Před 100 lety
Sledovat další díly na iDNES.tvTelegram končil prosbou, aby Beneš na mírové konferenci ve Francii „pracoval k uskutečnění koridoru spojujícího československý stát s Královstvím Srbů, Chorvatů a Slovinců a s mořem Adriatickým.“
Nešlo vlastně o novinku. S podobným nápadem přišel už o tři roky dříve Tomáš Garrigue Masaryk, když spojencům představoval podobu budoucího Československa. Uvažoval o územním koridoru, který by oddělil Maďarsko a Rakousko, a propojil tím slovanské národy.
Spojnice měla vést dnešní rakouskou spolkovou zemí Hradsko, tedy Burgenlandem. Masaryk sice později od nápadu upustil, ale projekt se po skončení války zalíbil řadě významných politiků, kteří jej chtěli prosadit na mírové konferenci v Paříži.
Spojenci v čele s Velkou Británií se však nápadu vysmáli, a tak zůstal projekt pouze na papíře. Až v průběhu normalizace se objevila myšlenka vysokorychlostního železničního tunelu pod Rakouskem, který měl být dlouhý 410 kilometrů a kterým by se vlaky k Jaderskému moři dostaly za dvě hodiny. I tato idea však byla odložena.