Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Profesionální DJ radí: Jak rozjet pořádnou silvestrovskou párty?

aktualizováno 
Co by byla silvestrovská oslava bez pořádné muziky? Ať už si pod tímto slovním spojením představujete cokoli, jistě přijde vhod pár rad jak muziku vybírat, jak pouštět ... a na čem přehrávat. Spolu se světoznámou DJkou LayDee Jane jsme otestovali tři sestavy gramofonů a mixážních pultů.

Co plánujete na Silvestra? Pokud nechcete svěřit zábavu do rukou DJům v klubech, moderátorům v rádiích, či uchechtaným individuím v zábavných televizních pořadech, zbývá varianta třetí. Uspořádat vlastní párty pro kamarády a přátele.

Takřka žádná párty se neobejde bez muziky. Jak poskládat hudební večer tak, aby nebyl zapomenut ani během novoročního střízlivění? Spolu s DJkou LayDee Jane jsme shromáždili hlavní zásady, kterých je dobré se držet a naopak, kterých se raději vyvarovat. Otestovali jsme i trojici nejlevnějších setů gramofonů a mixážních pultů Stanton, Numark a Omnitronic.

popisek Poslechněte si 2 hodiny muziky:
nové demo Poesis a Vivus


Na výběru záleží

Jakou hudbu na párty pouštět? Záleží především na pozvaných přátelích - tedy jakou hudbu mají rádi. V případě stylově nejednotné skupiny je vhodné zvolit kompromis. Podstatné je, že celý večer by se měl odehrávat v jednom duchu - třeba 80. léta, 90. léta, reggae... Kombinace různorodých stylů, žánrů a směrů málokdy vyjde.

Pouštět či mixovat?

To je věc, kterou musíte rozmyslet úplně nejdříve. Existují dva způsoby, kterak hudební pochoutky servírovat. Můžete pouštět celé skadby tak, jak je interpreti vytvořili, nebo míchat více skladeb dohromady - tedy mixovat skladby nové.

Jednodušší je první způsob. Podle chuti a reakcí posluchačů vybíráte skladby, jejichž konce a začátky prolínáte cross-faderem (hlasitost jedné skladby zesiluje, druhá se ztlumuje) tak, aby nevznikala prázdná místa a aby skladby rytmicky pokud možno co nejčistěji navazovaly. V tomto režimu můžete pouštět prakticky cokoli ... klidně jazzík, pop nebo gothic metal.

Složitějším, ale také zajímavějším způsobem hudební produkce je mixování, nebo-li míchání. Při něm současně přehráváte dvě (či více) skladby a jejich části vhodně mícháte či prolínáte pomocí mixpultu. Můžete je ozvláštnit například vlastními samply ... prakticky tak vytvoříte nový hudební kus.

Pro mixování je nutno používat DJské skladby - buďto přímo sety nebo klasické skladby v DJ remixech. Ty mají daný pevný rytmus (tempo), udávaný v bpm (beat per minute). A právě tento rytmus skladby je při mixu klíčový.

Jak rozumně míchat?

Míchají se vždy zásadně skladby o stejné, či podobné rychlosti (tempu), tedy shodném bpm. Odchylky v rychlostech se dají korigovat pomocí funkce PITCH control - přehrávání se jimi dá zrychlit či zpomalit, zpravidla v řádech jednotek procent.  

Obecně se nedoporučuje měnit tempo setu během hry - pokud je to nutné, lze to pouze nenápadně v pauzách či mezihrách. A vždy synchronně na obou deskách.

Jak tedy stupňovat gradaci skladby? LayDee Jane například doporučuje ve vhodný moment přidat basy - zvuk tím dostane větší drive a publikum více strhne.

Vždy na první dobu

Základní potřebou při tvorbě mixu je dokonalá synchronizace obou skladeb. Toho se docílí tím, že zatímco jedna deska hraje, druhou si DJ nachystá na první beat (pasáž, kterou chce do druhé desky vmíchat). Jakmile první deska dojde k místu, kde má dojít ke spojení skladeb, počká DJ na první dobu (první beat) a současne s ním pustí druhou desku. Pokud se mu podaří "odpálit" obě desky úplně naráz, tak se beaty překryjí a jednotlivé části přesně naváží a propojí se do homogenního celku.

Velmi důležité je zahajovat míchání vždy na první době - někteří lidé toto pravidlo porušují a dojem z mixu se výrazně pokazí.

Při mixuje také lepší pouštět basovou složku jen z jedné desky - kombinace dvou basových linek působí zmatečne. Toto pravidlo samozřejmě neplatí vždy.

Zásada, která by měla být dodržována bezezbytku, zní jednodušše: míchejte plynule. Mix musí být plynulý a jednotlivé části nenásilně navazovat.

