Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Dveře kokpitu letadel jsou bezpečné. Tentokrát ale špatným směrem

  18:45aktualizováno  19:24
Konstrukce kokpitů po 11. září 2001 kvůli zajištění bezpečnosti doznala značných změn. Instruktážní video Airbusu z roku 2002 ukazuje, že piloti mají plnou kontrolu nad tím, kdo se dostane do kokpitu. V případě aktuální nehody Germanwings zřejmě pilot zneužil bezpečností pojistky.

Předpoklad je logický: piloti v kokpitu musejí být odstíněni od případných útočníků. Opatření reagovala na 11. září 2001, kdy teroristé unesli letadla a použili je jako zbraně hromadného ničení. Následná opatření proto udělala z kokpitu nedobytnou pevnost.

Pokud chce někdo vstoupit do kokpitu, musí dodržet danou proceduru. Piloti vidí, kdo vstupuje, a mohou zpevněné dveře zamknout. Systém má řadu časových zámků, které brání otevření dveří omylem.

Airbus na instruktážním videu z roku 2002 ukazuje, že systém počítá i se situací, kdy ani jeden z pilotů neodpovídá na volání personálu (na videu letuška Sally). Letuška pojme podezření a zadá tajný kód na klávesnici. V tu chvíli se spouští 30s odpočítávání a poté se kokpit odemkne. Piloti ale mají možnost toto odpočítávání kdykoli přerušit posunutím páčky „Cockpit door“ do polohy „Lock“.

V případě, že se pilot v kokpitu zabarikáduje (jak předpokládají vyšetřovatelé u této nehody), ovšem není systém pro nouzové vniknutí do kokpitu nic platný. Pilot totiž není v bezvědomí, ale naopak, je schopen reagovat a na každý pokus o zadání bezpečnostního kódu odpoví tím, že páčkou zamkne dveře a odpočítávání tak přeruší (podrobnosti v manuálu).

„Nikdy nesmí být v kokpitu samotný člověk. To prostě nejde.“

„Chyba se stala v nedodržení procedury,“ vysvětluje letecký instruktor Glen Winn z Univerzity v Jižní Karolíně. „Nemůžete nechat samotného člověka v kokpitu. To prostě neexistuje. To nesmí nikdo udělat.“ Do kabiny tedy musí na danou chvilku přijít někdo z palubního personálu.

Je tedy možné, že k pádu vedlo více příčin, které společně způsobily, že kapitán porušil zavedená pravidla a nechal svého kolegu v kokpitu samotného. Podrobnosti by mělo přinést až další vyšetřování. „Neměli bychom být se závěry unáhlení,“ varuje Thomas Anthony, bezpečnostní instruktor ze stejné univerzity. „Rádi bychom znali jednoduchý důvod, ale obvykle je jich více, a to, co vidíme na první pohled, je jen poslední článek řetězu příčin.“

Aerolinky už mění pravidla

Některé letecké společnosti po pádu airbusu Germanwings už podle ČTK začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Oznámil to například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla agentuře DPA mluvčí norské firmy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví.

Autor:



Nejčtenější

Bitcoin ztrácí. Ze 150 na 1 000 dolarů jej přitom dostal jeden člověk

(Ilustrační snímek)

Začátek třetího týdne nového roku není pro kryptoměny vůbec příznivý. Prakticky všechny ztrácejí na své hodnotě....

Odtud prý NASA vysílala falešné záběry z přistání na Měsíci

Lunar Crater

K nejbližšímu městu je to téměř 130 kilometrů. Okolo není nic než poušť a pár kusů dobytka, který se popásá na...



Prchající migy mířily na ostrov dánský. Američané jim chtěli dát letiště

MiG-15bis (s číslem 346 na přídi) na ostrově Bornholm. S letounem uprchl...

Během studené války se u Američanů vyvinula intenzivní touha po sovětských stíhačkách mig. Ne snad, že by je chtěli...

Proč na faktech nezáleží? Náš mozek panikaří a brání se cizím názorům

Souboj racionality a emocí (ilustrační foto)

Dohodnout se s tím, kdo s vámi nesouhlasí, je nesmírně těžké. Fakta budou dost možná překřičena emocionální reakcí....

Co byste měli vědět, než miliardář Musk pošle svou Teslu kolem Slunce

Tesla Roadster před uzavřením do aerodynamického krytu rakety Falcon Heavy

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy ponese místo obvyklého závaží...

Další z rubriky

Nový „robopes“ Aibo si vytvoří vlastní osobnost. Na CESu neposlouchal

Robopes Aibo.

Díky systémům umělé inteligence a strojového učení dokáže nový robotický pes Aibo rozpoznat různé členy domácnosti a s...

Hubice z 3D tiskárny přizpůsobí zvuk saxofonu představě hudebníka

Nývlt Václav: Syos

Zvuk saxofonu je v největší míře ovlivněn nasazenou hubicí. Společnost Syos nyní nabízí hubice kusově vyrobené podle...

OBRAZEM: V poušti vyrostl les automobilů, vyřádili se na nich sprejeři

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou "International Car Forest of The Last...

Neobvyklou uměleckou expozici nazvanou International Car Forest of The Last Church najdete v nevadské poušti jen asi...

Odvážné maminky ukazují poporodní bříška
Odvážné maminky ukazují poporodní bříška

Těhotenství je krásné období, během kterého se největší změny odehrávají uvnitř ženského těla. Rostoucí bříško, nově získaná kila, napnutá kůže - i tyhle proměny k němu ale patří.

Najdete na iDNES.cz