Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Dveře kokpitu letadel jsou bezpečné. Tentokrát ale špatným směrem

  18:45aktualizováno  19:24
Konstrukce kokpitů po 11. září 2001 kvůli zajištění bezpečnosti doznala značných změn. Instruktážní video Airbusu z roku 2002 ukazuje, že piloti mají plnou kontrolu nad tím, kdo se dostane do kokpitu. V případě aktuální nehody Germanwings zřejmě pilot zneužil bezpečností pojistky.

Předpoklad je logický: piloti v kokpitu musejí být odstíněni od případných útočníků. Opatření reagovala na 11. září 2001, kdy teroristé unesli letadla a použili je jako zbraně hromadného ničení. Následná opatření proto udělala z kokpitu nedobytnou pevnost.

Pokud chce někdo vstoupit do kokpitu, musí dodržet danou proceduru. Piloti vidí, kdo vstupuje, a mohou zpevněné dveře zamknout. Systém má řadu časových zámků, které brání otevření dveří omylem.

Airbus na instruktážním videu z roku 2002 ukazuje, že systém počítá i se situací, kdy ani jeden z pilotů neodpovídá na volání personálu (na videu letuška Sally). Letuška pojme podezření a zadá tajný kód na klávesnici. V tu chvíli se spouští 30s odpočítávání a poté se kokpit odemkne. Piloti ale mají možnost toto odpočítávání kdykoli přerušit posunutím páčky „Cockpit door“ do polohy „Lock“.

V případě, že se pilot v kokpitu zabarikáduje (jak předpokládají vyšetřovatelé u této nehody), ovšem není systém pro nouzové vniknutí do kokpitu nic platný. Pilot totiž není v bezvědomí, ale naopak, je schopen reagovat a na každý pokus o zadání bezpečnostního kódu odpoví tím, že páčkou zamkne dveře a odpočítávání tak přeruší (podrobnosti v manuálu).

„Nikdy nesmí být v kokpitu samotný člověk. To prostě nejde.“

„Chyba se stala v nedodržení procedury,“ vysvětluje letecký instruktor Glen Winn z Univerzity v Jižní Karolíně. „Nemůžete nechat samotného člověka v kokpitu. To prostě neexistuje. To nesmí nikdo udělat.“ Do kabiny tedy musí na danou chvilku přijít někdo z palubního personálu.

Je tedy možné, že k pádu vedlo více příčin, které společně způsobily, že kapitán porušil zavedená pravidla a nechal svého kolegu v kokpitu samotného. Podrobnosti by mělo přinést až další vyšetřování. „Neměli bychom být se závěry unáhlení,“ varuje Thomas Anthony, bezpečnostní instruktor ze stejné univerzity. „Rádi bychom znali jednoduchý důvod, ale obvykle je jich více, a to, co vidíme na první pohled, je jen poslední článek řetězu příčin.“

Aerolinky už mění pravidla

Některé letecké společnosti po pádu airbusu Germanwings už podle ČTK začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Oznámil to například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla agentuře DPA mluvčí norské firmy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...



Další z rubriky

Proměnlivá křídla zanesou letadla dále a levněji

Morfující křídla od roku 2014 testuje v reálných podmínkách biz-jet Gulfstream...

Složitá mechanizace moderních křídel by se měla v relativně brzké budoucnosti změnit k nepoznání. Vývoj techniky údajně...

Legendární pragovka pokořila Balkán a Jugoslávci ji pojmenovali Pionir

Praga RND

Legendární nákladní automobil Praga RN, včetně dieselové mutace RND, vznikl v první polovině třicátých let, ale ve...

General Electric končí po 125 letech se žárovkami

Historické reklamy General Electric Company z 19. století.

Americká společnost General Electric ukázala své plány na příští roky a možná trochu překvapivě mezi nimi chybí výroba...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz