Přivoňte si k e-mailu

  • 20
Britský provider testuje službu, která umožní zaslat vůni přes internet. Jak takové odesílání funguje, jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Kdy si budete moci ke květině přivonět on-line a co je k tomu potřeba?

Líbilo by se vám při nakupování potravin na internetu mít možnost si přivonět ke květině či parfému, jímž chcete obdarovat svoji milou (milého), zjistit, zda je salám opravdu čerstvý a chléb tak voňavý, jak se píše v reklamních materiálech? To, co se dosud zdálo utopií, by mohlo být již velmi brzy realitou.

Již v létě budou internetoví uživatelé moci k odesílanému e-mailu "přidat" vůni. Britský provider Telewest Broadband totiž testuje systém, který umožní lidem zasílat aroma přes internet. Aby to bylo technicky realizovatelé, je zapotřebí mít  speciální zařízení, které vůni dokáže interpretovat. To již ovšem existuje a společnost provádí finální testy, na jejichž základě se rozhodne, zda uvede nový systém do praxe.

Podle Telewestu najde nový systém využití všude tam, kde je kontakt s vůní doposud nezbytný - tedy v parfumériích, květinářstvích a dalších prodejních odvětvích. "Zařízení umožní přenést přes internet realistickou vůni," říká Chad Raube, ředitel internetové divize společnosti Telewest Broadband. Jak dále Raube dodává, společnost se snaží zvýšit využití internetu a je si jista, že její zákazníci novou službu ocení.

Jak přenos vůně přes internet funguje?

Za myšlenkou "odesílat" vůni přes internet stojí americká společnost Trisenx. Nápadu se chytli pracovníci Telewestu a vyvinuli zařízení, pomocí něhož k interpretaci vůně dochází. To dostalo název "scent dome", tedy něco jako voňavá kopule. Té se také do jisté míry podobá.

Voňavý e-mail

Zařízení je vyráběno s 20 základními vůněmi, jejichž vzájemnou kombinací je možné vyvolat až 60 dalších.
K "voňavému e-mailu" se připojí informace (není ovšem konkretizováno jak), která zařízení řekne, o jakou vůni se jedná, a na základě toho dojde k jejímu uvolnění do vzduchu. Takový zamilovaný e-mail, doprovoděný vůní vám blízkého člověka jistě potěší.

Až doposud tu byla samá pozitiva. Již brzy budeme moci odesílat vůni a internet opět o kousek postoupí. Co když však dojde ke zneužití informace, která je k e-mailu "přikládána"? Zařízení by pak mohlo interpretovat zcela jinou vůni, než jaká byla původně zamýšlena.

Lze rovněž očekávat, že pokud dojde k masovějšímu nasazení, budou dříve či později podobný princip využívat i klasické internetové stránky. Pokud tedy navštívíte parfumérii, budete si moci on-line přičichnout (samozřejmě za předpokladu, že zařízení bude moci interpretovat pomocí kombinace jakoukoli vůni, což je snad jen otázka času a peněz). Jistě se však najdou  podnikavci, kteří využijí podprahového vnímání a čtení na svých stránkách "zpříjemní" třeba podmanivou vůní popcornu, zmrzliny či jiných pochutin, a to doprovodí upozorněním, že tyto lahůdky koupíte v síti obchodů Walmart. Podprahové vysílání signálů bylo testováno již v šedesátých letech a jak známo, vůně popcorn prodává.
I to je možné a zatím není jasné, zda bude zasílání vůní nějak regulováno, či nikoliv.

Dalším negativem je cena koncového zařízení. Ta je v současné době stanovena na 250 liber, což je v přepočtu 12 tisíc korun. Lze ovšem očekávat, že cena postupem času klesne na přijatelnou hranici. Pro většinu tuzemských uživatelů je smutnou zprávou také fakt, že služba bude fungovat pouze na vysokorychlostním internetu, po modemu si zkrátka ke květině opravdu nečichnete.