Praha bude mít nové zastávky tramvají. Ukáží, kdy přijede další vůz

aktualizováno 
Do konce roku nebudou muset cestující tramvají v Praze luštit na sto dvaceti zastávkách jízdní řády. Stačí zvednout hlavu a podívat se na číslici, která jim oznámí, za jak dlouho přijede další tramvaj.

První digitální označník tramvajové zastávky - prototyp | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Na tramvajové zastávce Nádraží Vysočany už je první, takzvaný digitální označník. Lidsky řečeno: sloupek, na kterém je kromě papírových jízdních řádů - jak je tomu dnes - ještě několik digitálních displejů zobrazující čas zbývající do příjezdu další tramvaje. 

Zařízení automaticky vyhodnocuje polohu přijíždějící soupravy a následně vypočítává dobu příjezdu, která se zobrazí. Systém tedy nekopíruje jízdní řád, ale zobrazuje skutečnou dopravní situaci.

Do konce prázdnin se v pražských ulicích objeví na 120 zastávkách 271 podobných označníků (na některých zastávkách je potřeba pokrýt více směrů než z centra a do centra).

Digitální označníky opanují širší centrum Prahy, které si můžeme představit hranicí Malovanka, Vítězné nám., Podbaba, Nádraží Holešovice, Palmovka, Ohrada, Strašnická, nám. Bratří Synků, Výtoň a Anděl.

Zobrazovače příjezdu nejsou v Praze i mimo hlavní město novinkou. Např. pro obyvatele Olomouce jsou již léta samozřejmostí.

Nejznámější tabule příjezdů z Malostranského náměstí již byla odstraněna. Další zobrazovače jsou systematicky použity na trati z Hlubočep na Barrandov. V Praze dosud nejsou tabule příjezdů součástí označníku zastávky.

V této chvíli prototyp označníku (podle jeho výrobce) prochází nejrůznějšími zkouškami. V době fotografování žádné informace nezobrazoval.

Na zastávce Nádraží Vysočany je opravdu jen prototyp, vyvinutý před půl rokem. V sériové podobě bude v horní části umístěn velký displej (obdobný těm na dálničních infosystémech nebo na nových autobusech pražské MHD). Bude zobrazovat vše kromě názvu zastávky (ten bude zobrazen permanentně "analogově").

Zastávka s anténou (všimněte si jí v horní části fotografie) zobrazí čísla linek a dobu do odjezdu linky ze zastávky. Displej také může zobrazovat některé důležité informace, např. označení "Výstupní" nebo informace o mimořádné dopravní situaci - výluce, náhradních spojích apod.

Jak systém funguje

První digitální označník tramvajové zastávky

První digitální označník tramvajové zastávky má anténu, kterou přijímá údaje zastávkového informačního systému. Díky údajům o skutečné poloze konkrétní tramvaje zobrazí číslice čas, za který přijede váš spoj.

V pražské tramvajové síti je již rozmístěna soustava snímacích bodů. Nacházejí se například na křižovatkách nebo na stávajících zastávkách. Při průjezdu tramvaje kolem tohoto místa se snímač spojí s obdobným snímačem na tramvaji a vymění si informace. Odesílají se bezdrátově a zpracují se na tramvajovém dispečinku. Dispečeři takto získávají obraz o skutečné dopravní situaci, lidově se dá říci, že tak získají okamžitý reálný jízdní řád.

Nově výsledky skutečného provozu tramvajových spojů dostanou bezdrátově digitální zastávkové označníky, které vypočítají reálný příjezd konkrétní linky.

O napájení se stará veřejné osvětlení

Nový informační systém se bez větších stavebních úprav objeví na všech místech, kde jsou nynější sloupky elektricky napájeny ze sítě veřejného osvětlení. O napájení přes den se postará zabudovaný akumulátor. Pro 41 označníků se musí vybudovat elektrická přípojka.

Systém má i své nedostatky

Do dvou minut od příjezdu soupravy do zastávky odhaduje systém velice přesně, ale poté naskočí na displeji jednička. Ta svítí tak dlouho, dokud tramvaj neodjede ze zastávky. Další nevýhodou systému je to, že neumí pracovat s výjimečnou situací na trati, např. nehodou před zastávkou. Pokud dojde ke zmíněné nehodě před zastávkou, ukazuje označník stále čas, jakoby k žádné nehodě nedošlo.

Nedostatky vyřeší na klíčových zastávkách LCD displeje

Na klíčových zastávkách tramvajové sítě proto budou instalovány přímo do konstrukce označníku LCD displeje, které umí zobrazit veškeré informace o mimořádných situacích, výlukách a podobně.

Jak vypadají stávající označníky

Stávající označník tramvajové zastávky

Stávající označník tramvajové zastávky obsahuje na některých zastávkách také směr jízdy tramvajové linky.

Nejčtenější

Alza to zase zkouší. Zákazníkům do košíku „tajně“ přihodí nechtěné věci

Stačí chvilka nepozornosti a obchod vám do košíku přidá něco, co jste si...

Před odesláním objednávky v e-shopu si dobře zkontrolujte obsah košíku. Je možné, že vám tam bez vašeho vědomí něco...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Známe tvář mrtvé dívky z obleženého Tábora. Kdy zemřela, napověděla mince

Zrekonstruovaná podoba dívky (18 až 19 let) nalezené ve společném hrobě v...

Téměř 400 let ležela v zapomenutém společném hrobě, než její pozůstatky při stavbě rodinného bazénu náhodou objevili. V...

Vyzkoušeli jsme nejlepší způsob, jak sledovat televizi. Poradíme i vám

Test set-top-boxů pro televizi přes internet

Nezajímá vás kdy pořad jde, ani kolik je v něm reklam. Pustíte si jej kdykoli během i po odvysílání a reklamní bloky...

Poslechněte si vítr na Marsu. Je to první nahrávka zvuku z této planety

Jak zni vitr na Marsu

Sonda InSight, která na konci listopadu přistála na Marsu, poslala vůbec první nahrávku zvuku z této planety.

Další z rubriky

První kloubový autobus z Karosy „zabil“ i nezájem pražského dopravce

Prototyp kloubového autobusu Škoda 706 RTO-K projíždí po Václavském náměstí...

Za nejpohlednější československý autobus můžeme označit Škodu 706 RTO z Karosy Vysoké Mýto. Svou krásu neztratil ani ve...

Rok s Googlem v obýváku: dokáže šetřit čas, pobavit i naštvat. Česky ne

Google Home ještě neumí česky, ale jinak se jedná o překvapivě schopného...

Digitální asistent Google Home se u nás v domácnosti přes naši počáteční nedůvěru zabydlel. Používáme jej více, než...

OBRAZEM: První letecká továrna v ČSR vznikla před sto lety

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince...

Historie první československé letecké továrny Letov se začala psát 9. prosince 1918. Vznikla zde řada zajímavých typů...

Najdete na iDNES.cz