Pozor na reklamace hardwaru! Jednoduchá věc to rozhodně není

  • 233
Trápení našeho čtenáře, který nakupoval komponenty v IT prodejně, gradovalo následující den, a pak vlastně celý měsíc. Možná byste nevěřili, jak taková reklamace může člověka příšerně otrávit. Ale bohužel i v jiných shopech tomu není jinak.

Včera jsme vás v tomto článku obeznámili s jedním z mnoha problémů uživatelů, kteří se rozhodli pro upgrade, koupi či zcela novou stavbu vlastního PC. Příběh, který se stal našemu čtenáři, může ovšem potkat každého, a tak dnes navazujeme na další čtenářovy potíže, které jej potkaly v následujících dnech - kdy došlo na reklamaci.

Mířil jsem si to přes půl Prahy k místu svého bydliště celý natěšený, že již brzy usednu ke svému zbrusu nově postavenému PC. Ale vše nebylo tak růžové, jak se zdálo. Po zabouchnutí dveří od bytu jsem z brašny vybalil všechny "těžce" zakoupené komponenty a začal z nich skládat kostru PC. Vše šlo hladce, ale najednou se vyskytl problém. Při zasouvání pamětí do DDR SDRAM paměťového banku jsem zjistil, že mi byly vydány zcela jiné paměti, než které jsem požadoval. Ihned jsem zkontroloval dodané komponenty dle faktury a až na paměti všechno sedělo. Bylo mi jasné, že tuto chybu musel udělat prodávající, buďto nevědomky nebo prostě a jednoduše moduly od sebe nedokázal rozpoznat a podstrčil mi neznačkové s větší latencí. Byl jsem naštván a rozhodnut, že je zítra půjdu vyměnit. Ostatní komponenty jsem osadil již bez většího problému.

Nastal onen vytoužený krok, oživování. Po naběhnutí jsem samozřejmě provedl instalaci "woken" a další nezbytnou konfiguraci (instalace Service Packu, driverů a jejich následnou aktualizaci z webu). Vyzkoušel jsem testovacími programy, abych zjistil, jak si má sestava vede po výkonnostní stránce, a usoudil, že je bez chyb. Nechal jsem více jak tři hodiny procesor tzv. zahořet (zatížit na max. výkon). Prováděno na Quake 3 Arena. Po dokončení „zážehu“ CPU, jsem ještě provedl nezbytně nutné testy, zda vše šlape tak, jak má, a pustil se do hraní her.

Zrovna letěla hra Return to Castle Wolfenstein. Přes první dvě kola jsem se probral úspěšně, když tu najednou obrazovka potemněla. Řekl jsem si nahlas a z plna plic „a je je". Průšvih byl na světě. Rozdělal jsem tedy case a začal hledat příčinu. Ventilátor na CPU běžel, disky se točily, deska zářila všemi možnými barvami, ale PC nejelo. Když ani po opětovném zapnutí počítač nenaběhl, jal jsem se resetovat BIOS. Po dalším stisku tlačítka Power ani toto řešení nebylo úspěšné. Holt mi nezbývalo, než vzít manuál a projít chybová hlášení motherboardu (indikace LED diod). Trvalo mi několik minut, než jsem přišel na to, že dle manuálu je odvařen či špatně zasunut procesor. Vložen špatně nebyl, vždyť jsem před chvílí na něm hrál Wolfensteina, i přesto jsem zkontroloval, zda CPU opravdu sedí tak, jak má. No problem. Urychleně jsme ho „vyloupl“ a šel za kamarádem vyzkoušet ho do jeho počítače. Předpoklad se naplnil, i zde byl procesor mrtev. Řekl jsem si, že se nejspíš jednalo o špatný kousek, musí ho vyměnit kus za kus. Byla již hluboká noc, takže jsem reklamaci nechal na příští den, společně s již zmiňovanými pamětmi.

