Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Použití elektronického podpisu v praxi

aktualizováno 
Elektronický podpis má teoreticky široké možnosti využití. Tentokrát se zaměříme na aplikace, které elektronický podpis používají. Jaká ministerstva umožňují podávání žádostí elektronicky?

Elektronický podpis má teoreticky široké možnosti využití. Tentokrát se zaměříme na aplikace, které elektronický podpis používají. Elektronický podpis (EP) může být používán u těch subjektů, u kterých má klient povinnost hlásit změny, podávat žádosti nebo získávat informace. Jedná se o finanční, sociální, katastrální, krajské, městské a obecní úřady, banky, spořitelny, pojišťovny komerční i zdravotní aj.
Elektronicky podepisovat můžeme již téměř čtyři roky. Pro komunikaci se státními úřady je nutný kvalifikovaný certifikát od akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb (pouze I.CA).

Elektronické podatelny

Se státními úřady můžete většinou komunikovat prostřednictvím elektronické podatelny. Tyto podatelny by měly být v souladu se standardem ISVS (Standard ISVS pro provoz elektronických podatelen v orgánech veřejné moci zřizovaných podle nařízení vlády č. 3004/2001 Sb.). Úřady si mnohdy ulehčily práci zřízením zvláštní adresy, kterou ručně obsluhuje jeden úředník.

Nejčastější prohřešky oproti standardu ISVS jsou:

* E-mailový kontakt neodpovídá doporučenému tvaru posta@doména úřadu.cz.

* Chybí seznam certifikátů oprávněných zaměstnanců podatelny.

* Chybí seznam formátů datových zpráv, které jsou přijímány. * Chybí pravidla zasílání a potvrzování příjmu podání.

* Po zaslání vašeho e-mailu na podatelnu chybí potvrzení o příjmu tohoto e-mailu.

Těmito nešvary bohužel trpí i elektronické podatelny některých ministerstev. Z celkového počtu 15 ministerstev vyhovuje standardu, a to s přimhouřením oka, 5 podatelen.

Elektronické podatelny si zřídily i subjekty, které tuto povinnost nemají, ale chtějí umožnit svým klientům i tento způsob komunikace, například některé zdravotní pojišťovny.

Vybraná ministerstva

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) umožňuje elektronicky podat žádost o příspěvek na dítě, sociální příplatek, příspěvek na bydlení, příspěvek na dopravu, porodné, pohřebné, dávku pěstounské péče, rodičovský příspěvek, zaopatřovací příspěvek pro nezaopatřené děti vojáka nebo o zaopatřovací příspěvek pro manželku vojáka.
Elektronicky je také možné hlásit změny. Není dovoleno podání bez EP, variantou k EP je pouze tisk formuláře (prázdného nebo částečně či zcela vyplněného), jeho vyplnění a osobní doručení na příslušný sociální úřad. Nevýhodou je povinnost doložit k žádostem příslušná potvrzení, která musejí být v písemné formě doručena na úřad, a to osobně nebo poštou. Ministerstvo chystá možnost elektronického potvrzování dokladu Potvrzení o studiu školami. Alespoň toto potvrzení by se nemuselo v dohledné době (pro studenty některých škol) doručovat písemně.
Pro komunikaci s MPSV můžete mít na svém PC operační systém Windows nebo Linux a v prohlížečích máte také na výběr: Internet Explorer, Netscape nebo Mozillu.

Ministerstvo financí (MF) umožňuje elektronické podání přiznání k dani z nemovitostí, přiznání k DPH, přiznání k silniční dani, oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám a podání obecné písemnosti.

Na webu MF jsou uvedeny tyto způsoby elektronického podání:

* Písemnost v souboru je odeslána přímo z klientovy aplikace (účetní, daňový software). Je nutno stáhnout si aplikaci z webu MF.

* Písemnost v souboru je odeslána přes aplikaci na webu.

Pro oba způsoby je možné využít EP. Pokud uživatel soubor zašle bez EP, musí následně vyplněný formulář doručit poštou nebo osobně na úřad. Jediným důvodem zaslání bez EP je dodržení některých termínů, protože za datum podání se považuje datum elektronického zaslání. Pro úspěšné používání aplikace je nutné mít na PC operační systém i prohlížeč od firmy Microsoft (Windows, Internet Explorer).

Bankovní aplikace

Bohužel téměř každá banka používá vlastní certifikát, platný jen pro použití při komunikaci s touto bankou. Tvůrci jiných aplikací jej většinou nemohou použít proto, že veřejné klíče vydaných certifikátů ani CRL (Certificate Revocation List, seznam zneplatněných certifikátů) nejsou veřejně dostupné. ČSOB používá komerční certifikát I.CA, ale o tento certifikát musíte nejdříve požádat ČSOB a až poté jej můžete používat jako jakýkoliv jiný komerční certifikát. ČSOB totiž vyžaduje vyplnění jedné položky v certifikátu svým textem. Některé banky používají autentizační kalkulátory a jsou i takové, které umožňují klientům obsluhovat svůj účet bez certifikátu, pouze na základě přihlašovacího jména a hesla.
Myslím si, že to není cesta správným směrem. Nabízí se otázka, proč banky nepřipouštějí kvalifikovaný certifikát I.CA.

