Neznamená to, že by v dohledné budoucnosti jezdilo metro zcela samo, ale určité úkony bude vykonávat automaticky a bez zásahu lidské ruky.
Právě takzvaný bezobslužný obrat by měl vést k úspoře pracovních sil. Vlak při něm na konečné automaticky (tedy zcela bez asistence člověka v kabině soupravy) zajede na obratové koleje v zázemí stanice (během testů je to Dejvická) a zařadí se do protisměru. Strojvůdce má mezitím dost času přejít do již připraveného vlaku a vydat se na opačnou konečnou.
Ačkoliv některé části metra a samotné soupravy jsou schopné zcela automatického provozu bez řidiče, zatím se prázdné kabiny v Praze nedočkáme. Neumožňuje to drážní zákon. Pokud se přesto chcete "svézt bez řidiče", projeďte se trasou A nebo C. Zde jezdí vlaky téměř bez zásahu lidské ruky.
Obě trasy mají moderní zabezpečovací zařízení a jezdí po nich výhradně modernizované soupravy (trasa A) nebo zcela nové vozy (nejstarší trasa C). Vozy je možné řídit manuálně či mohou fungovat ve zcela automatickém režimu. Vždy jsou však pod plnou kontrolou zabezpečovacího zařízení.
Pokud řízení obstarává automat, řidič pouze otevírá a zavírá dveře, dohlíží na bezpečný a spolehlivý chod techniky a kontroluje situaci na hraně nástupiště ve stanici při příjezdu, výměně cestujících při stání a při odjezdu vlaku ze stanice.
Přítomnost lidské obsluhy v čele soupravy je nutná. V případě selhání techniky je úkolem strojvedoucího bezpečně dovézt cestující do stanice a soupravu na odstavnou kolej nebo do depa.
Obrat bez obsluhy se testuje ve stanici Dejvická
Vyhovující konfiguraci kolejiště a odpovídající provozní zatížení pro realizaci bezobslužného obratu na trase A má pouze stanice Dejvická.
Při bezobslužném obratu vystoupí strojvedoucí z kabiny a zajistí jej z nástupiště. Poté přejde do jiné, již připravené soupravy přímo na nástupišti a může pokračovat v jízdě na druhou stranu. Dnes to dělá také, ale obrat soupravy zajišťuje kolega. (Popsaným způsobem se provádí obraty zejména ve špičce; také se používá pro popis mnohem komplikovanější způsob rotace strojvedoucích při obratu).
Celý děj jde rozfázovat do pěti kroků:
1. Vlak řízený strojvedoucím přijede do stanice Dejvická ze stanice Hradčanská v běžném provozu s cestujícími. Po zastavení soupravy u nástupiště se otevřou dveře k výstupu cestujících. Výsledkem dalších činností je, že po kolejích (viz. fotografie) vlak metra vyjede na obratové koleje již bez strojvedoucího v kabině.
3. Strojvedoucí odemkne skříňku, a pokud je výstup cestujících ukončen, stiskne tlačítko START. Vlak zavře dveře a sám odjede na obrat. Řidič má pochopitelně ještě možnost odjíždějící soupravu zastavit. Pak přejde na opačnou stranu nástupiště, aby mohl nastoupit do řídicího stanoviště dalšího vlaku směr stanice Hradčanská.
4. Po rozjezdu soupravy na obrat se samočinně spouští ve vlakovém rozhlasu hlášení pro případně "zapomenuté" cestující (kteří nevystoupili), aby zůstali v klidu, že se vlak okamžitě vrací k nástupišti do stanice. Totéž hlášení se ve třech jazykových mutacích spouští i na informačních panelech ve všech vozech soupravy.
5. Souprava po bezobslužně provedeném obratu přijíždí k odjezdovému nástupišti směr stanice Hradčanská. Strojvedoucí nastoupí, zprovozní řídicí stanoviště na čelním voze, tím mimo jiné zruší signalizaci bezobslužného obratu na obou čelech vlaku, a obrat ukončí. Na fotografii je výhled strojvedoucího při zapnutých tlumených světlech
Při provozu metra jde především o bezpečnost. Proto nepřekvapí, že dopravní stanoviště jsou vybavena ovládacími prvky umožňujícími na dálku zastavit a případně opět rozjet bezobslužně se obracející soupravy.
V útrobách stanice Dejvická najdete na pracoviši dispečera kromě kontrolních monitorů a bezpečnostních tlačítek také dvě generace způsobu řízení provozu kolejiště. Dělí je od sebe přes třicet let. Poznáte, které je dnešní?
Jak budou reagovat cestující na vůz bez řidiče?
Součástí testu bude i sledování a vyhodnocování lidských reakcí na vlak bez strojvedoucího. Zatím je i při obratu v kabině vždy řidič. Nedává žádné povely. Jeho úkolem je dohlížet a monitorovat funkci zabezpečovacích zařízení. Pouze v případě nutnosti zasáhne, a zajistí tak bezpečný provoz.
Na trati A pražského metra zajišťují bezpečnost a plynulost jízdy vlaků systémy vlakového zabezpečovače typu SOP-2P a automatického vedení vlaků ACBM3, které dodala se svými subdodavateli společnost AŽD Praha. Systémy ve spolupráci se základním zabezpečovacím zařízením zajišťují bezpečnou, plynulou a úspornou jízdu vlaků. Průběžně kontrolují měnící se situaci před každým vlakem. Například vysílají do mobilní části uvedených zařízení (na čelních vozech vlaků) informace o povolené nejvyšší rychlosti. Při jejím překročení vlak samočinně zbrzdí. Plní i řadu dalších funkcí v automatizaci řízení vlaků obsluhovaných jedním strojvedoucím.
V těchto místech obratových kolejí již zanedlouho strojvedoucího neuvidíte.