Přepište si učebnice chemie. Do tabulky prvků přibyly Nh, Mc, Ts a Og

17:42aktualizováno  1. prosince 3:38
Po pětiměsíčním připomínkovacím řízení se do periodické tabulky prvků oficiálně zapsala jména nových prvků: moscovium, tennessin, oganesson a nihonium.

Čtyři nové prvky v periodické tabulce | foto: International Union of Pure and Applied Chemistry

Mezinárodní unie pro čistou a aplikovanou chemii (IUPAC) oznámila definitivní schválení jmen nových prvků do periodické soustavy prvků:

• Nihonium se zkratkou Nh (113 protonů) vychází ze slova Nihon, což znamená Japonsko a odkazuje k japonským objevitelům.
  • Moscovium se zkratkou Mc (115) odkazuje na ruské objevitele (v češtině se objevuje překlad moskovium).
  • Tennessin se zkratkou Ts (117) odkazuje na americký stát Tennessee (Mc a Ts byly objeveny za spolupráce obou týmů).
  • Oganesson se zkratkou Og (118) je pojmenován na počest ruského chemika Jurije Oganěsjana (anglicky Oganessian).

Tato jména byla navržena již v červnu a nyní byla po veřejném připomínkovacím řízení oficiálně schválena a zapsána do tabulky namísto provizorních jmen vycházejících z latinských názvů pro příslušná čísla: ununtrium (113), ununpentium (115), ununseptium (117) a ununoctium (118).

Aktualizace: Článek jsme rozšířili a doplnili.

Témata: Tennessee, Japonsko

Sputnik 1 na oběžné dráze
Pražské planetárium zve na setkání s ruským kosmonautem

V úterý 19. září od 18 hodin pořádá Hvězdárna a planetárium hlavního města Prahy veřejnou diskuzi s kosmonautem a ředitelem Roskosmosu pro pilotované kosmické...  celý článek

Uniklý obrázek chytrého reproduktoru Google Home Mini.
Takto bude vypadat menší a levnější chytrý reproduktor Google Home