Interakce s publikem je základ

Volba konkrétních skladeb může být buďto na DJji nebo na přání posluchačů. Tak či tak, nejvhodnější je muziku střídat podle reakcí posluchačů a vlastního citu. Pokud na přehrávané skladby posluchači kladně reagují, je dobré pokračovat ještě chvíli ve stejném stylu. Avšak ne příliš dlouho.

Set musí být pestrý a barevný, aby nenudil a oslovil více publika. Je dobré lidi vyhecovat a vtáhnout do děje. DJ by neměl být schovaný ve stínu za aparaturou - musí komunikovat s lidmi. Jedině tak může správně reflektovat aktuální atmosféru. 

Důležitá je i volba přiměřené rychlosti setu. Neměla by být moc nízká, aby se lidé nenudili, ale taky ne příliš vysoká - aby po dvaceti minutách tance nefuněli s jazyky u podlahy. Jako zlatou střední cestu považuje LayDee Jane tempo 137 bpm. "Ale na silvestrovské párty, kde jsou všichni "pod parou" je možno i zrychlit hodně přes 140 bpm" doplňuje DJka.

Jak začít a jak skončit?

Zde se dost těžko hledá univerzální odpověď. Pokud na párty hraje více DJů a střídají se, měla by se první skladba výrazně lišit od konce předchozího setu - aby všichni viděli, že je na scéně nový DJ. Konec je vhodné udělat pozitivní a veselý, aby všichni odcházeli s dobrou náladou. A o tom to je především.

Na většinu situací se nedá DJům poradit univerzální řešení. Vše záleží na vkusu a kreativitě. To, co jeden zavrhne jako nesmysl, může jiný úspěšně aplikovat.

S mixováním je to jako s vařením. Každý použije jiné koření - podle toho, co mu chutná nejvíce.

Co se teď hraje v klubech?

Momentálně došlo k takovému promíchání žánrů a stylů, že ani ostřílení DJs si někdy nejsou jisti, co právě hrají. Společným motivem je však velký vliv elektronických zvuků - a použití elektroniky vůbec. Elektro se promítá do trance, house, dance, techna, r´n´b ... prakticky do všech žánrů.  

LayDee Jane však očekává, že producenti v nejbližší době uvedou nový a zatím neoposlouchaný styl. Do té doby se bude měnit přirozeným evolučním vývojem - jeden DJ něco přidá či poupraví, jiný se toho chytne ... vývoj této hudební scény se prakticky nezastavuje.
 

 TEST: DJ sestavy do 10 000 Kč

Správný DJ hraje z desek. Co ke své produkci potřebuje? Dva gramofony, mixážní pult a sluchátka.

Otestovali jsme pro vás tři sestavy známých výrobců. Díky tomu, že cena celého kompletu klesla pod 10 000 Kč, není pořízení takovéto aparatury nijak zásadně nákladné.

Omnitronic DJ Starter Gramo set 1

Gramofon je velmi lehký, protože chassis i talíř jsou plastové výlisky. Stejně jako ostatní v testu má řemínkový pohon, zde však působí největší potíže - nastavit první beat je velmi obtížné, při scratchování vadí výrazné zpomalení a především dlouhý rozjezd na nominální rychlost.

PITCH má volný chod šavle, přesné nastavení je tedy velmi problematické – synchronizovat dvě desky je težko možné.

Při scratchování nadskakuje přenoska, k tomuto účelu tedy gramofon využít nelze.

Mixážnímu pultu chybí tónové korekce, ve suchátkách hrají stále obě desky (nelze do nich pustit zvuk jen jedné desky).

Lze ho tedy snadno využít pro střídavé přehrávání dvou desek, ale opravdové mixování prakticky nepřichází v úvahu.

Navzdory standardní nabídce přípojných míst má nejchudší možnosti nastavení. Pochvalu před nastoupenou jednotkou však dostává za dlouhé kabely - jak na napájení, tak linkový zvukový výstup.

Zvuková kvalita je průměrná, nijak neoslní.

Velké plus dostává za přibalený mikrofon (viz. obrázek v pravém sloupci dole). Bohužel přenáší doteky na tělo, ale má dobrý design, hezky se drží a díky kvalitní povrchové úpravě nebude klouzat z ruky.

Citlivost mikrofonu však nepatří k nejlepším -  funguje zhruba do vzdálenosti 5 centimetrů od pusy.

Sluchátka jsou spíše na holku, protože jsou úzká. Velká hlava nemá šanci. Mušle jsou malé na ucho, hlavový mosz je z plasu. Zvuk je trochu zhuhlaný, s vysokým podílem basů .


Numark DJ in a BOX v.6

Na první pohled je skoro k nerozeznání od Omnitronicu. Ale jde opravdu jen o první dojem. Druhý pohled odhalí především lepší talíř (slitina) a lépe vyřešené závaží a uchycení raménka.

