Praha bude mít nové zastávky tramvají. Ukáží, kdy přijede další vůz

aktualizováno 
Do konce roku nebudou muset cestující tramvají v Praze luštit na sto dvaceti zastávkách jízdní řády. Stačí zvednout hlavu a podívat se na číslici, která jim oznámí, za jak dlouho přijede další tramvaj.

První digitální označník tramvajové zastávky - prototyp | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Na tramvajové zastávce Nádraží Vysočany už je první, takzvaný digitální označník. Lidsky řečeno: sloupek, na kterém je kromě papírových jízdních řádů - jak je tomu dnes - ještě několik digitálních displejů zobrazující čas zbývající do příjezdu další tramvaje. 

Zařízení automaticky vyhodnocuje polohu přijíždějící soupravy a následně vypočítává dobu příjezdu, která se zobrazí. Systém tedy nekopíruje jízdní řád, ale zobrazuje skutečnou dopravní situaci.

Do konce prázdnin se v pražských ulicích objeví na 120 zastávkách 271 podobných označníků (na některých zastávkách je potřeba pokrýt více směrů než z centra a do centra).

Digitální označníky opanují širší centrum Prahy, které si můžeme představit hranicí Malovanka, Vítězné nám., Podbaba, Nádraží Holešovice, Palmovka, Ohrada, Strašnická, nám. Bratří Synků, Výtoň a Anděl.

Zobrazovače příjezdu nejsou v Praze i mimo hlavní město novinkou. Např. pro obyvatele Olomouce jsou již léta samozřejmostí.

Nejznámější tabule příjezdů z Malostranského náměstí již byla odstraněna. Další zobrazovače jsou systematicky použity na trati z Hlubočep na Barrandov. V Praze dosud nejsou tabule příjezdů součástí označníku zastávky.

V této chvíli prototyp označníku (podle jeho výrobce) prochází nejrůznějšími zkouškami. V době fotografování žádné informace nezobrazoval.

Na zastávce Nádraží Vysočany je opravdu jen prototyp, vyvinutý před půl rokem. V sériové podobě bude v horní části umístěn velký displej (obdobný těm na dálničních infosystémech nebo na nových autobusech pražské MHD). Bude zobrazovat vše kromě názvu zastávky (ten bude zobrazen permanentně "analogově").

Zastávka s anténou (všimněte si jí v horní části fotografie) zobrazí čísla linek a dobu do odjezdu linky ze zastávky. Displej také může zobrazovat některé důležité informace, např. označení "Výstupní" nebo informace o mimořádné dopravní situaci - výluce, náhradních spojích apod.

Jak systém funguje

První digitální označník tramvajové zastávky

První digitální označník tramvajové zastávky má anténu, kterou přijímá údaje zastávkového informačního systému. Díky údajům o skutečné poloze konkrétní tramvaje zobrazí číslice čas, za který přijede váš spoj.

V pražské tramvajové síti je již rozmístěna soustava snímacích bodů. Nacházejí se například na křižovatkách nebo na stávajících zastávkách. Při průjezdu tramvaje kolem tohoto místa se snímač spojí s obdobným snímačem na tramvaji a vymění si informace. Odesílají se bezdrátově a zpracují se na tramvajovém dispečinku. Dispečeři takto získávají obraz o skutečné dopravní situaci, lidově se dá říci, že tak získají okamžitý reálný jízdní řád.

Nově výsledky skutečného provozu tramvajových spojů dostanou bezdrátově digitální zastávkové označníky, které vypočítají reálný příjezd konkrétní linky.

O napájení se stará veřejné osvětlení

Nový informační systém se bez větších stavebních úprav objeví na všech místech, kde jsou nynější sloupky elektricky napájeny ze sítě veřejného osvětlení. O napájení přes den se postará zabudovaný akumulátor. Pro 41 označníků se musí vybudovat elektrická přípojka.

Systém má i své nedostatky

Do dvou minut od příjezdu soupravy do zastávky odhaduje systém velice přesně, ale poté naskočí na displeji jednička. Ta svítí tak dlouho, dokud tramvaj neodjede ze zastávky. Další nevýhodou systému je to, že neumí pracovat s výjimečnou situací na trati, např. nehodou před zastávkou. Pokud dojde ke zmíněné nehodě před zastávkou, ukazuje označník stále čas, jakoby k žádné nehodě nedošlo.

Nedostatky vyřeší na klíčových zastávkách LCD displeje

Na klíčových zastávkách tramvajové sítě proto budou instalovány přímo do konstrukce označníku LCD displeje, které umí zobrazit veškeré informace o mimořádných situacích, výlukách a podobně.

Jak vypadají stávající označníky

Stávající označník tramvajové zastávky

Stávající označník tramvajové zastávky obsahuje na některých zastávkách také směr jízdy tramvajové linky.



Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Rusové ztrácejí u partnerů kredit, říká český odborník k nehodě Sojuzu

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, posádka musela přistát nouzově přistát....

Porucha nosiče Sojuz bude mít největší dopad na provoz ISS, říká Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Mimo jiné...

Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Další z rubriky

Spotřeba 100 litrů na kilometr. Jak se vozily americké raketoplány

Boeing 747 N905NA (vpředu) a N911NA spolu za dobu služby letěly pouze jednou,...

Nejslavnější cesty amerických raketoplánů mířily do kosmického prostoru, všechny však musely během své kariéry...

Radioaktivnější voda je i v lázních, řekla o nehodě v Temelíně Dana Drábová

Šéfka českého státního jaderného dozoru Dana Drábová v diskusním pořadu...

O malé provozní havárii Temelína i obecných otázkách kolem jaderné energetiky hovořila v pořadu Rozstřel šéfka českého...

Knihy z niklu, zlato za hubičku. Co předpověděl Thomas Edison v Praze

Edison (vlevo) v autě firmy Bailey Electric vybaveném jeho baterií. Vedle něj...

V roce 1911 Thomas Alva Edison navštívil Prahu. A protože byl mistrem sebepropagace a marketingu, sešel se také s...



Najdete na iDNES.cz