VIDEO: Dveře kokpitu letadel jsou bezpečné. Tentokrát ale špatným směrem

  18:45aktualizováno  19:24
Konstrukce kokpitů po 11. září 2001 kvůli zajištění bezpečnosti doznala značných změn. Instruktážní video Airbusu z roku 2002 ukazuje, že piloti mají plnou kontrolu nad tím, kdo se dostane do kokpitu. V případě aktuální nehody Germanwings zřejmě pilot zneužil bezpečností pojistky.

Předpoklad je logický: piloti v kokpitu musejí být odstíněni od případných útočníků. Opatření reagovala na 11. září 2001, kdy teroristé unesli letadla a použili je jako zbraně hromadného ničení. Následná opatření proto udělala z kokpitu nedobytnou pevnost.

Pokud chce někdo vstoupit do kokpitu, musí dodržet danou proceduru. Piloti vidí, kdo vstupuje, a mohou zpevněné dveře zamknout. Systém má řadu časových zámků, které brání otevření dveří omylem.

Airbus na instruktážním videu z roku 2002 ukazuje, že systém počítá i se situací, kdy ani jeden z pilotů neodpovídá na volání personálu (na videu letuška Sally). Letuška pojme podezření a zadá tajný kód na klávesnici. V tu chvíli se spouští 30s odpočítávání a poté se kokpit odemkne. Piloti ale mají možnost toto odpočítávání kdykoli přerušit posunutím páčky „Cockpit door“ do polohy „Lock“.

V případě, že se pilot v kokpitu zabarikáduje (jak předpokládají vyšetřovatelé u této nehody), ovšem není systém pro nouzové vniknutí do kokpitu nic platný. Pilot totiž není v bezvědomí, ale naopak, je schopen reagovat a na každý pokus o zadání bezpečnostního kódu odpoví tím, že páčkou zamkne dveře a odpočítávání tak přeruší (podrobnosti v manuálu).

„Nikdy nesmí být v kokpitu samotný člověk. To prostě nejde.“

„Chyba se stala v nedodržení procedury,“ vysvětluje letecký instruktor Glen Winn z Univerzity v Jižní Karolíně. „Nemůžete nechat samotného člověka v kokpitu. To prostě neexistuje. To nesmí nikdo udělat.“ Do kabiny tedy musí na danou chvilku přijít někdo z palubního personálu.

Je tedy možné, že k pádu vedlo více příčin, které společně způsobily, že kapitán porušil zavedená pravidla a nechal svého kolegu v kokpitu samotného. Podrobnosti by mělo přinést až další vyšetřování. „Neměli bychom být se závěry unáhlení,“ varuje Thomas Anthony, bezpečnostní instruktor ze stejné univerzity. „Rádi bychom znali jednoduchý důvod, ale obvykle je jich více, a to, co vidíme na první pohled, je jen poslední článek řetězu příčin.“

Aerolinky už mění pravidla

Některé letecké společnosti po pádu airbusu Germanwings už podle ČTK začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Oznámil to například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla agentuře DPA mluvčí norské firmy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví.

Autor:


Nejčtenější

Nelíbí se mi, kam se internet vydal, říká vynálezce WWW. Chce to změnit

Tim Berners-Lee představuje vizi nového, decentralizovaného internetu...

V roce 1990 spustil první webový server a odstartoval tak revoluci. Díky němu se internet rozšířil do celého světa, do...

Mučení a vraždu novináře prý nahrály hodinky Apple. Nejspíš to bylo jinak

Apple Watch 2

Údajná vražda opozičního saúdskoarabského novináře Džamála Chášakdžího na konzulátu v Turecku vyvolává mezinárodní...



Rusové ztrácejí u partnerů kredit, říká český odborník k nehodě Sojuzu

Start lodě Sojuz MS-10 se nezdařil, posádka musela přistát nouzově přistát....

Porucha nosiče Sojuz bude mít největší dopad na provoz ISS, říká Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Mimo jiné...

Ve věku 65 let zemřel na rakovinu Paul Allen, s Gatesem založil Microsoft

Paul Allen na snímku z prosince 2017.

Ve věku 65 letech zemřel v pondělí spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen. Miliardář, filantrop a hledač lodních...

Návrat „imperialistického brouka“? Výzkumný program USA vzbudil obavy

Program „Hmyzí spojenci“ má změnit škůdce v pomocníky v zemědělství.

Skupina vědců v časopise Science varuje před možným zneužitím amerického výzkumného programu, který vyvíjí zcela nový...

Další z rubriky

Bydlení jako v garáži i ikonická prodejna Applu. Co v Praze nenajdete

Čaj, na který zájemci čekají více než hodinu, pohyblivá reklama v tunelech...

Čaj, na který zájemci čekají více než hodinu, pohyblivá reklama v tunelech metra s mobilním signálem, automatizované...

Z historie Karosy: midibus na podvozku avie zabodoval na výstavě v Nice

V roce 1969 byl midibus Karosa A 30-D7 prezentován na mezinárodní autobusové...

Jedním z méně známých výrobků Karosy Vysoké Mýto je midibus postavený na podvozku později ikonické Avie A30. V roce...

Armáda služebníků od LG pomůže s nákupem, odnese kufry a ukáže cestu

Nývlt Václav: LG CLOi

Některé již jezdí po světě, jiné na první úkoly teprve čekají. Centrální část stánku společnosti LG na veletrhu IFA...



Najdete na iDNES.cz