Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přispějte na charitu i přes internet. Pomáhat je překvapivě snadné

  1:00aktualizováno  1:00
Internet vám umožní sledovat vaše peníze až k obdarovanému. Při přispívání si dávejte pozor na falešné dopisy, vždy si číslo účtu nejprve ověřte na oficiálních stránkách. Ptali jsme se neziskových organizací, jak účelně přispět potřebným.

Vaše peníze mohou pomoci dobré věci. Zapojíte se? | foto: Profimedia.cz

Vánoční a adventní týdny jsou tradičně obdobím, kdy náš každodenní shon ustupuje před blížící se sváteční náladou. Mnoho Čechů právě v tomto čase věnuje peníze různým charitám, sbírkám a kontům. Jaké jsou výhody, jak snadno přispět, kde hledat informace a na co si dát pozor? Zeptali jsme se za vás.


Jak přispět  na dobrou věc přes internet

Podrobnosti ke každému bodu naleznete v článku

  1. Vyberte si oblast či problematiku, na které vám záleží.
    Například s Člověkem v tísni nebo nadací ADRA budete pomáhat potřebným ve světě, s Charitou nebo Nadací Naše dítě především u nás, Světluška nebo Konto Bariéry zase pomáhají lidem s handicapem... Nabídka je velice široká.
  2. Prověřte vybranou organizaci, zvláště pokud nejde o "známou firmu".
    Berte v potaz, jak dlouho organizace působí, zda je navenek transparentní a zda má již za sebou úspěšné projekty. Na pozoru se mějte před podvodníky - neposílejte peníze na jiné než oficiální účty. Účet si nejlépe ověřte na oficiálních stránkách. Pro menší příspěvky můžete využít oblíbené služby Dárcovská SMS - vybranému projektu pošlete 27 Kč.
  3. Na internetových stránkách nebo v materiálech dané organizace najdete instrukce pro zaslání příspěvku.
    Obvykle jde o převod peněz prostřednictvím internetového bankovnictví, dárcovskou SMS, případně zavedení inkasa.
  4. Pokud se podílíte na rozhodování ve vaší firmě, zvažte, zda byste mohli pomoci i jako firma.
    Nejčastější jsou dary finanční, které jsou odpočitatelné z daní, ale výjimkou není ani forma přímé pomoci, zapůjčení vybavení, propagace...
  5. Přispívejte aktivně.
    Máte-li čas, zajímejte se o dění v dané oblasti. Váš zájem a zapojení je velkým povzbuzením pro všechny zúčastněné...


Proč jsme právě na konci roku k charitám nejštědřejší? "Pravděpodobně to souvisí s tím, že s blížícími se Vánocemi jsou všichni nějak více naladěni pomáhat a podpořit ostatní," míní Klára Šplíchalová z Fóra dárců. Potvrzuje to i optimistickými čísly: během prvních tří adventních koncertů bylo prostřednictvím dárcovských SMS vybráno 3,5 milionu korun. Štěpán Kučera z humanitární organizace ADRA připomíná, že právě v prosinci lidé přispívají více i kvůli odpisu z daní (dar na charitu může snížit váš daňový základ až o deset procent).

On-line platby, dárcovské SMS, sbírky a transparentní účty

Všechny dobročinné organizace přijímají platbu na účet, a pokud používáte elektronické bankovnictví, bude pro vás nejpraktičtější právě tato cesta. Ve hře jsou samozřejmě i složenky či jiný způsob převodu. Pokud chcete, můžete nastavit inkaso pro pravidelný převod menší částky - stálý přísun peněz je pro dlouhodobější projekty někdy důležitější než jejich jednorázový nával.

V Česku si velkou oblibu získaly tzv. dárcovské esemesky. Jde to snadný způsob, jak pomoci. Krátkou SMS pošlete menší finanční částku na vybraný charitativní účet. Provozovatelem je Fórum dárců a projekt je otevřen všem neziskovým organizacím, které splní základní vstupní podmínky (transparentní a kvalitní činnost, fungování aspoň 2 roky).

