Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Loď maršála Tita je na dně. Podívejte se, jak jsme její potápění natáčeli

aktualizováno 
Desítky tisíc diváků sledovaly na iDNES.cz potopení lodi maršála Tita v přímém přenosu. Podívejte se, co všechno musel náš redaktor Petr Slavík podniknout, abychom vám mohli několik živých streamů z Istrie poskytnout.

V květnu mohlo 40 tisíc z vás sledovat exkluzivně na iDNES.cz úmyslné potopení lodi Vis. Přišla nám řada technických dotazů a někteří dokonce vyslovili podezření, že jsme nevysílali v přímém přenosu a stream si předtočili. Autor přenosu Petr Slavík pro vás tedy připravil stručný popis pozadí celé akce:

Samotné potopení lodi řešil její majitel ve spolupráci s Chorvatským potápěčským svazem přes tři roky, termín se z administrativních důvodů několikrát posouval a poslední platné datum jsem dostal týden před akcí.

Fotogalerie

Abychom mohli živě streamovat z Istrie, kde se bude loď potápět, musím na místo nechat „relokovat“ náš pražský satelit. Po dopisování se třemi jadranskými telefonními operátory mám i záložní variantu. Pokrytí konkrétní lokality mobilními daty LTE a 3G je dostačující a od místních operátorů mi podrobné informace dorazily za dva dny.

V pátek ráno po příjezdu do Puly kupuji dvě datové SIM v ceně 170 Kč a vyrážím do místní rezervace Kamenjak, ze které je místo potopení na dohled. Dodávka s náhonem 4x4 se v těžko prostupném terénu dostala poměrně daleko.

Nikoho asi nepřekvapí, že informace od operátorů o pokrytí signálem jsou zcela v rozporu s realitou. Nejslibnější operátor mi nabídl jen slabé 3G a ten, co tvrdil, že nemá signál, měl naopak slušné LTE.

Stream potopení lodi z Chorvatska

Stream zajišťovalo auto iDNES se satelitem

Musím tedy patnáct kilometrů zpět do Puly a kupuji další dvě datovky za zhruba 250 Kč od jiného operátora. Satelitní přenos se chytil dobře, prakticky ještě lépe něž v ČR, družice jsou na jihu a Jadran je k nim tedy blíže.

Lokalitu, na které byla loď poslední rok kotvena, jsem prověřil na kvalitu signálu a vše vypadá dobře. Ještě musím najít rezervní místo pro stream pro případ, že mi vojáci zakážou vstup do přístavu. Nedaleká opuštěná rakouskouherská pevnost je ideální.

Čekání na potopení

Samotné potopení plánované na sobotu bylo ještě v pátek zrušeno, pak potvrzeno, pak zrušeno, pak potvrzeno, pak zrušeno. Někdo by řekl: Klasické balkánské problémy.

V sobotu jsem nakonec dostal informaci, že „akce se zcela ruší”, protože stěžeň lodi by byl v nižší hloubce než 10 metrů pod hladinou, což je nepřípustné. Naštěstí někoho napadlo stěžeň uříznout, jiný sehnal známého kontradmirála, který o víkendu zavolal dalšímu známému, ten zas volal na kapitanát a tak dále. Výsledek je, že se loď v neděli smí potopí.

Samotný stream se jeví v kontextu těchto událostí už jen jako maličkost. Satelit jede, elektrocentrála vrčí, videostream ze břehu na remorkéry odtahující loď Vis je také ok. Jenže...

Problémy dělá druhý přenos, který by měl zabírat tažný remorkér. Karty koupené u náhradního operátora nepracují s naším USB klíčenkovým modemem. Vše je nutné vyřešit přes sdílený hotspot.

Tím ovšem problémy nekončí. Na tlačný ani pomocný remorkér nechtějí kolegu s kamerou pustit, “prý je to proti bezpečnosti práce”. Než se to vyřeší, montuji GoPro kamery na Vis. Druhý stream z lodi tedy už jede, nikoli z remorkéru, ale přímo z Visu.

