Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jeli jsme s „mazačkou“ místy, kudy tramvajáci jezdili za trest

  9:30aktualizováno  14:05
Speciální tramvaj, speciální trať a odborník na slovo vzatý, to je koktejl, který nemůže nechat chladným nikoho, kdo se alespoň trochu zajímá o tramvaje a jejich historii.

Živý videopřenos již skončil, nyní pro vás připravujeme záznam celé jízdy, celé povídání pana Fojtíka bude doplněno jak záznamem z kamery mazačky, tak záběry z kabiny tramvaje. Záznam bude k dispozici nejspíše ve středu dopoledne.

V úterý 14. března vyrazila tramvaj „mazačka“ na projížďku historií pražské dopravy. Jízdu komentovat Pavel Fojtík, odborník na historii pražské dopravy a vedoucí archivu DPP.

Přímý přenos a on-line reportáž jsme mohli sledovat zde

Ke konci tohoto týdne totiž oslavíme 121. výročí zprovoznění trati Praha – Libeň – Vysočany, i proto jsme se po části této trati vydali. Ale není to jediné „tramvajové“ výročí, které připadá na březen. Na začátku března roku 1875 získal stavební povolení projekt stavby první koněspřežné dráhy v Praze, i tu jsme si připomněli.

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Celá cesta začala po počátečních menších technických potížích na Florenci, odkud se jelo na Balabenku. Právě zde se nachází nejstarší nepřetržitě provozovaný úsek tramvajové tratě, kde je i část původní tratě pro koněspřežnou tramvaj. V Českomoravské ulici jsme připomněli legendární měnírnu-trafostanici označovanou lidově Trafačka.

Přes Palmovku a Libeňský most vedla trasa k nádraží Holešovice. Právě cesta za Libeňským mostem byla před více než sto lety označována jako „trestná trať“. Sem se personál často vysílal za trest.

Na první stálé tramvajové smyčce u pražského Výstaviště jsme udělali přestávku. Naše další cesta vedla přes Strossmayerovo náměstí, Letnou až do vozovny Střešovice.

Celou cestu vám Pavel Fojtík zprostředkovával pohledy do historie pražské dopravy a infrastruktury. Vše jste mohli sledovat v naší speciální on-line reportáži, kde byla vedle živého videopřenosu k dispozici i aktuální pozice mazací tramvaje na mapě a k tomu všemu textové informace a i dobové obrázky. Záznam z on-linu připravujeme, takže kdo nestihl přímý přenos, o přenos nepřijde.

Kdo bude chtít sledovat pohyb mazačky i nadále, když jezdí po své klasické trase, není nic jednoduššího, než si pustit Slow TV na Playtvak.cz.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nývlt Václav: Acer Vision 360
Nehodu natočí, ať přijde odkudkoli a záznam odešle do bezpečí

Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) Nová palubní kamera Acer Vision 360 má dva objektivy a proto snímá nejen dění před vozidlem, ale i ve vozidle a skrze okénka i v jeho okolí. V případě nehody...  celý článek

Před 100 lety se narodil Henry Ford II, vnuk slavného Henryho
Před 100 lety se narodil Henry Ford II., vnuk průkopníka automobilového průmyslu

VIDEO 4. září 1917 se narodil Henry Ford II. Po 2. světové válce nahradil ve vedení společnosti Ford svého dědečka a zakladatele firmy Henryho Forda. Za jeho...  celý článek

Síla závodního dronu spočívá ve výkonném motoru a dobře zvolené vrtuli. Jan...
Sport budoucnosti, při kterém se ani nepohnete. Závody superrychlých dronů

Video, které uvidíte, není nijak zrychlené. Jde o reálný záznam toho, co před sebou v brýlích pro virtuální realitu vidí Jan Mittner, když se svým dronem létá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.