Česká pošta

Česká pošta nabízí aplikaci REP (Registrovaná elektronická pošta). Jedná se o elektronickou obdobu doporučeného dopisu s doručenkou. Obě komunikující strany si musejí nainstalovat tzv. REP klienta a pomocí této aplikace komunikují přes REP server České pošty. REP server zajišťuje informovanost podavatele o stavu zásilky, zasílá potvrzení o podání zásilky a potvrzení o doručení a otevření zásilky (doručenka). Aplikace REP je nezávislá na operačním systému obou stran, pro administrátora aplikace jsou povoleny certifikáty pouze od certifikační autority PostSignum, což je certifikační autorita České pošty.
Certifikáty PostSignum ovšem nevyužijete u jiných subjektů. Tento způsob komunikace bude možná výhodný pro firmy, které rozesílají svým klientům mnoho dopisů. Nevýhodou je, že i jejich klienti musejí být zároveň uživateli REP, mít s Českou poštou uzavřenou smlouvu a samozřejmě za užívání aplikace platit.

Hutnická zaměstnanecká pojišťovna

Zdravotní pojišťovna HZP provozuje pro smluvní zdravotnická zařízení, plátce za zdravotní pojištění (zaměstnavatele) a své pojištěnce internetovou aplikaci, tzv. Elektronickou přepážku. Lze ji využít pro vyúčtování zdravotní péče, výpis faktur, výpis plateb, ověření příslušnosti pojištěnce k HZP, žádost o přehled kapitovaných pojištěnců (zdravotnická zařízení), hromadné oznámení zaměstnavatele, zasílání přehledu platbě pojistného, požadavek na seznam zaměstnanců (zaměstnavatelé), výdajový účet pojištěnce, změnu kontaktních údajů, záznam o dlouhodobém pobytu v cizině, změnu údajů o plátci, žádost o nový průkaz nebo pro vyúčtování pojistného pro OSVČ (pojištěnci). Na svém PC můžete mít OS Windows nebo Linux a prohlížeč Internet Explorer, Netscape nebo Mozillu. Používat lze certifikát komerční nebo kvalifikovaný.

Pětice zdravotních pojišťoven

Česká národní zdravotní pojišťovna, Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví, Revírní bratrská pokladna, Zaměstnanecká pojišťovna Škoda a Zdravotní pojišťovna Metal-Aliance provozují tzv. Portál, který umožňuje elektronickou komunikaci za pomoci EP. Tato komunikace je v současné době určena pouze pro zdravotnická zařízení a zaměstnavatele. Jejím prostřednictvím lze realizovat vyúčtování zdravotní péče (zdravotnická zařízení), hromadné oznámení zaměstnavatele, zasílání přehledu platbě pojistného (zaměstnavatelé). Na PC musí mít klient OS Windows a prohlížeč Internet Explorer. Přípustný je pouze kvalifikovaný certifikát od I.CA.

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)

Portál VZP je v současné době určen pouze pro smluvní zdravotnická zařízení a zaměstnavatele. Seznam funkcí není na webu zveřejněn. Na PC musí mít klient OS Windows a prohlížeč Internet Explorer. Certifikát je povolen komerční nebo dva certifikáty –- komerční a kvalifikovaný (dle požadavku klienta na bezpečnost).

Bezpečná komunikace

V možnostech využití EP nemůžeme vynechat i téměř implicitní funkci, a to zabezpečenou e-mailovou komunikaci. V případě, že si potřebujete s jinou osobou nebo subjektem vyměňovat tajná data a obě strany vlastní certifikát, můžete e-maily zašifrovat. Tato ochrana je zcela jistě silnější než pouhé zaheslování zasílaného souboru.

Závěr

Jak se zdá, aby mohl klient využít co nejvíce aplikací s EP, měl by mít na svém počítači Windows s Internet Explorerem a vlastnit kvalifikovaný certifikát I.CA nebo rovnou sadu několika certifikátů. Kvalifikovaný certifikát I.CA na jeden rok stojí 700 Kč. Některé instituce však nabízejí tento certifikát za zvýhodněnou cenu.

Článek přinášíme ve spolupráci s týdeníkem Computerworld.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

Nová dvoutisícová bankovka má na líci kosmodrom Vostočnyj, na rubu je most ve...
Chystá se ruská digitální měna. Kryptorubl nebudou uživatelé těžit

Digitální měna, která má poněkud jiná pravidla, než jsme si zvykli, vzniká v Rusku. Zcela pod kontrolou ji bude mít stát.  celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.