Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč se ve Vodochodech vyrábějí brazilská letadla

aktualizováno 
Ve Vodochodech vyrábějí součásti nového vojenského přepravního letounu Embraer KC-390. Létat bude tento stroj zatím především ve své domovské Brazílii. Možná by se ale hodil i naší armádě.

Nový vojenský letoun Embraer KC-390 na letišti Aera vodochody (16.7.2016). | foto: Vladimír Cettl, airZone.tv

Přestože v poslední době je o Aeru Vodochody nejčastěji slyšet ve spojení s projektem L 39 NG, tedy evolučním vývojem původního Albatrosu, který se stane skutečně víceúčelovým letounem, nezanedbávají zde ani kooperace. V minulosti to byly zejména dodávky pro vrtulníkový gigant Sikorsky, kdy ve vodochodské továrně s výjimkou dynamických částí vznikaly vlastně kompletní vrtulníky S-76C. Od roku 2000, kdy zde byl tento projekt zahájen, jich zde vznikly více než dvě stovky.

Ve Vodochodech přistál nový vojenský letoun Embraer. Češi jej vyvíjeli

O víkendu přistál na letišti Aera Vodochody jeden ze dvou prvních prototypů brazilského multifunkčního letounu Embraer KC-390. Objednala si ho brazilská armáda a česká firma se podílela na vývoji klíčových částí.

Sikorsky ale nebyl a není jediný. Z řady dalších zákazníků je možné jmenovat Alenii Aeronauticu (střední část křídla letounu C-27J Spartan), Latecoere (podsestavy letounů Embraer 170 a Embraer 190), Boeing Company (kanonové dveře na letouny F-18), Spirit Aerosystems (sada dílů a podsestav pro pevnou náběžnou hranu letounu B767), EADS (podsestavy letounu Airbus A320/A340) nebo Vought Aircraft Industries (díly pro letoun Boeing B747). Zřejmě největším „soustem“ je pak spolupráce na projektu vojenského transportního letounu Embraer KC 390.

Významným impulsem pro zapojení českého leteckého a obranného průmyslu do projektu KC 390 byl bezesporu zájem, který o tento projekt jménem České republiky projevil tehdejší ministr obrany Martin Barták. Zájem to byl logický. Vzdušné síly České republiky totiž nedisponují žádným letounem, který by dokázal zajišťovat logistickou podporu našich vojáků v zahraničních misích.

Nešťastné letouny CASA mají malý dolet a jejich nákladový prostor je s jistým omezením vhodný maximálně pro transport koně Převalského. Kůň Převalského ale bohužel není zaveden do výzbroje naší armády a vojáci by přece jenom měli v boji rádi například své Kajmany nebo Iveca, které se však bohužel do letounu CASA nevejdou. Zbytek flotily transportních letounů české armády (Airbus, Challenger, Jakovlev) je určen zejména na přepravu „papalášů“ a pro vojenské účely jsou spíše nouzovým řešením.

Po počáteční politické proklamaci zájmu, která ale neměla žádný závazný charakter, vstoupil do dění byznys. Konkrétně v dubnu 2011 došlo k podpisu kontraktu mezi Aerem a Embraerem, kde se jasně vymezila vzájemná spolupráce. Na jeho základě se česká strana podílí na vývoji a výrobě náběžné hrany křídla, technologickém vývoji a výrobě všech sedmi dveří, rampy a zadní části trupu.

Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Další důležitý mezník v projektu přišel v dubnu 2014, kdy byla z Aera Vodochody vypravena první vyrobená zadní část trupu nového Embraeru. Ještě v listopadu téhož roku došlo k slavnostnímu křtu prvního prototypu KC 390, kterého se opět zúčastnili i zástupci České republiky.

Nyní se tedy prototyp nového Embraeru poprvé představil v Evropě. Premiéru měl na velkém leteckém veletrhu v anglickém Farnborough a odtud jeho cesta vedla přímo do Vodochod. Zde pak po jednom průletu nad dráhou přistál za velkého zájmu médií v sobotu 16. července. Pondělí pak bylo ve znamení představení letounu odborné veřejnosti, kterého se zúčastnili i zástupci ministerstva obrany a armády.

Jaký bude další osud tohoto letounu, je těžké odhadovat. Jistý je zájem domácího brazilského letectva, vzhledem k ekonomické provázanosti je téměř jistý zájem letectev Argentiny a Portugalska. Pro Českou republiku bude důležitým faktorem cena letounu, jeho provozní schopnosti a spolehlivost a samozřejmě stav rozpočtu ministerstva obrany. Letoun této kategorie je pro nás jistě potřebný, ale konkurence v této kategorii letounů také nespí.

Autor je redaktorem odborného serveru o letectví Pilotinfo.cz.

Autor:


Nejčtenější

Vdechl život zapomenuté technologii, na jeho hodiny je pořadník

Moderní digitrony jsou nádherným designovým prvkem.

Historická technologie ve zcela moderním precizním provedení. Digitronové hodiny „Nixie Clock“ Dalibora Farného slaví...

Byl to nejbohatší šlechtic své doby, teď archeologové objevili jeho hrobku

Díváte se na takzvaný radarogram. To je výstup z měření georadarem na profilu...

V následujících dnech se dozvíme, zda tušení týmu českých archeologů, že objevili dosud neznámou hrobku nejbohatšího...



Fascinující paradox: český kutil vyrábí funkční parní stroje ze skla

Skleněné parní stroje z dílny Michala Zahradníka

Michal Zahradník je český sklář osmé generace. Od roku 1991 kromě obvyklých sklářských výrobků ve své dílně vyrábí i...

Eurotank bude německo-francouzský hybrid. Demonstrátor už jezdí a střílí

EMBT je hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc

Až 5000 tanků v hodnotě 75 miliard eur by měly dle německých prognóz nakoupit v příštích 20 až 30 letech evropské...

YouTube jako továrna na peníze. Jak na tomto portálu funguje reklama?

YouTube jako továrna na peníze

Vše se točí kolem peněz a na YouTube to není jinak. Jenže když se do reklamního kolotoče zamotají morálka a etika, může...

Další z rubriky

Americká revoluce v námořním válčení. Připlouvá mořský dron Sea Hunter

Americký námořní dron Sea Hunter

Americká DARPA dokončila vývoj námořního dronu Sea Hunter. K jeho hlavním úkolům patří vyhledávání a sledování...

OBRAZEM: Navždy bude spojen s válkou ve Vietnamu. Legendární Phantom

Phantomy QF-4E a piloti 82. perutě vzdušných cílů

K největším legendám vojenského letectví patří americký F-4 Phantom II. Prototyp vzlétl 27. května 1958 a stroje...

Měl bombardovat Berlín a pak přistát v Praze. Plán Britů zhatilo příměří

Handley Page V/1500, první prototyp

Prvním čtyřmotorovým bombardérem britského Královského letectva se stal Handley Page V/1500. Dva stroje již stály v...

Najdete na iDNES.cz