Úřadům kupodivu nevadí, že dvacítka lidí, vesměs novinářů a pyrotechniků s výbušninami, zůstává na vraku lodi Vis. Zamávám kolegovi se streamovací kamerou a myslím si své. Ponechat lidi moři a větru na vlečené nestabilní lodi bez motorů, záchranných člunů a záchranných vest je docela odvaha. Hlavně že nám jede stream.

Stream potopení lodi z Chorvatska

Horní paluba lodi Vis, ještě než byla poslána cíleně ke dnu.

Stream potopení lodi z Chorvatska

Loď do bezpečné vzdálenosti od pevniny odvlekly dva remorkéry.

Než remorkéry vymanévrují z přístavu, mám další hodinu co z opuštěného mola streamovat. Pak rychle zatahuji parabolu přenosáku, uklízím centrálu, vše balím a přesunuji se autem do 15 kilometrů vzdálené rezervace. Čtyřkolka je dobrá, ale má své hranice, dost jsem se také zapotil s přenášením věcí na útes, odkud budu vysílat. Sto metrů LAN kabelu od satelitu stačí jen tak tak. Na čas stíhám po 45 minutách rozjet znovu první stream a na obzoru vidím, jak se objevuje náš lodní konvoj.

Druhý stream na lodi potřeboval výměnu datové SIM, protože jsme spotřebovali datový FUP. Teď už jen rozběhnout třetí stream, abych využil extrémně dlouhý objektiv (když už ho vezu až z Prahy). Dvě hodiny klidného vysílání a pozorování zhruba dvou set lodí, které přijely zahoukat Visu na poslední cestu na dno moře. Přes dva tisíce lidí na břehu nemá takové štěstí. Přes dým nevidí vůbec nic. Diváci na iDNES.cz mohou sledovat vše. Návětrná strana útesu se prostě vyplatila.

Stream potopení lodi z Chorvatska

Na místě potopení lodě sledovalo dění několik tisíc lidí a asi 200 lodí.

Stream potopení lodi z Chorvatska

Živý stream iDNES.cz si našel asi 40 tisíc diváků.

Loď Vis klesla ke dnu. Zase spěch, vše pobalit, nabrat v přístavu kolegu s kamerou a rychle do neoprénu. Rybář nás doveze nad vrak, ale čekat na nás nehodlá. Na hladině nepříjemně smrdí nafta, pod vodou už je to v pohodě.

Dvě hodiny po potopení se rozptýlil kal a viditelnost je zhruba deset metrů. Vidíme, že po silném nárazu do dna je částečně zdeformována záď lodi. Od výbuchů je trochu “přesazené” zábradlí.

Vrak se usadil kýlem na dno, jak bylo plánováno, sedí rovně a jeho přetočení tedy nehrozí. Ze samotné lodi zatím ještě unikají drobné kapky oleje či nafty, které skoro umělecky kapou ze dna nahoru na hladinu (nafta je lehčí než voda). Po půlhodinové prohlídce vraku se musíme dokopat na břeh sami.

O historii potopené lodi se dočtete zde.

Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Kutilství už není o nedostatku věcí, řekl v Rozstřelu ředitel festivalu Maker Faire

Programový ředitel Maker Faire Prague Jiří Zemánek v diskusním pořadu iDNES.cz...

Programový ředitel festivalu Maker Faire Praha Jiří Zemánek je srdcem kutil, a tak se nelze divit, že první festival...

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Pantografy pomalu končí, přinesly vyšší rychlost i nevyužitou rekuperaci

Podle vagonářského muzea Prototypová jednotka EM 475.0 v roce 1960 na tovární...

Historie dnes již dosluhujících příměstských vlaků známých jako pantograf nebo také slangově žabotlam začala vznikat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz