Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč se vám chce v autě zvracet? Tělo si myslí, že vás otrávili

Bledost, krůpěje studeného potu a rozbouřený žaludek s nutkáním ke zvracení. Pokud jste někdy na cestách zažili podobné příznaky, stali jste se jednou z mnoha obětí kinetózy, neboli nemoci z pohybu. Podle vědců za ní může stát pradávný reflex, který nás má chránit před otravou nervovými jedy.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nemoc z pohybu nás většinou postihne v okamžiku, kdy ji čekáme nejméně. Při dlouhé cestě autem se začněme do časopisu nebo zahledíme do mobilu a přestaneme na chvíli vnímat okolí. Z klidu nás však velmi rychle vytrhnou nekompromisní protesty našeho žaludku, které si často vynutí urgentní zdravotní zastávku u krajnice. Čím přesně je tato nepříjemná fyziologická hříčka způsobena? Odpověď na tuto otázku je ukryta hluboko v naší hlavě.

Tři orientační smysly, bez kterých se neobejdete

K tomu, abychom se mohli bezpečně pohybovat po okolním světě, je lidské tělo vybaveno třemi základními orientačními systémy. K určení přesné polohy jednotlivých částí našeho těla slouží takzvané proprioceptory (polohocitlivé receptory) nacházející se především v trupu a končetinách. Tyto receptory jsou schopny také analyzovat přesný úhel kloubů a změny v napětí svalů a šlach, díky čemuž se můžeme poslepu snadno dotknout špičky vlastního nosu nebo si zavázat tkaničky.

Signály z proprioceptorů jsou dále doplňovány o informace z vestibulárního aparátu nacházejícího se ve vnitřním uchu. Ten funguje jako akcelerometr, který je schopný pomocí soustavy kanálků a váčků rozpoznávat drobné změny v rychlosti a směru pohybu naší hlavy. Při jízdě na horské dráze vnímáme díky tomuto aparátu pocit beztíže při rozjezdu z kopce, horizontální zrychlení při prudkém brzdění i úhlové zrychlení, které na nás působí při průjezdu zatáčkou.

Velmi důležitým orientačním systémem je také náš zrak. Slouží totiž k porovnávání naší pozice vůči ostatním objektům v okolí. V jedoucím vlaku si tak při pohledu z okna snadno uvědomíme naši rychlost vůči ubíhající krajině i přesto, že sedíme nehybně na sedačce (naopak při čekání v železniční stanici nás může rozjíždějící se vlak na sousední koleji zmást natolik, že na chvíli získáme klamný pocit vlastního pohybu).

Informace ze všech tří systémů jsou nepřetržitě sbírány, vyhodnocovány a navzájem porovnávány mozkem, který z nich poté tvoří vnitřní model okolního světa. Jejich vzájemný nesoulad by tak pro nás mohl představovat život ohrožující problém. Jak je však možné dosáhnout nepřetržité přesné koordinace u takto odlišných systémů?

Těhotenská nevolnost jako bezpečnostní pojistka

S ranní nebo také těhotenskou nevolností doprovázenou zvracením, mdlobami a nechutenstvím se během prvních měsíců těhotenství setkají více než dvě třetiny žen. U většiny z nich tyto nepříjemné symptomy v průběhu času vymizí. U některých si však jejich úpornost vyžádá dlouhodobou hospitalizaci a podávání umělé výživy. Původ těhotenské nevolnosti byl velmi dlouho připisován boji vyvíjejícího se embrya s matčiným tělem o zdroje výživy. Podle nejnovější vědecké teorie však může mít existence těchto obtíží velmi překvapivé vysvětlení.

Podle evolučních biologů to totiž ve skutečnosti není porucha, ale důmyslný mechanismus, který má pomocí averze vůči některým pachům a chutím ochránit vyvíjející se plod v kritickém období před poškozením nebezpečnými látkami v jídle, jako jsou choroboplodné zárodky v mase nebo rostlinné toxiny přítomné v rostlinách s výraznou chutí.

O tom, že by na této teorii mohlo něco být, svědčí i rozsáhlá studie publikovaná ve vědeckém časopise Human Reproduction, která statisticky analyzuje vliv těhotenské nevolnosti na četnost samovolných potratů. Na základě pozorování průběhu těhotenství u 2 400 žen v ní autoři zjistili výrazně nižší riziko samovolného potratu u žen trpících některým z příznaků těhotenské nevolnosti, oproti ženám, u kterých se žádná nevolnost neobjevila. Krátké období nevolnosti u žen je tak možná přijatelnou daní za záchranu budoucích životů.

Jako nejelegantnější řešení se ukázalo využití gravitace, která je všudypřítomná a neměnná. Pokud tedy některé z center začne poskytovat rozporuplné signály, může podle ní mozek snadno provést potřebnou korekci. U takto vyladěného systému bychom mohli oprávněně očekávat, že by nám drobné otřesy během jízdy autem neměly způsobovat sebemenší komplikace. Opak je však pravdou a nejsme v tom rozhodně sami. Příznaky nemoci z pohybu se při cestování v uzavřených prostorech projevují mimo lidí i u velkého množství ostatních živočišných druhů včetně opic, koní, ovcí, některých ptáků a dokonce i ryb.

Když jsou informace v rozporu

Proč nám tedy někdy bývá v dopravních prostředcích tak špatně? Zdá se, že spouštěčem nevolnosti není žádný druh pohybu sám o sobě, ale spíše neschopnost mozku vyrovnat se s výrazným nesouladem v informacích obdržených od jednotlivých center. Zatímco na projevy chůze i běhu nás dokonale připravily miliony let evoluce, s pasivním pohybem jsme se jako lidstvo setkali před pouhými 150–200 generacemi v době vynálezu lodí a jízdy na domácích zvířatech. Při jízdě dopravním prostředkem tedy náš nervový systém vysílá signály o situaci, ve které bychom se jako savec pohybující se po vlastních končetinách neměli nikdy ocitnout.

Podle uznávané teorie Dr. Treismana proto mozek tento nevysvětlitelný rozpor v informacích od orientačních systémů vyhodnotí jako příznak počínající otravy neurotoxiny z potravy a pokusí se vyvolat zvracení. Důvodem je schopnost mnoha přirozeně se vyskytujících nervových jedů ovlivňovat naše smysly a schopnost koordinace. V době kdy se lidský jídelníček skládal převážně ze syrové stravy pochybného původu tak mohla být podobná schopnost rychlé reakce při prvních známkách otravy otázkou přežití. Současné výzkumy naznačují, že podobná obrana by mohla stát i za ranní nevolností těhotných žen (viz boxík).

V souladu s touto teorií je také zjištění, že u kojenců, kteří jsou krmeni bezpečným mateřským mlékem a zároveň běžně vystaveni nepředvídatelným pohybům při nošení, se kinetóza vůbec nevyskytuje, zatímco odrostlejší děti objevující své okolí jsou naopak na nemoc z pohybu velmi citlivé.

Jak tedy úspěšně zahnat hrozící nevolnost bez nutnosti použití léků? Klíčové je omezení všech rozporuplných podnětů. Zatímco při soustředění na interiér auta nebo nehybné stránky knížky se vám velmi pravděpodobně spíše přitíží, pohledem z okna na horizont poskytnete mozku potřebné důkazy o tom, že jste opravdu v pohybu, a vše je tedy v pořádku. Pokud navíc máte štěstí a můžete auto i sami řídit, přidáte vizuálním podnětům i možnost chování auta přímo ovlivňovat, díky čemuž by se vám měla případná nevolnost zcela vyhnout.

Autor:
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 10 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi je 1 příspěvek

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 10 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...