Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přichází první „facebookový“ prohlížeč. První dojmy ... a nějaké vzpomínky

aktualizováno 
Potřebuje svět nový internetový prohlížeč? To je otázka stejně hloupá, jako jestli svět potřebuje nový model chytrého telefonu, benzínovou pumpu nebo článek Miloše Čermáka. Samozřejmě, že nic z toho svět nepotřebuje a možná ani nechce. Proč tedy vznikl RockMelt?

Nový prohlížeč Rockmelt | foto: rockmelt.com

Otázka by spíše měla znít, zda může nový prohlížeč konkurovat těm, které mají dnešní trh celkem neprodyšně rozdělený.

Internetové prohlížeče vždy poutaly větší pozornost než jiné programy, protože představují bránu k webu. Jsem dost starý na to, abych pamatoval slavnou "browserovou válku" v druhé polovině devadesátých let (což je v internetovém běhu času ekvivalent "Dědečku, povídej, jak vypadali mamuti", případně "Pane partyzáne, a jak jste ty nacisty hnali klacky pryč?").

První byl Netscape

Mým prvním prohlížečem byl Netscape Navigator (matně si pamatuju na logo s námořnickým kormidlem), který dotyčnou válku s Microsoft Explorerem prohrál. Společně s dalšími komentátory jsem plakal, že vyhrál ten horší, a to proto, že Microsoft ten svůj prohlížeč nejprve nabídl zákazníkům v balíku s Windows 95 a o pár měsíců později zdarma ke stažení komukoliv.

Zaměstnanci Microsoftu umístili přes noc velké logo Exploreru ve tvaru písmene "e" na trávníku před sídlem Netscape

Byl to hezký příklad, jak hrubá síla může zvítězit nad křehkou elegancí, byť jako popis tehdejších událostí je to zjednodušující a nepřesné. Celá historie byla okořeněna mnoha vtípky i naschvály z obou stran (pamatuju například, jak zaměstnanci Microsoftu umístili přes noc velké logo Exploreru ve tvaru písmene "e" na trávníku před sídlem Netscape), stejně jako soudním verdiktem, že Microsoft zneužil své monopolní postavení na trhu operačních systémů.

Ale nic to nezměnilo na tom, že dominantním prohlížečem se nakonec stal Explorer, že i ten nabídl uživatelům postupem času kvalitní produkt a že i díky této lapálii bereme prohlížeče jako něco, co roste na stromech, případně v hlavách programátorů, každopádně je to však k mání zdarma.

Bez ohledu na to je segment prohlížečů pro nováčky stále lákavý, a to právě proto, že browsery zůstávají branami k webu. Jejich význam může postupem času klesat díky uzavřeným ohrádkám aplikací (například pro mobilní telefony či tablety), ale nebude to tak dramatické ani rychlé, jak v srpnovém čísle předpovídal časopis Wired v článku Web je mrtvý.

Internet Explorer pod palbou

Exploreru se nepodařilo udržet silné postavení a dnes ho používá něco kolem 45 procent uživatelů. Největší část trhu podle Wikipedie odevzdal Microsoft Firefoxu (téměř 30 procent) a prohlížeči Chrome od Googlu (skoro 10 procent).

Právě Chrome, který byl uveden v září 2008, je dobrým příkladem toho, že i relativně nový příchozí může zaznamenat úspěch. I když záleží na měřítkách a úhlu pohledu.

Mnozí naopak tvrdí, že deset procent (podle některých zdrojů jen osm) pro Chrome je naopak důkazem, jak je souboj o místo na slunci těžký. Vždyť za tímhle prohlížečem stojí gigant jak s bezednými kapsami plnými peněz, tak s ohromným vlivem přímo na webu.

RockMelt ze Silicon Valley

Čímž se dostávám k čerstvému nováčkovi, a tím je prohlížeč RockMelt.

Za RockMeltem stojí právě mnozí z bývalých zaměstnanců Netscapu

Nezmiňoval jsem prohlížeč od Netscape náhodou, protože za RockMeltem stojí právě mnozí z bývalých zaměstnanců Netscapu. Včetně jednoho z jeho zakladatelů Marca Andreessena. Ten tehdy sice válku s Microsoftem prohrál, ale protože firmu ještě "včas" prodal společnosti AOL za 4,2 miliardy dolarů, vděčí tomuto prohlížeči za kariéru bohatého a úspěšného muže.

Devětatřicetiletý Andreessen, který byl poprvé na obálce časopisu Time už ve čtyřiadvaceti, je podle některých dnes vůbec nejvlivnějším mužem v Silicon Valley. Spoluvlastní firmu Andreessen Horowitz, které se podařilo navzdory finanční krizi a recesi "postavit" dva investiční fondy, ve výši 300 a 650 miliónů dolarů.

