líčení na samotné modely.

Ale hlavně to musí být portrét, na který bude příjemné se dívat. Snad si společnosti uvědomí, že kvalitní portréty vedení firmy patří k dobrému obrazu na veřejnosti, o který by měly usilovat.