Pressplay startuje placenou hudbu: revoluce či absurdita?

Včera byla spuštěna další hudební předplatitelská služba – Pressplay. Zajímá vás, zda mají podobné projekty šanci na přežití a jestli mohou svými službami přilákat zákazníky? Jaké jsou měsíční paušály předplacenek? A jejich vyhlídky?

K předplatitelským hudebním portálům přibyl další hráč, Pressplay. Patří společnostem Sony, Universal a EMI a oficiálně byl spuštěn v úterý. Dva týdny po spuštění portálu MusicNet se tedy objevila další on-line služba, která umožní legální stahování i poslech hudby z internetu.

Podstata předplatitelských služeb je jednoduchá. Za určitý měsíční paušál, který se pohybuje většinou od deseti dolarů, si uživatel může poslechnout dané množství skladeb (v řádu stovek), desítky hudebních souborů stáhnout na pevný disk a v některých případech hudbu i vypálit na CD.

Co Pressplay nabízí?

Jako lákadlo je pro potenciální zákazníky připravena zajímavá nabídka – po 2 týdny bude moci uživatel stahovat a poslouchat hudbu zdarma. Počet songů je ovšem limitován, tímto způsobem je možné poslechnout si jako stream 200 písní a uskutečnit 20 downloadů souborů.

Měsíční ceny za využívání služeb jsou obdobné jako u konkurentů. S tím rozdílem, že Pressplay nabízí méně souborů ke stažení a více k poslechu.
Nabídky cenových modelů jsou takovéto: Pressplay

Basis: Za deset dolarů umožní stáhnout 30 songů a dalších 300 si poslechnout.
Silber: 500 streamovaných skladeb, 50 downloadů a 10 CD-titulů. Cena je v tomto případě 15 USD.
Gold: 750 streamů, 75 downloadů a 15 CD-titulů ke stažení, za cenu 20 amerických dolarů.
Platin: Za cenu 25 USD si uživatel může měsíčně poslechnout 1000 songů, uskutečnit 100 stažení hudebních souborů a 20 CD-titulů.

Krom toho nabízí Pressplay také ucelenou knihovnu všech interpretů, jejichž skladby lze z portálu stáhnout. Oproti konkurenci si může uživatel skladby také vypálit na CD, ovšem pouze předem vymezený počet downloadů.

Funguje i jakýsi rodičovský zámek pro stahovanou hudbu; rodiče mohou předem vymezit, jaké skladby, či spíše oblast budou moci jejich potomci stahovat. Rammstein či Marilyn Manson tedy v případě použití zámku zůstanou nedotčeni.

U všech songů je k dispozici krátká ukázka, který napoví, jak asi skladba zní a utvrdí v tom, zda ji stáhnout či nikoliv.

Pressplay je jednou z několika služeb, které byly během krátké doby spuštěny. Nedávno jsme informovali o službě Real One, která má podobný licenční model a více než 75 tisíc hudebních titulů „na skladě“. Již delší dobu slibuje zprovoznění placené služby Napster, který měl být s konečnou platností spuštěn v červnu. Datum je ovšem neustále posunováno a není jisté, kdy bude služba zprovozněna.
Také portál Tiscali chce urvat z pomyslného koláče co největší sousto a chystá se na start.Pressplay

Budoucnost předplatitelských služeb

Od předplatitelských služeb si jejich provozovatelé a tvůrci slibují hodně. Vydavatelské firmy nacházejí další způsob příjmů a do projektů investují nemalé částky. I proto se snaží šlapat na paty výměnným sítím, příkladem může být Napster a jeho likvidace. V hledáčku lovců podobných kanálů, umožňujících sdílení souborů figuruje poslední dobou jako hlavní oběť KaZaA.

Právě kvůli podobným sítím přichází hudební vydavatelé o tučné zisky. A možná předplatitelské služby by mohly být východiskem z patové situace, kdy je-li zastavena jedna výměnná síť, okamžitě ji nahradí další. Hon na výměnné sítě navíc komplikuje fakt, že ty nové nemají žádný centrální bod, který by šlo jednoduše odstřihnout od provozu. Uživatelé sdílí své soubory přímo z pevných disků a případný konec jedné sítě by znamenal pouhý přesun k síti další.

Pouhý poslech hudby s omezenou možností stažení či vypálení hudebních souborů tedy zřejmě moc zákazníků předplatitelských služeb neuspokojí. Nehledě na to, že v českých poměrech pro podobné projekty nejsou a v dohledné době ani nebudou podmínky pro přežití. Pomalé linky masovějšímu rozšíření služeb nenapomůžou a také cena, byť je v mnohém lákavější než třeba nákup hudebního nosiče za cca 600 korun, by asi mnoho příznivců nepřilákala. A poslechnout si za 400 Kč celkem 300 songů, navíc z přeci jen limitovaného výběru? To asi mnoho uživatelů KaZaA a Direct Connect neoslní ...

Zajímavé tedy bude sledovat, jak si předplatitelské služby postupně vybudují své místo na slunci a zda budou uživateli internetu akceptovány, či se později ukáže, že očekávání vydavatelských společností naplněna nebyla. Zatím to vypadá spíše na rozpačité přijetí předplatitelských sítí, než na obrovský zájem o podobné služby.