Profesionál radí: Co dělat, aby vaše fotky z hor byly perfektní

  • 15
Dnes se naposledy setkáváme s naším malým seriálkem. Seznámíme se základními radami pro fotografování hor. Povíme si, jak zachránit smazané fotografie a jaký vybrat černobílý film. Navíc si můžete přečíst rozhovor s fotografem hor.

Soubor rad k fotografování hor

1. Nezbytnou součástí výbavy pro kvalitní fotografování hor je dobrý stativ. Jednak eliminuje otřesy, jednak umožňuje soustředění na kompozici. Pro fotografování na sněhu mohou být opatřeny nad bodci talíři jako u lyžařských holí.

2. Transportu fototechniky, včetně výběru vhodného fotobatohu, se musí věnovat úzkostlivá pozornost. Vedle nízkých teplot, zvláště v noci a ve vyšších polohách, může fototechniku na horách ohrožovat také vysoká teplota.

3. Pro fotografování na horách je nezbytný polarizační filtr, který mj. odstraňuje opar a činí barvy sytějšími.

4. K vybavení fotografa do hor se hodí rovněž šedé přechodové filtry, které mohou zmírnit kontrasty.

5. Specifické filtry se používají pro černobílou fotografii hor (zejména se hodí červený filtr, který obecně zesiluje kontrast).

6. Láska, znalost hor a trpělivost náleží k psychologickým předpokladům vzniku dobré horské fotografie.

7. Pro fotografii hor jsou velmi důležité kvalitní objektivy, přičemž nejpoužívanější jsou objektivy středních a mírně dlouhých vzdáleností. Širokoúhlé objektivy měnící perspektivu mohou být nepostradatelné pro panoramatické pohledy. Teleobjektivy dávající motivu kulisovitost se hodí jen pro určitý typ záběrů.

8. Filmy by měly být jemnozrnné, s nízkou citlivostí a při jejich výběru je vhodné si všímat podání zejména v oblasti zelené.

9. Při transportu filmů je vhodné používat speciální obaly, zabezpečující filmy proti takzvanému rentgenování na letištích.

10. Jestliže u digitální fotografie na snímku záleží, je vhodné používat formát RAW.

11. V našich zeměpisných šířkách je ideálním obdobím pro fotografii hor jaro a podzim, kdy jsou delší stíny, které lépe „kreslí“.

12. Výměna objektivů, akumulátoru, filmu nebo paměťových karet by se měla provádět pokud možno v uzavřeném prostoru a závětří.

Záchrana smazaných fotek

Snad každému se už někdy stalo, že omylem smazal své fotky z paměťové karty. Většinou se člověk překlikne, mnohdy ve spěchu. Může se to stát i při načítání do počítače, kdy z nějakých důvodů se fotka nezkopíruje, a protože byla aktivovaná funkce Vymazat po zkopírování, o fotku se přišlo.

Existuje jednak řada programů, které dokážou obnovit smazané fotografie, jednak působí na trhu několik firem, které se speciálně zabývají obnovou dat, třeba i na poničených nosičích.

Programy pro obnovu smazaných fotografií můžeme rozdělit z několika hledisek. Některé programy jsou speciálně zaměřené jen na záchranu fotografií, některé zvládají univerzální obnovu smazaných dat, jiné jsou třeba určeny jen pro některé aplikace.

Některé se dodávají k CF profesionálním kartám (ke kartám Image Rescue 2.0 od Lexaru), většina se samostatně kupuje, ale například PC Inspector Smart Recovery 4.5 je zdarma. Jediným nedostatkem tohoto skutečně dobrého freewaru je pomalost. Jeho ovládání je však natolik jednoduché, že poslouží vskutku každému (viz www.pcinspector.de).

Ceny běžných programů pro záchranu fotek pro každého se pohybují kolem 20 euro. Některé z programů mohou mít problémy s některými typy karet (například PhotoRecovery má problémy s CF kartami).

Na profesionální bázi se zabývají záchranou dat speciální firmy, samozřejmě nejen v zahraničí. Obnova dat však nemusí být nikterak levnou záležitostí, závisí na jejich objemu, typu nosiče, poškození atp.

Z českých společností zabývajících se kromě jiného i záchranou dat z paměťových karet uveďme pro příklad stránky www.datarecovery.cz, www.datahelp.cz a www.tdp-zachrana-dat.cz.

Jak z informací na posledně uvedených stránkách vyplývá, je tato pražská společnost začleněna do evropské sítě laboratoří Ontrack, která se prohlašuje za světovou jedničku v oblasti záchrany dat (www.ontrack.com).

Oproti tomu společnost DATARECOVERY je ryze českou společností, působící na trhu již od roku 1991, a své rozsáhlé zkušenosti shrnuje na svých stránkách heslem „Co nezachráníme my, to už nikdo!“.

