Před 100 lety
Sledovat další díly na iDNES.tvDalekonosné železniční dělo bylo vyrobeno v Kruppových závodech v německém Essenu a jeho hlavním úkolem bylo zastrašování obyvatel Paříže. Když jej Němci nasadili poprvé, Pařížané se domnívali, že jsou bombardováni novým typem vzducholodí, protože tak daleko od fronty dosud žádné dělo nedostřelilo.
Nevýhodou kanonu byla potřeba početné obsluhy a rychlé opotřebení vývrtu hlavně. Každá hlaveň snesla jen 65 výstřelů a poté musela být odeslána zpět do Kruppových závodů, kde byla převrtána na ráži 224 mm a pak ještě jednou na 238 mm.
Vzhledem k postupu spojeneckých vojsk byla děla v srpnu 1918 odvezena zpět do Německa, kde byla ke konci války sešrotována a výrobní dokumentace zničena. O obřím kanonu pojednává další díl videoseriálu Před 100 lety.