Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Braňte se facebookovým manipulacím, sociální sítě jsou návykové

  11:51aktualizováno  13. listopadu 15:20
Facebook vám říká, co chcete slyšet. Díky analýze dat se umí přizpůsobit a ukazovat vám právě to, co se vám líbí. Jaký to má vliv na naši komunikaci? Redaktor Technet.cz Pavel Kasík v přednášce na Akademii věd představil pohled technologického determinismu na moderní komunikaci nejen na sociálních sítích.

Přednáška on-line

Jak mění sociální sítě náš pohled na svět? (Pavel Kasík, Technet. cz, Akademie

Podívejte se na přednášku na Prezi.com.

V pondělí 12. listopadu proběhla v rámci Týdne vědy a techniky přednáška na téma Sociální sítě - lidská komunikace v přetechnizovaném světě. Přednášel náš redaktor Pavel Kasík.

"Facebook nám často ukáže to, co chceme vidět, ne to, co se skutečně děje," zdůraznil Pavel Kasík jednu z podstatných specialit nových sociálních sítí. Díky analýze velkých dat se totiž Facebook, Google a další mohou velmi přesně naučit, na co lidé pozitivně reagují. Také jednotliví účastníci komunikace si na ní pěstují závislost a svá vyjádření postupně přizpůsobují.

Kruh sebeprezentace a pozitivní zpětné vazby na sociálních sítích (Pavel Kasík,

Kruh sebeprezentace a pozitivní zpětné vazby na sociálních sítích.

V přednášce zazní i stručný přehled vývoje komunikačních technologií, od věku

V přednášce Pavel Kasík zmínil i stručný přehled vývoje komunikačních technologií, od věku předabecedního až po současnou éru digitální.

"Nejsme zvyklí na to, že naše vyjádření mohou vykročit z časového, prostorového a rámcového kontextu," upozornil také Kasík. I proto dochází na Facebooku k řadě legračních nebo děsivých paradoxů souvisejících se soukromím - nejsme zvyklí na dobu, kdy jsou naše běžné výroky nebo fotky ukládány a mohou se kdykoli znovu vynořit.

Sociální sítě zasahují do různých oblastí našeho života, proměňují pohled na

Sociální sítě zasahují do různých oblastí našeho života, proměňují pohled na veřejnou diskuzi, marketing i na pojetí soukromí.

V přednášce jsme se podívali na sociální sítě v kontextu vědecko-technického vývoje i historie komunikace, především z pohledu technologického determinismu Marshalla McLuhana a Neila Postmana. Z Postmana si také Kasík vypůjčil výzvu k "milujícímu odboji" a důrazu na kontext: každá technologie komunikace má svou agendu. To neznamená, že by tu agendu někdo konkrétně řídil. Je ale dobré si uvědomovat, o čem daná technologie umožňuje mluvit, o čem a jak nám dovoluje přemýšlet.

Neil Postman vyzývá své čtenáře k milujícímu odboji: vnímejte informace v

Neil Postman vyzývá své čtenáře k milujícímu odboji: vnímejte informace v souvislostech a pamatujte na to, že pokrok není automaticky dobrý.

Z přednášky

Platforma sociálních sítí se nyní prosazuje jako standard veřejné i soukromé komunikace a právě průnik těchto tradičně oddělených sfér přináší závažné i vtipné paradoxy a nedorozumění.

Pro sociology a psychology pak představuje Facebook zcela nezvyklou příležitost nahlédnout do soukromého života milionů lidí a analyzovat jejich komunikaci i zájmy v reálném čase.

Přednáška: Třikrát do hlubin vesmíru. Jak Čechoslováci pomáhají dobývat kosmos.

Přednáška: Třikrát do hlubin vesmíru. Jak Čechoslováci pomáhají dobývat kosmos. Zleva Karel Pacner, Jan Kolář a Marcel Grün.

Fyzika i dobývání kosmu

Technet.cz vám již z týdne vědy zprostředkoval několik přednášek. V první z nich jsme s renomovanými odborníky probrali téma "Jak Čechoslováci pomáhají dobývat kosmos." Její záznam můžete vidět zde.

Další přednášky jsme přinesli ve spolupráci s Ústavem informatiky AV ČR. Technet.cz vám v přímém přenosu zprostředkoval úvod do matematické fuzzy logiky a po něm následovala přednáška o dýchání Země, tedy o koloběhu CO2 v atmosféře (Oba záznamy najdete zde).

Navštivte nás

Mimo přednášky se můžete podívat každý den na náš stánek ve foyer budovy Akademie věd na Národní třídě v Praze, kde se usídlila část redakce Technet.cz. O největší pozornost tam soupeří 3D televizor Toshiba s 3D tiskárnou.

Nastavení 3D televizoru Toshiba. Díky špičkovému 4K (UltraHD) panelu, vestavěné

Nastavení 3D televizoru Toshiba. Díky špičkovému 4K (UltraHD) panelu, vestavěné kameře a výkonnému procesoru dokáže až devíti divákům najednou nabídnout prostorový obraz, aniž by si museli nasazovat polarizační nebo stmívací brýle. Vše si vyzkoušíte na expozici Technet.cz na festivalu Týden vědy a techniky.

Zájemci si mohou vyzkoušet i helmu s 3D osobním zobrazovačem Sony. Výrazně lépe než v běžném skeneru vám pak nafotí trojrozměrné předměty tiskárna od HP (správně samozřejmě multifunkční zařízení).

K vyzkoušení je zde připraven i televizor Samsung, který můžete ovládat hlasem i gesty. Jako kouzelnou hůlkou lze pomocí speciálního ovladače ovládat televizor LG. A chybět samozřejmě nemůže ani možnost vyzkoušet si nový operační systém Windows 8 na nejnovějších dotykových počítačích.

Praktická ukázka zálohy dat pak běží na osobních cloudových řešeních WD a D-Link. Na stánku vám nabídneme i ochutnávku nejmodernějších ultrabooků od Aceru a Asusu a speciálních kamerových systémů Axis.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Falešná stránka napodobující mBank
Pozor na podvodné SMS, mBanka varuje před novým útokem

Na zákazníky banky mBank cílí nový útok, který se z nich snaží vylákat přihlašovací údaje.  celý článek

Windows Subsystem for Linux umožní ve Windows spouštět nativně Linuxové...
Uživatelé Windows 10 mohou být nechráněni proti novému problému

Linuxový terminál, který Microsoft nově doplnil do Windows 10, způsobuje neočekávané problémy. Bezpečnostní odborníci varují před jeho zneužitím.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.