Andreessen a Horowitz investují do nadějných a ostře sledovaných firem, namátkou třeba FourSquare, Picloud, Zynga nebo Skype. Sám Andreessen sedí v představenstvech silných globálních společností jako Facebook. eBay nebo HP. Mimochodem, právě Andreessen byl "hybnou silou" nedávné rezignace šéfa HP Marka Hurda (obviněného z neetického jednání, spočívajícího v mimopracovním vztahu s konzultantkou) a výběru nového šéfa Léo Apothekera.

Podíváme-li se na uvedené portfolio a vazby, pak pochopíme, proč je firma Andreessen Horowitz hlavním investorem v projektu RockMelt. Určitě to není jen sentiment a bláhová snaha si "dodatečně" vylepšit skóre v browserové válce. Na to je Andreessen příliš chytrý a pragmatický.

Nová firma přichází s browserem ušitým na míru sociálním médiím

Ne, nová firma přichází s browserem ušitým na míru sociálním médiím, především Facebooku. Integruje totiž většinu jeho funkcí přímo do prohlížeče. Naplňuje se tak vize zakladatele Marka Zuckerberga (připomeňme, že Andreessen sedí v jeho představenstvu), který nebere Facebook jako službu nebo už vůbec webovou stránku, ale prostředí, ve kterém se budou uživatelé pohybovat. Ať už budou dělat na webu cokoliv.

RockMelt se uživatelům poprvé představil v pondělí, byť zatím formou "uzavřené bety". Znamená to, že se na stránce Rockmelt.com musíte zaregistrovat - prostřednictvím Facebooku, jak jinak.

Pak čekáte na zaslání pozvánky. I to se děje sociálně, takže pozvánku vám pošle někdo z vašich rychlejších přátel (v mém případě to byl kolega Adam Javůrek), a vy pak dostanete k dispozici další tři pozvánky, které můžete poslat dál. Řekl bych, že i tímto způsobem získá RockMelt v Česku celkem rychle stovky až tisíce uživatelů. Jiná věc je, zda se pro prohlížeč nadchnou a začnou ho opravdu používat.

První zkušenosti

Jaké jsou první dojmy? RockMelt hodně připomíná Chrome: je podobně jednoduchý, rychlý a elegantní. Co ho činí odlišným, je samozřejmě ona integrace s Facebookem a taky Twiterem, kanály RSS atd. Není to nic převratného ani geniálního - a pokud si v Chromu nebo jiném prohlížeči otevřete Facebook, necháte ho v jednom otevřeném oknu a v těch dalších budete normálně surfovat na webu, docílíte stejného výsledku. Jen u RockMeltu je ten Facebook jakoby zabudovaný přímo v prohlížeči.

Hodně věcí to usnadňuje a činí tak práci na webu elegantní. Propojení se sociálními sítěmi se z uživatelského pohledu děje dvěma lištami. Ta nalevo obsahuje seznam vašich přátel, kteří jsou online (s ikonkami), a ta napravo pak ikonky samotných sociálních sítí, s možností prohlédnout si jedním kliknutím například facebookový nebo twitterový newsfeed (byť zrovna ten twitterový teď první dva dny nefungoval).

Lišty jdou snadno zavřít (trojhmat Shift-Ctrl-Mezerník) i otevřít. V horním menu je pak tlačítko "share", kterým lze snadno sdílet a publikovat články z aktuálně otevřených stránek. Vaše nastavení, surfovací historie a mnohé další se ukládá v "mraku", tedy na serverech RockMeltu. Pro paranoiky je to další důkaz zločineckého spiknutí současných webových podnikatelů, pro ty ostatní pak příjemná možnost pracovat komfortně z různých počítačů či míst světa. Jen je třeba se zalogovat.

RockMelt mně nenabídl nic, nad čím bych zalapal po dechu

Závěr? Žádný nemám. RockMelt mně nenabídl nic, nad čím bych zalapal po dechu a bez čeho bych si už napříště nedokázal surfování představit. Když jsem ho vypnul a přešel na Chrome nebo i Internet Explorer, netrpěl jsem abstinenčními příznaky. Ale zároveň platí i to, že když jsem RockMelt používal, tak mě nic nerozčilovalo (s výjimkou občasných "mušek", které však přičítám potížím růstu), a byla to celkově velmi příjemná zkušenost.

Nejsem si jistý, jestli to pro zteč na nasycený trh prohlížečů není málo. Ale budu tomuhle projektu držet palce. Řečeno facebookovou řečí: je to "lajk", doplněný lehce pochybovačným komentářem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.