Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jeli jsme s „mazačkou“ místy, kudy tramvajáci jezdili za trest

  9:30aktualizováno  14:05
Speciální tramvaj, speciální trať a odborník na slovo vzatý, to je koktejl, který nemůže nechat chladným nikoho, kdo se alespoň trochu zajímá o tramvaje a jejich historii.

Živý videopřenos již skončil, nyní pro vás připravujeme záznam celé jízdy, celé povídání pana Fojtíka bude doplněno jak záznamem z kamery mazačky, tak záběry z kabiny tramvaje. Záznam bude k dispozici nejspíše ve středu dopoledne.

V úterý 14. března vyrazila tramvaj „mazačka“ na projížďku historií pražské dopravy. Jízdu komentovat Pavel Fojtík, odborník na historii pražské dopravy a vedoucí archivu DPP.

Přímý přenos a on-line reportáž jsme mohli sledovat zde

Ke konci tohoto týdne totiž oslavíme 121. výročí zprovoznění trati Praha – Libeň – Vysočany, i proto jsme se po části této trati vydali. Ale není to jediné „tramvajové“ výročí, které připadá na březen. Na začátku března roku 1875 získal stavební povolení projekt stavby první koněspřežné dráhy v Praze, i tu jsme si připomněli.

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Celá cesta začala po počátečních menších technických potížích na Florenci, odkud se jelo na Balabenku. Právě zde se nachází nejstarší nepřetržitě provozovaný úsek tramvajové tratě, kde je i část původní tratě pro koněspřežnou tramvaj. V Českomoravské ulici jsme připomněli legendární měnírnu-trafostanici označovanou lidově Trafačka.

Přes Palmovku a Libeňský most vedla trasa k nádraží Holešovice. Právě cesta za Libeňským mostem byla před více než sto lety označována jako „trestná trať“. Sem se personál často vysílal za trest.

Na první stálé tramvajové smyčce u pražského Výstaviště jsme udělali přestávku. Naše další cesta vedla přes Strossmayerovo náměstí, Letnou až do vozovny Střešovice.

Celou cestu vám Pavel Fojtík zprostředkovával pohledy do historie pražské dopravy a infrastruktury. Vše jste mohli sledovat v naší speciální on-line reportáži, kde byla vedle živého videopřenosu k dispozici i aktuální pozice mazací tramvaje na mapě a k tomu všemu textové informace a i dobové obrázky. Záznam z on-linu připravujeme, takže kdo nestihl přímý přenos, o přenos nepřijde.

Kdo bude chtít sledovat pohyb mazačky i nadále, když jezdí po své klasické trase, není nic jednoduššího, než si pustit Slow TV na Playtvak.cz.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Poškozený motor číslo 4 - Air France let číslo 66
Cestující zažili děsivé okamžiky, Airbusu se nad oceánem obnažil motor

V Kanadě nouzově přistál francouzský Airbus A380-800 s rozbitým motorem. Za letu nad Atlantickým oceánem se dopravnímu letadlu poškodil jeden z motorů. Nikdo z...  celý článek

WD MyPassport SSD
Gigabajt za pět sekund. Externí 1TB SSD se vejde do kapsičky u košile

Maličký lehoučký externí disk s elektronickou pamětí pojme až 1TB dat a ukládat i číst je můžete extrémně vysokou rychlostí. Vyzkoušeli jsme nový WD MyPassport...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.