Prodej hudby v roce 2002: proti loňsku 10 procent dolů

  • 11
Ačkoliv se nahrávací průmysl snažil oživit před Vánoci prodej hudebních nosičů, zůstal pro letošní rok v červených číslech. Vydavatelství viní z poklesu on-line piráty a černý trh, zákazníci si zase stěžují na špatný výběr v obchodech.

Navzdory pokusům nahrávacího průmyslu oživit před svátky skomírající trh vydáním plejády titulů svých největších hvězd, prodej stále klesá a už tak nelichotivá pozice celého odvětví se ještě zhoršuje. Ani předvánoční nákupní horečka už číslům nepomohla, oproti roku 2001 se průmysl propadá o dalších deset procent.

Firma Nielsen SoundScan, která v USA monitoruje trh s hudebními nahrávkami, uveřejnila průběh vývoje trhu v posledních dvou měsících letošního roku. 10. listopadu, kdy nahrávací průmysl začal mohutnou ofenzivu, měl trh ve srovnání s vývojem prodeje v roce 2001 skluz 10,5 %. Nezadařilo se, do 15. prosince, ze kdy jsou známy poslední oficiální údaje, poklesl prodej ještě o tři desetiny - na 10,8 %.

Zákazníky k většímu utrácení nepřiměla ani záplava nových alb největších hudebních hvězd. Přitom některé desky šly na odbyt dobře, například novinkové desky Shanii Twain se od 12. listopadu prodalo neuvěřitelných 7,7 milionů kopií. Nicméně celkový objem prodeje od 10. 11. do 15. 12. byl o 12,9 % nižší než za stejné období loňského roku, což ještě zhoršilo celoroční bilanci trhu. Ve statistikách sice nejsou zahrnuty údaje za druhou polovinu prosince, ani ty ovšem podle analytiků nezmění nic na tom, že se taktika labelů zcela minula účinkem.

"Vezmeme-li v potaz, jaké hvězdy nám obchody před svátky nabídly, pak je prodej velikým zklamáním," řekl Michael Nathanson, analytik firmy Sanford C. Bernstein. "Je to velice znepokojující a obávám se, že příští rok bude ještě horší."

Představitelé průmyslu z poklesu obviňují sdílení hudby na internetu a černý trh s nelegálními kopiemi. Zákazníci to ovšem vidí jinak - stěžují si na nedostatek kvalitní produkce mladých talentů a hudby starších interpretů. Slabší ekonomika navíc nutí lidi vybírat, zda peníze utratí za cédéčka, DVD nebo videohry, tvrdí analytici.

Pro dva labely "Velké pětky" však byly letošní Vánoce z hlediska podílu na trhu úspěšné. Universal si polepšil z 28,4 na 31,2 %, BMG poskočilo ze 14,6 na 17,2 %. Vydavatelství Sony Music, EMI a Warner si oproti loňsku pohoršily v průměru o 1,3 %.

Zdroj: The New York Times