"Tato DMS, která příští rok oslaví svoje 5. narozeniny, je opravdu výjimečný a jednoduchý nástroj, který umožňuje každému přispět malou částku na vybraný projekt. Stačí poslat prostřednictvím textovky "DMS <projekt>" na číslo 87 777. Je to velmi oblíbený způsob podpory neziskových organizací, česká veřejnost ho rychle vzala za svůj a po dobu existence DMS se zatím podařilo vybrat více než 221 milionů korun na veřejně prospěšné účely. Jsou to projekty z nejrůznějších oblastí (podpora dětí, seniorů, handicapovaných, lidských práv, projekty z oblasti životního prostředí atd.)," neskrývá své nadšení Klára Šplíchalová. Cena jedné DMS je 30 Kč, 27 korun pak jde na účet dané organizace. Seznam projektů zapojených do DMS.

Služby dárcovská SMS využívá i asi nejznámější vánoční sbírka - Tříkrálová sbírka Charity ČR. Její hlavní část ovšem tvoří koledníci v ulicích, kterým můžete přispět do zapečetěných pokladniček. Výtěžek sbírky je tradičně určen především na pomoc nemocným, handicapovaným, seniorům, matkám s dětmi v tísni a dalším jinak sociálně potřebným skupinám lidí, především v regionech, kde se sbírka koná. Přibližně desetina výnosu sbírky je určena na humanitární pomoc do zahraničí.

Tři králové, sbírka, charita, pochod.



Také ADRA, mezinárodní humanitární organizace poskytující pomoc lidem v nouzi, má podle Štěpána Kučery s dárcovskými SMS pozitivní zkušenosti: "Po tsunami se Adře povedlo pomocí 1,5 milionu déemesek získat přes 50 milionů Kč na pomoc postiženým zemím. Jedna z lodí, které ADRA postavila srílanským rybářům, proto nese název DMS ADRA." Kromě toho ADRA v Česku spustila zatím výjimečný projekt eDonation - on-line nástroj pro přispívání na rozvojové projekty pomocí internetu. Zjednodušeně jde o svého druhu e-shop, ovšem zbožím je zde zcela konkrétní příspěvek - třeba balíček školních pomůcek pro děvčata v Bosně a Hercegovině nebo pytel vápna pro stavbu školy v Indii.

edonation.cz

Na podobném principu funguje i projekt Skutečná pomoc od organizace Člověk v tísni. "Myslím, že (tyto) www stránky jsou opravdu povedené," říká Tomáš Vyhnálek z Člověka v tísni. "Je to vůbec poprvé, kdy jsme vyhlásili veřejnou sbírku nikoliv kvůli náhlé katastrofě, ale proto, že chudoba a s ní spojené problémy zabijí více lidí než všechny války a katastrofy dohromady."

skutecnapomoc.cz

skutecnapomoc.cz

Do kategorie on-line projektů patří i MusicForHelp.cz, kde si můžete volně stáhnout skladby nezávislých kapel - stačí poslat DMS neziskovce dle vlastního výběru.

Jak vybrat organizaci, které přispět? Na co si dát pozor?

Paradoxně právě proto, že je nabídka možností tak široká, můžeme váhat, zda a komu věnovat své finanční povzbuzení a pomoc. Co by měli dárci udělat? "V ideálním případě by si měli prostudovat výroční zprávu či jiný dokument vypovídající o tom, jak je nakládáno s jejich finančními dary. Už to, že tyto informace jsou snadno dohledatelné či prezentované např. formou transparentního účtu, může být signálem, že se jedná o důvěryhodnou organizaci, která jejich peníze použije v souladu s (prezentovaným) záměrem," radí Eva Książczak z Nadace Charty 77 - Konto Bariéry. Ale nemusíte se bát, že vám příspěvek zabere půl dne. Pokud se rozhodnete zaslat částku organizaci, která je vám sympatická a jde o všeobecně známý charitativní projekt, "je téměř jisté, že příspěvek se dostane k těm, kteří to nejvíce potřebují."

