ČSA musely po válce flotilu budovat pochopitelně od nuly, nosným typem se staly Dakoty (nebo chcete-li Skytrainy) zakoupené z válečných přebytků USA. Interiér vojenských strojů upravily do použitelné podoby podniky Avia a Aero. V letech 1946 až 1950 tak ČSA získaly několik desítek Dakot a ze služby byly vyřazeny do roku 1960.
Autor: Archiv Jana Pěnkavy, Aviation Fan Club
Výzva ČSA k cestujícím - 1948.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Razítko Závodní rady ČSA - 1948
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Oznámení o emigraci V. Šloufa.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
K úletům na Západ byla využívána i letadla Svitletu.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Dopis z Habeše.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Třídní nepřítel se nejlépe pozná podle nevrácené uniformy. - 1948.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Oznámení o černých pasažérech na pravidelné lince ČSA.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Marie Stará s majitelem PAA Juanem Trippem - 1946.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
František Altman, patrně v uniformě Letecké dopravní skupiny.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Únorové číslo časopisu Civilního letectví roku 1948 již nenechávalo čtenáře na pochybách o časech nastávajících.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Prvním strojem ruské konstrukce u ČSA a zároveň prvním s příďovým podvozkem byl Iljušin Il-12B. S dvanáctkami, kterých jsme měli 10 kusů, bylo počítáno jako s náhradou za Junkerse a Siebely a v letech 1949 až 1960 létaly většinou na vnitrostátních linkách. Stroj byl poháněn stejnými motory jako stíhací Lavočkiny La-5FN a La-7, s nimiž létali naši piloti na východní frontě. A přestože na Il-12 byly tyto motory dva, tak piloti moc výkonu na rozdávání neměli.
Autor: Sbírka Václava Šorela
Vývojem Il-12 vznikl výkonnější a moderněji vypadající Iljušin Il-14. Československo koupilo licenci a vyrábělo stroje označené jako Avia Av-14. Avia čtrnáctky také modernizovala, co se týče vnitřního vybavení, a zvyšovala přepravní kapacitu. Celkem bylo u nás vyrobeno 203 kusů těchto letadel, z nichž většina byla exportována.
Autor: Petr Popelář, vlastní foto + archiv
Jedna z dakot (C-47 Skytrain) poválečných ČSA
Autor: Archiv Miroslava Jindry
Poválečné ČSA zahájily modernizaci své tehdejší flotily, tvořené válečnými přebytky a produkty pokračující výroby německých typů z dob protektorátu, nákupem sovětských Iljušinů Il-12. V boji o zákazníka vznikaly s novými stroji takovéto reklamní fotografie.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Největším letadlem ve flotile ČSA je dálkový Airbus A330 pronajatý od května 2013 od Korean Air.
Autor: Archiv Českých aerolinií
Pohled na ruzyňské letiště z konce 50. let. Vepředu je Avia Av-14, vpravo je Dakota (obě ČSA), tu největší zajímavost vidíme vlevo: Lockheed Super Constellation společnosti Air India.
Autor: Sbírka Václava Šorela
Iljušin Il-12 na popradském letišti
Autor: www.aviation-fan-club.com
Pohled na stání letadel na letišti z poloviny padesátých let. Vepředu jsou dvě Dakoty, ve vzdálenějším chumlu jsou vlevo další tři Dakoty, vpravo tři Iljušiny Il-12 a uprostřed je Lisunov Li-2. Za budovami stojí dvě letadla neidentifikovatelných typů.
Autor: Archiv Jana Pěnkavy, Aviation Fan Club
Posádka ČSA před Dakotou, kapitán Doubek uprostřed.
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry
Dakota OK-WDY po havárii na Pradědu 27. 2. 1950
Autor: Archiv autora Miroslava Jindry