Filtry pro černobílé fotografování hor

I pro černobílou fotografii hor od 2000 m n. m. je nezbytný polarizační filtr, který především odstraňuje opar a činí podání barev sytější. Šedé přechodové filtry, které se využívají pro barevnou fotografii, protože zmírňují kontrasty, jsou pro černobílé fotografování také vhodné, neboť pomáhají pozvolnějšímu přechodu šedí. Své uplatnění také naleznou, když je obloha čistě bílá.

Pouze pro černobílou fotografii hor je vhodný červený filtr, který obecně zesiluje kontrast a činí mraky oblohy ještě dramatičtějšími. Jak vyplývá z jeho povahy, zesvětlí červenou (a žlutou) a naopak silně ztmaví zelenou a modrou.

Žlutý filtr může zdůraznit například namodralou ranní mlhu, pochopitelně takřka zbělí žlutou a mírně zesvětlí červenou. Kdysi býval při černobílém fotografování venku nasazován trvale na objektivech. Svůj význam pro černobílou fotografii hor může mít také zelený filtr, který zesvětlí vše zelené, tedy lesy, louky, háje, a ztmaví červenou a trochu i modrou. Oranžový filtr vylepší oblaka a zdramatiční západ slunce.

Srovnání barevného snímku, černobílého s použitím červeného filtru a obyčejného černobílého ukazuje nejen možné posuny v chápání motivu, ale také změny v přepisu barevnosti do monochromatické škály. Zřetelné je zvýraznění mraků a ztmavení zelené u stromů.

Výrobce CANON ví, proč jako první u své D20 přidal k monochromatickému režimu umožňujícímu fotografovat černobíle také „filtry“ žlutý, oranžový, červený a zelený. Navíc jsou tam ještě tónovací efekty (sépie, modrá, purpurová a zelená), které přidávají do finálních fotografií barvu se stejným účinkem jako klasické chemické tónování. Ještě rozšířenější funkce v tomto směru má nový Canon EOS 5D.

Nedávno mě zaujaly horské panoramatické fotografie Jana Kárníka (*1980), který studoval fotografii v Polné u Jihlavy a pracuje v Centru FotoŠkoda. Jeho snímky nalezneme například v Centru FotoŠkoda nebo také na www.fotoskoda.cz.

Jaké používáte fotopřístroje?

„Před nedávnem jsem vyměnil Mamiyu RB67 za Hasselblad 501 cm. Panoramatické záběry pořizuji Horizonem 202.

Jaké objektivy?

„Objektivů mám samozřejmě více, ale nejčastěji používám základní objektiv k Hasselbladu 501 cm, tedy osmdesátku se světelností 2,8.“

Jaká doplňková zařízení?

„Pokud jde o doplňky k objektivu, poměrně často používám UV filtr a občas podle potřeby konverzní filtry 81 A, B, C.“

Jaký používáte stativ? Který je pro horskou krajinu často nezbytný?

„Z cestovního Gitza, který byl vhodný zejména pro kinofilmové aparáty, jsem přešel na mnohem robustnější stativ SLIK, který již tělo středoformátového aparátu Mamiya RB 67 nerozechvěl a unesl ho obstojně. Jen ta váha je na nošení pořádný handicap. Stejný stativ používám i nyní pro Hasselblad.“

Jaký fotomateriál?

„Pro barvu používám fotomateriály Fuji Velvia a Provia, pro černobílou fotografii Agfu APX.“

Co je váš sen ve fotografickém vybavení pro vaši zájmovou oblast focení?

„Můj sen se mi už splnil, Hasselblad 501 cm už mám ;). Uvítal bych snad jen širší paletu ohnisek...“

Jak chráníte fotopřístroje před vlhkem a chladem na horách?

„Nijak zvlášť, technika, kterou vlastním, byla i na Měsíci :). Na cestách používám kvalitní fotobatoh.“

Fotografujete převážně na film. Co soudíte o vztahu analog versus digitál?

„Fotografuji převážně krajinu, zejména hory. Neumím si představit, jak dovést materiál v digitální podobě do takové kvality, abych jej mohl zvětšovat na velikosti metr na metr a v kvalitě srovnatelné s výstupem středoformátových aparátů... To, co říkám, neznamená odmítání digitální fotografie, naopak. Nebude dlouho trvat a výstup z digitálů dosáhne kvality středoformátových a velkoformátových analogových aparátů. Jen mě zajímá, kdy na takovou techniku bude mít běžný smrtelník :-).

V prvním díle našeho miniserálu jsme se zabývali fotografováním hor zblízka (více zde) a Ve druhém fotografováním hor jako celku (více zde) a ve třetím zachycením atmosféry (více zde).

Více článků z oblasti fotografování najdete v aktuálním čísle časopisu FotoVideo.