Reklamace: den první
Po vystání fronty v prodejně jsem byl upozorněn, že sice brečím dobře, ale na špatném hrobě. Reklamační oddělení bylo zcela u jiných dveří. Po dalším více jak 20 minutovém stání ve frontě jsem přišel na řadu. Technik vzal moje CPU a začal ho podrobovat testům. Ovšem jen vizuálním. Jak taky jinak. Za chvíli na to se mě ptal, kde je jejich identifikační štítek, který lepí vždy na spodek procesoru, „bohužel jsem ho zapomněl doma“ zněla má odpověď. Hned jsme byl upozorněn na to, že nemám právo z komponent cokoliv oddělávat. Namítal jsem mu, že u takových procesorů, jako jsou AMD, je zapotřebí štítky sloupávat, protože jejich provozní teploty stoupají někdy až k 70°C. Chvilku jsme se hádali a nakonec mi bylo řečeno, abych se stavil za dva dny, že mi bude procesor vyměněn.

Jak bylo domluveno, stalo se. Uvítal mě stejný technik jako před dvěma dny. Pozdravil mě a pak prohlásil: „ Jo to jste vy, ten s tím odpáleným Athlonem, tak to bude složitější". Jelikož jste odstranil identifikační štítek, musíme projít celou naši databázi, abychom vůbec zjistili, zda je od nás.“ Kdyby se mě býval technik zeptal, zda náhodou jejich štítek nemám, bylo by vše snazší, bohužel ani mě to tenkrát nenapadlo. Bylo mi řečeno, ať vyčkávám na telefonu, že budu o výměně vyrozuměn. Když se ani po 14 dnech nikdo neozval, zavolal jsem do prodejny, kde jsem zjistil, že reklamace bude uznaná. Nicméně v současné době tyto procesory nejsou na skladě, takže si budu muset pár dní počkat. Po zavěšení telefonu jsem neměl slov. Prakticky ihned jsem se informoval na webových stránkách společnosti o dostupnosti konkrétního procesoru - na skladě byl. Tuto informaci jsem si ještě potvrdil telefonickým hovorem a nechal jsem si procesor rezervovat. Pak jsem volal znovu technikovi.

Reklamace: den xxx
Obeznámil jsem ho se situací, na což on začal cosi koktat o tom, že opravdu dané CPU nejsou, ale když jsem ho informoval, že tentýž CPU jsem si před několika minutami zamluvil, najednou mu došla slova a telefon položil. Další hovory mi již nepřijímal. Vytočil jsem tedy číslo majitele firmy a začal celou věc řešit s ním. Ten se nestačil divit a ujistil mě, že vše dá ihned do pořádku. Asi za tři dny jsem si svůj nový procesor šel vyzvednout. Naštěstí již na reklamacích seděl zcela jiný člověk. Nevím, co se stalo s technikem, který mi nepřál potěšení ze zakoupeného CPU, každopádně od té doby vše šlape tak, jak má.

V průběhu reklamace
Od zakoupení až po vyreklamování uběhl bezmála měsíc. Po celou tuto dobu jsem slyšel na tuto společnost jen samé špatné reference, jak na internetu, tak od svých přátel. Paměti jsem raději nechal být, protože jsem již další měsíc nehodlal čekat či se hádat, zda bude reklamace uznána nebo ne.

Redakce Technet.cz doporučuje
Při zakoupení jakéhokoliv zboží si vždy přečtěte reklamační podmínky pro pozdější argumenty. Nikdy nedejte na reference uvedené na internetových stránkách shopu nebo vašeho přítele. Nevěřte nikomu a ničemu. Nakupované komponenty si vždy řádně zkontrolujte. A pokud se vám již stane podobná věc jako našemu čtenáři, buďte tvrdí a neoblomní. Dle reklamačního řádu máte na výměnu nárok, dodržíte-li stanovené podmínky.

<-- Upgradujete? Dávejte si pozor