Na pozoru bychom se coby dárci měli mít hlavně před podvodníky, pro které je dobročinnost jen dalším nástrojem jejich vychytralosti. "Je potřeba velmi pečlivě vnímat, zda jsem se o organizaci dozvěděl z důvěryhodných zdrojů, tedy zda číslo účtu je pravdivé apod.," připomíná Štěpán Kučera z ADRA. Varuje také před "podobnými čísly účtu, podobnými názvy organizací. Často někdo záměrně vymyslí podobný název projektu, podobné číslo účtu, aby dárce zmátl." Nejlépe je tedy ověřit na oficiálních stránkách, zda je číslo účtu pravdivé, a nedůvěřovat jen například letáku ve schránce nebo nevyžádanému e-mailu. Také na ulici můžete narazit na podvodníky.

Celkově však prý není třeba být přehnaně podezřívavý. "Nebojte se charity. Chovejte se obezřetně, úplně stejně, jako když si kupujete nové boty. Také věříte osvědčeným značkám a kvalitě. V charitě už to funguje stejně. Prověřujte si kvalitu, je to nutné. Výběr je veliký, těch kvalitních a důvěryhodných projektů je hodně a vedle nich se mohou objevit i některé, které nám kazí dobré jméno. Ale já si sama myslím, že je jich opravdu minimum," dodává Božena Jirků, ředitelka Konta Bariéry. Jak říká Tomáš Vyhnálek z Člověka v tísni, "pomáhat je překvapivě snadné. Z vašeho daru budete mít radost jak vy, tak třeba děti v Etiopii, které s vaší pomocí budou moci začít chodit do školy."

Kolik přispět?

Na tuto otázku pochopitelně není univerzální odpověď. Sami nejlépe znáte svou finanční situaci. Dárcovskou SMS přispějete vždy právě 27 Kč, ovšem poslat jich můžete, kolik chcete. "Pokud chce někdo přispívat pomocí SMS pravidelně celý rok, má možnost využít tzv. roční zprávu, poslat ve tvaru DMS 2009 NASEDITE na 8 7777 a každý měsíc po dobu jednoho roku tak automaticky nadace obdrží měsíčně od tohoto dárce 27 Kč, přičemž jedna zpráva stojí odesílajícího 30 Kč. Nadace vystavuje našim přispěvatelům potvrzení o odečitatelné položce z daňového základu," říká Zuzana Baudyšová, ředitelka Nadace Naše dítě.

U mnoha organizací můžete určit, na co přesně váš příspěvek půjde. Třeba právě Arcidiecézní charita Praha provozuje azylové domy, domy na půl cesty (tělesně postižení, děti z dětských domovů), domovy seniorů. Dále je to domácí péče a zahraniční projekty - např. Adopce na dálku. "Výše pomoci je na dárci, pouze v projektu Adopce na dálku je vždy podle dané země stanovena částka," uvedl Jaroslav Němec z Arcidiecézní charity Praha.

Můžeme přispět i jinak než penězi?

Peníze jsou sice nezbytné pro chod každé organizace, ovšem bez ochotných lidí nemají valný význam. Téměř všechny námi oslovené organizace uvedly, že pro dobrovolníky se vždy nějaké místo najde. "V současné době je velice oblíbené takzvané firemní dobrovolnictví, kdy firma umožní svým zaměstnancům v rámci jejich standardní pracovní doby pomáhat v neziskové organizaci. Zaměstnanci tak například pomohou uklidit park, vymalovat domov důchodců a podobně. Tento způsob podpory charitativních organizací má velmi pozitivní odezvu jak ze strany neziskovek, tak ze strany firem a zaměstnanců," uvádí zajímavé příklady Klára Šplíchalová z Fóra dárců.

Nemusí se přitom podle ní jednat jenom o manuální práci, ale také o tzv. "pro bono" služby: "Odborníci z komerčních firem pomohou například právní konzultací, vypracováním marketingového plánu apod. To jsou totiž velmi drahé služby, na které by se neziskovým organizacím jen obtížně sháněly peníze. Fórum dárců provozuje portál zapojimse.cz, který umožňuje pružné propojení potřeb neziskových organizací a zájmu o firemní dobrovolnictví ze strany firem.

zapojimse.cz
Některé organizace prodávají různé předměty pro získání finančních prostředků. Konto Bariéry letos prodává klaunské nosy prostřednictvím různých obchodů, již 12 let pak lze na poštách po celé ČR koupit pohledy na podporu této organizace. "Z výnosu prodeje těchto pohlednic - cca 1 000 000 korun za rok - odstraníme architektonické bariéry z 10 škol ročně," raduje se Eva Książczak. Firmy prý často pomáhají bez ohledu na to, zda je jim "za odměnu" věnována mediální pozornost. Organizace ADRA i Charita zase hledají především dobrovolníky na nejrůznější jednorázové i dlouhodobé projekty.


