Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč se ve Vodochodech vyrábějí brazilská letadla

aktualizováno 
Ve Vodochodech vyrábějí součásti nového vojenského přepravního letounu Embraer KC-390. Létat bude tento stroj zatím především ve své domovské Brazílii. Možná by se ale hodil i naší armádě.

Nový vojenský letoun Embraer KC-390 na letišti Aera vodochody (16.7.2016). | foto: Vladimír Cettl, airZone.tv

Přestože v poslední době je o Aeru Vodochody nejčastěji slyšet ve spojení s projektem L 39 NG, tedy evolučním vývojem původního Albatrosu, který se stane skutečně víceúčelovým letounem, nezanedbávají zde ani kooperace. V minulosti to byly zejména dodávky pro vrtulníkový gigant Sikorsky, kdy ve vodochodské továrně s výjimkou dynamických částí vznikaly vlastně kompletní vrtulníky S-76C. Od roku 2000, kdy zde byl tento projekt zahájen, jich zde vznikly více než dvě stovky.

Ve Vodochodech přistál nový vojenský letoun Embraer. Češi jej vyvíjeli

O víkendu přistál na letišti Aera Vodochody jeden ze dvou prvních prototypů brazilského multifunkčního letounu Embraer KC-390. Objednala si ho brazilská armáda a česká firma se podílela na vývoji klíčových částí.

Sikorsky ale nebyl a není jediný. Z řady dalších zákazníků je možné jmenovat Alenii Aeronauticu (střední část křídla letounu C-27J Spartan), Latecoere (podsestavy letounů Embraer 170 a Embraer 190), Boeing Company (kanonové dveře na letouny F-18), Spirit Aerosystems (sada dílů a podsestav pro pevnou náběžnou hranu letounu B767), EADS (podsestavy letounu Airbus A320/A340) nebo Vought Aircraft Industries (díly pro letoun Boeing B747). Zřejmě největším „soustem“ je pak spolupráce na projektu vojenského transportního letounu Embraer KC 390.

Významným impulsem pro zapojení českého leteckého a obranného průmyslu do projektu KC 390 byl bezesporu zájem, který o tento projekt jménem České republiky projevil tehdejší ministr obrany Martin Barták. Zájem to byl logický. Vzdušné síly České republiky totiž nedisponují žádným letounem, který by dokázal zajišťovat logistickou podporu našich vojáků v zahraničních misích.

Nešťastné letouny CASA mají malý dolet a jejich nákladový prostor je s jistým omezením vhodný maximálně pro transport koně Převalského. Kůň Převalského ale bohužel není zaveden do výzbroje naší armády a vojáci by přece jenom měli v boji rádi například své Kajmany nebo Iveca, které se však bohužel do letounu CASA nevejdou. Zbytek flotily transportních letounů české armády (Airbus, Challenger, Jakovlev) je určen zejména na přepravu „papalášů“ a pro vojenské účely jsou spíše nouzovým řešením.

Po počáteční politické proklamaci zájmu, která ale neměla žádný závazný charakter, vstoupil do dění byznys. Konkrétně v dubnu 2011 došlo k podpisu kontraktu mezi Aerem a Embraerem, kde se jasně vymezila vzájemná spolupráce. Na jeho základě se česká strana podílí na vývoji a výrobě náběžné hrany křídla, technologickém vývoji a výrobě všech sedmi dveří, rampy a zadní části trupu.

Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Další důležitý mezník v projektu přišel v dubnu 2014, kdy byla z Aera Vodochody vypravena první vyrobená zadní část trupu nového Embraeru. Ještě v listopadu téhož roku došlo k slavnostnímu křtu prvního prototypu KC 390, kterého se opět zúčastnili i zástupci České republiky.

Nyní se tedy prototyp nového Embraeru poprvé představil v Evropě. Premiéru měl na velkém leteckém veletrhu v anglickém Farnborough a odtud jeho cesta vedla přímo do Vodochod. Zde pak po jednom průletu nad dráhou přistál za velkého zájmu médií v sobotu 16. července. Pondělí pak bylo ve znamení představení letounu odborné veřejnosti, kterého se zúčastnili i zástupci ministerstva obrany a armády.

Jaký bude další osud tohoto letounu, je těžké odhadovat. Jistý je zájem domácího brazilského letectva, vzhledem k ekonomické provázanosti je téměř jistý zájem letectev Argentiny a Portugalska. Pro Českou republiku bude důležitým faktorem cena letounu, jeho provozní schopnosti a spolehlivost a samozřejmě stav rozpočtu ministerstva obrany. Letoun této kategorie je pro nás jistě potřebný, ale konkurence v této kategorii letounů také nespí.

Autor je redaktorem odborného serveru o letectví Pilotinfo.cz.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Prahu by zatopila radioaktivní voda. Ihned by umřely desítky tisíc lidí

Celkový pohled na Prahu zatopenou vodou z Orlické a Slapské přehrady v rámci...

Píše se rok 1982 a Prahu zasahuje mohutná přívalová vlna z protržené Slapské a Orlické přehrady. Je to dílo nepřítele...



Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Proč chtěl Hitler Svatý grál a archeologie za ČSSR nebyla marxistická

Svastika na archaické řecké keramice (8. století před Kr., Archeologické muzeum...

Jedním z oblíbených triků propagandy a propagandistů je návrat k mýtům a ohýbání historie do podoby, která politickému...

Tohle astronomové ještě neviděli. Přiletěla první mezihvězdná planetka

Rekonstrukce možné podoby planetky 1I/2017 U1 (‘Oumuamua) na základě údajů...

V naší soustavě už více či méně dobře známe 750 tisíc různých planetek a dalších menších těles. Ale žádný z nich se...



Další z rubriky

Jak Jindra bombardoval ruského generála a ten ho za to ještě pochválil

Letec Otto Jindra v pilotním kokpitu pozorovacího letounu

S výročím vzniku Československa si zpravidla připomínáme legionáře, kteří bojovali za svou budoucí vlast. Nesmíme však...

Zatykač na špiona Lenina. „Máme ho přivést celého nebo po kouskách?“

Oholený Lenin v paruce ve Finsku (11. dubna 1917)

Bolševici v Rusku získali od Němců miliony. Vyzbrojili za ně armádu a rozšířili stranický deník Pravda. Ne vše se však...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka
Netrapte děti s příkrmy, říká výživová specialistka

O metodě BLW si přečtěte v rozhovoru s Ditou Ptáčkovou



Najdete na iDNES.cz