Jeli jsme s „mazačkou“ místy, kudy tramvajáci jezdili za trest

  9:30aktualizováno  14:05
Speciální tramvaj, speciální trať a odborník na slovo vzatý, to je koktejl, který nemůže nechat chladným nikoho, kdo se alespoň trochu zajímá o tramvaje a jejich historii.

Živý videopřenos již skončil, nyní pro vás připravujeme záznam celé jízdy, celé povídání pana Fojtíka bude doplněno jak záznamem z kamery mazačky, tak záběry z kabiny tramvaje. Záznam bude k dispozici nejspíše ve středu dopoledne.

V úterý 14. března vyrazila tramvaj „mazačka“ na projížďku historií pražské dopravy. Jízdu komentovat Pavel Fojtík, odborník na historii pražské dopravy a vedoucí archivu DPP.

Přímý přenos a on-line reportáž jsme mohli sledovat zde

Ke konci tohoto týdne totiž oslavíme 121. výročí zprovoznění trati Praha – Libeň – Vysočany, i proto jsme se po části této trati vydali. Ale není to jediné „tramvajové“ výročí, které připadá na březen. Na začátku března roku 1875 získal stavební povolení projekt stavby první koněspřežné dráhy v Praze, i tu jsme si připomněli.

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Pavel Fojtík před mazací tramvají

Celá cesta začala po počátečních menších technických potížích na Florenci, odkud se jelo na Balabenku. Právě zde se nachází nejstarší nepřetržitě provozovaný úsek tramvajové tratě, kde je i část původní tratě pro koněspřežnou tramvaj. V Českomoravské ulici jsme připomněli legendární měnírnu-trafostanici označovanou lidově Trafačka.

Přes Palmovku a Libeňský most vedla trasa k nádraží Holešovice. Právě cesta za Libeňským mostem byla před více než sto lety označována jako „trestná trať“. Sem se personál často vysílal za trest.

Na první stálé tramvajové smyčce u pražského Výstaviště jsme udělali přestávku. Naše další cesta vedla přes Strossmayerovo náměstí, Letnou až do vozovny Střešovice.

Celou cestu vám Pavel Fojtík zprostředkovával pohledy do historie pražské dopravy a infrastruktury. Vše jste mohli sledovat v naší speciální on-line reportáži, kde byla vedle živého videopřenosu k dispozici i aktuální pozice mazací tramvaje na mapě a k tomu všemu textové informace a i dobové obrázky. Záznam z on-linu připravujeme, takže kdo nestihl přímý přenos, o přenos nepřijde.

Kdo bude chtít sledovat pohyb mazačky i nadále, když jezdí po své klasické trase, není nic jednoduššího, než si pustit Slow TV na Playtvak.cz.

Autoři: ,


Nejčtenější

Jeho fotky jsou až neskutečně nádherné. Podívejte se, jak vznikají

Kalendář 43. výsadkového praporu - Nic nepotěší potápěče průzkumného týmu po...

Jeho fotky výsadkářů z Chrudimi viděl téměř každý. Vypadají jako vystřižené z toho nejdražšího hollywoodského akčního...

Sedm častých lží, mýtů a omylů o přechodu na nové televizní vysílání

V roce 2020 budou mít sběrné dvory napilno.

Mnoho lidí se v blížící se změně vysílacího standardu neorientuje, a tak se snadno může klamavou nabídkou či...



Podívejte se, kdy vám vypnou současné televizní vysílání a co s tím udělat

Nelamte si s DVB-T2 hlavu. Vše podstatné se dozvíte níže.

Současné pozemní digitální televizní vysílání má před sebou poslední měsíce života. První vysílače budou vypnuty již...

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, modul s posádkou nouzově přistál

Start Sojuzu MS-10 z Bajkonuru 11. října 2018.

Čtvrteční start lodě Sojuz MS-10 z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu se nezdařil. Kvůli závadě na nosné raketě Sojuz...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...

Další z rubriky

Spotřeba 100 litrů na kilometr. Jak se vozily americké raketoplány

Boeing 747 N905NA (vpředu) a N911NA spolu za dobu služby letěly pouze jednou,...

Nejslavnější cesty amerických raketoplánů mířily do kosmického prostoru, všechny však musely během své kariéry...

Armáda služebníků od LG pomůže s nákupem, odnese kufry a ukáže cestu

Nývlt Václav: LG CLOi

Některé již jezdí po světě, jiné na první úkoly teprve čekají. Centrální část stánku společnosti LG na veletrhu IFA...

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...



Najdete na iDNES.cz