Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Dveře kokpitu letadel jsou bezpečné. Tentokrát ale špatným směrem

  18:45aktualizováno  19:24
Konstrukce kokpitů po 11. září 2001 kvůli zajištění bezpečnosti doznala značných změn. Instruktážní video Airbusu z roku 2002 ukazuje, že piloti mají plnou kontrolu nad tím, kdo se dostane do kokpitu. V případě aktuální nehody Germanwings zřejmě pilot zneužil bezpečností pojistky.

Předpoklad je logický: piloti v kokpitu musejí být odstíněni od případných útočníků. Opatření reagovala na 11. září 2001, kdy teroristé unesli letadla a použili je jako zbraně hromadného ničení. Následná opatření proto udělala z kokpitu nedobytnou pevnost.

Pokud chce někdo vstoupit do kokpitu, musí dodržet danou proceduru. Piloti vidí, kdo vstupuje, a mohou zpevněné dveře zamknout. Systém má řadu časových zámků, které brání otevření dveří omylem.

Airbus na instruktážním videu z roku 2002 ukazuje, že systém počítá i se situací, kdy ani jeden z pilotů neodpovídá na volání personálu (na videu letuška Sally). Letuška pojme podezření a zadá tajný kód na klávesnici. V tu chvíli se spouští 30s odpočítávání a poté se kokpit odemkne. Piloti ale mají možnost toto odpočítávání kdykoli přerušit posunutím páčky „Cockpit door“ do polohy „Lock“.

V případě, že se pilot v kokpitu zabarikáduje (jak předpokládají vyšetřovatelé u této nehody), ovšem není systém pro nouzové vniknutí do kokpitu nic platný. Pilot totiž není v bezvědomí, ale naopak, je schopen reagovat a na každý pokus o zadání bezpečnostního kódu odpoví tím, že páčkou zamkne dveře a odpočítávání tak přeruší (podrobnosti v manuálu).

„Nikdy nesmí být v kokpitu samotný člověk. To prostě nejde.“

„Chyba se stala v nedodržení procedury,“ vysvětluje letecký instruktor Glen Winn z Univerzity v Jižní Karolíně. „Nemůžete nechat samotného člověka v kokpitu. To prostě neexistuje. To nesmí nikdo udělat.“ Do kabiny tedy musí na danou chvilku přijít někdo z palubního personálu.

Je tedy možné, že k pádu vedlo více příčin, které společně způsobily, že kapitán porušil zavedená pravidla a nechal svého kolegu v kokpitu samotného. Podrobnosti by mělo přinést až další vyšetřování. „Neměli bychom být se závěry unáhlení,“ varuje Thomas Anthony, bezpečnostní instruktor ze stejné univerzity. „Rádi bychom znali jednoduchý důvod, ale obvykle je jich více, a to, co vidíme na první pohled, je jen poslední článek řetězu příčin.“

Aerolinky už mění pravidla

Některé letecké společnosti po pádu airbusu Germanwings už podle ČTK začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Oznámil to například britský nízkonákladový dopravce EasyJet a také norské, islandské či kanadské aerolinky.

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle. „To znamená, že když jeden z pilotů kokpit opustí, například aby si odskočil na toaletu, jeden z členů posádky musí do pilotní kabiny přijít,“ řekla agentuře DPA mluvčí norské firmy.

V současnosti evropské předpisy nenařizují neustálou přítomnost alespoň dvou osob v kokpitu. Zavést takovou povinnost může podle AFP pouze Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví.

Autor:


Nejčtenější

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

Jak se odhalují plagiáty? Přeházet slova nestačí, překlad ale stroj ošálí

Ctrl + C, Ctrl + V, dvě klávesové zkratky, které zná snad každý.

Nástroje na detekci opsaných pasáží mají nemalý problém. Musí porovnat odevzdanou diplomovou práci s miliony stránek už...



Astronauti ohřáli Měsíc i pod povrchem. A NASA o tom ztratila záznamy

Zaprášený skafandr Harrisona Schmitta během letu Apollo 17

Detektivní pátrání po ztracených páskách pomohlo najít zatím nejlepší vysvětlení zajímavé otázky, proč v místech...

K záchraně malých fotbalistů chce miniponorkou přispět i SpaceX

SpaceX testuje v bazénu dětskou miniponorku

Kalifornská raketová společnost poslala do Thajska „miniponorku“ narychlo připravenou z dílu pro raketu Falcon 9.

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Další z rubriky

Facebook končí s plány na internet z obřích dronů, následuje Google

Dron Aquila

Společnost Facebook ukončila projekt Aquila. Měl přinést internet z dronů, které vydrží létat bez přistání několik...

Boháč a dobrodruh ohromil předválečnou Ameriku. Obletěl svět za 91 hodin

Před 80 lety obletěl Howard Hughes Jr. v letadle celý svět za 91 hodin

Milionář Howard Hughes Jr. se v USA proslavil už koncem dvacátých let jako filmový producent. Kromě toho byl také pilot...

Takto jste Prahu ještě neviděli: panorama s neuvěřitelným rozlišením

Záběry ze vzniku 500gigapixelové fotografie Prahy

V sobotu se na pražském Výstavišti představí největší a nejpodrobnější fotografie Prahy. Je focena z věže Staroměstské...

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.

Najdete na iDNES.cz