Úloha neziskovek a jejich budoucnost

Neziskový sektor se specializuje a dospívá, nebude to ale mít lehké

Zatímco "v minulém režimu dobročinné organizace neměly svoje místo", od devadesátých let došlo podle Kláry Šplíchalové "k velkému posunu, nejen směrem k lepší profesionalizaci, ale i lepší komunikaci zajímavých charitativních projektů směrem k veřejnosti." Neziskovky se profesionalizují: "Dříve jsme si vystačili se základními účetními informacemi a intuicí," vzpomíná Eva Książczak. "Nyní bedlivě sledujeme dění v ekonomice, zadáváme výzkumy trhu, zkoumáme chování naší cílové skupiny a následně vytváříme cílenou komunikaci. Našimi rádci jsou i špičkoví manažeři."

Jaroslav Němec souhlasí, že dochází ke specializaci neziskovek: "Neziskové organizace se profilují a stávají se tak specialisty na určité druhy práce. Zastávají tak velmi důležitou úlohu. Je celá řada neziskových organizací, které tvoří páteř např. sociální pomoci v dnešní společnosti. Kdyby ty přestaly existovat, některé problémy by se daly řešit jen velmi obtížně. Jedná se například o práci v oblasti azylového bydlení, domácí péči, migranty apod." Varuje však před obtížnou budoucností, která neziskové organizace čeká: "Je zde mnoho okolností, které rozvoj neziskového sektoru brzdí. Jde např. o velmi problematický grantový systém. Neziskovky často nemají jisté žádné dotace, každý rok o finance složitě žádají. Pro rok 2009 je pro ně ve státním rozpočtu o 2 miliardy Kč méně. To znamená, že řada uvedených organizací asi nepřežije. Dalším problematickým jevem jsou příjmy z evropských grantů. Je to velmi smutné, protože máme od veřejnosti a uživatelů na kvalitu našich sociálních služeb velmi kladný ohlas. Často z finančních důvodů je činnost neziskového sektoru závažně ohrožena."




Pomoci své oblíbené organizaci ovšem můžete i rozšířením povědomí o její činnosti a užitečnosti. I malá zmínka na blogu může pomoci. Prostřednictvím dárcovských SMS a prostřednictvím dalších nových technologií je stále snadnější nashromáždit dostatek malých skutků a dárečků, které znamenají skutečnou pomoc pro lidi, kteří ji zoufale potřebují.

Jak prý kdysi řekl Konfucius: "Je lepší zapálit byť malou svíčku než proklínat temnotu."Svíčky

Za spolupráci na článku děkuji lidem z organizací:

  • ADRA
  • Arcidiecézní charita Praha
  • Člověk v tísni
  • Fórum dárců
  • Nadace Charty 77 - Konto BARIÉRY
  • Nadace Naše dítě
  • a všem dalším, kteří se na přípravě článku podíleli...

Díky pak patří především všem dárcům, díky jejichž štědrosti a zodpovědnosti mohou tyto a stovky dalších organizací fungovat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Aplikace Uber
Apple nechal Uberu vlastní funkci, která umí nahrávat obrazovku uživatelů

Apple umožnil taxikářské aplikaci Uber kvůli aplikaci pro hodinky iWatch snímat obrazovky mobilních zařízení.   celý článek

FarmaNaDlani.cz
Tipy na zajímavé weby: Kde nakoupit na farmách, ukáže interaktivní mapa

Čím dál víc lidí zajímá, kde se dá nakupovat lokálně a ne od velkovýrobců či zahraniční produkty. Pěstitele a výrobce snadno najdete na mapě FarmaNaDlani.cz....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.