Při praktických zkouškách se projevil především podstatně svižnějšími rozjezdy než Omnitronic - na řemínkový pohon velmi dobrý výsledek.

Další zlepšení se týká stability přenosky - lépe drží stopu a během scratchování méně skáče (ale i tak - na scratching prosím ne).

Co se nezměnilo jsou volné šavle, především na PITCH, díky čemuž je jemné dolaďování poněkud nepřesné.

Synchronizace desek jde podsatně lépe, dá se chytnout již první beat, takže mix se na něm dá zvládnout.

Mixpultík je vybaven identickými přípojnými místy, škoda jen absentujícího linkového výstupu na připojení odposlechu (negativum shodné pro všechny testované mixpulty).

Oproti Omnitronicu má Numark korekce basů a výšek, do sluchátek lze pustit jedna deska nebo společný mix.

Potěšil nás výrazně lepší zvuk, který má drive, výrazné basy i výšky … zkrátka a dobře velmi dobrý výsledek.


Sluchátka taky malá, dívčí, zvukově však o stupeň lepší než ta minulá.

Stanton DJLab 1

Již na první pohled nejlepší. Gramofony jsou poměrně těžké, protože chassis obsahuje mnoho kovových prvků. Velmi nás potěšil fakt, že výrobce myslel i na důležité drobnosti, jako je diodová lampička osvětlující desku nebo zakrytovaný on/off spínač (gramofon tak nelze omylem vypnout). 

Dolaďování synchronizace je opět složitější kvůli řemínku, nutno však podotknout, že reakce jsou ještě lepší, než u Numarku. Spojení desek bez problémů, jednodušší mix je také možný.

Se Stantonem je nejlepší práce - nejlépe poslouchá. Šavle PITCH konečně klade potřebný odpor pro citlivou práci a přenoska drží stabilně stopu.

A to doslova, protože i při drsnějším scratchování nepřeskakuje a bezchybně snímá. Stanton je jednoznačně o třídu výš, než ostatní sestavy.

Dojem ještě zlepšují pružné protiskluzové podložky, díky kterým přístroj sedí "jako přibitý" i na skleněné desce.

Mixážní pult Stantonu je jednoznačně nejvybavenější. Odposlech na sluchátka dohromady i zvlášť, potenciometry korekcí jsou příjemně uchopitelné i slabšími prsty, šavle nejsou z plastu, ale vše je pogumované. Paráda.

Pultík je vybaven perfektně, nechybí korekce na basy, středy a výšky, mikrofonní vstup s vlastními korekcemi, má LED indikátory (VU metry). Nechybí ani korekce zisku na vstupech (Gain).

Zvuk je opravdu výborný, zcela nesrovnatelný se zbytkem ... má výrazný drive, šlape od spodu, má šťávu, v základu trochu méně výšek, ale to lze dohnat korekcemi.



Sluchátka mají redukci na 3,5 mm jack a ovládání hlasitosti na sluchátkách. Kabely vedou do obou mušlí, což je poněkud krkolomné. Nasadit se dají i na větší hlavu, zvuk z testované šestice nejlepší.

 DJ sestavy v testu:  cena:
 Stanton DJLab 1  9 491 Kč
 Numark DJ in a BOX v.6  8 541 Kč
 Omnitronic DJ Starter Gramo set 1  8 990 Kč

 Naleznete v krabici: co je co?


Gramofon

Gramofon je hlavní součástí DJ sestavy a především on determinuje možnosti použití a kvality celého kompletu. Jeho vlastnosti určuje především několik součástí. 

  • Chassis

Základní díl gramofonu je jeho chassis, ve kterém je ukrytý motor, ložisko s osičkou pro usazení talíře, raménko a ovladače.

Rozhodující je především pevnost a robustnost konstrukce, odpružené nožičky optimálně s prostiskluzovou úpravou a dostatečné možnosti nastavení raménka i dalších parametrů.

  •  Gumička

Všechny testované gramofony jsou typu "belt-drive", kdy je hnací síla motorku na talíř přenášena pomocí gumičky.

Lidově se gramofonům této koncepce říká "gumičkofon". Ačkoli pro hifistické účely je toto řešení zcela optimální, pro DJje je to jasná nevýhoda.

Při míchání a scratchování se gumička různě napíná a stahuje, čímž vznikají nepříjemně pomalé rozjezdy talíře a obecně méně přesné reakce. Pro DJe je vhodnější systém "direct-drive", při kterém je stator motoru součástí chassis a rotor součástí talíře.

  •  Talíř

Na talíři velmi záleží celková kvalita gramofonu. Je na něm uložena deska a je na něj přenášena pohybová energie z motorku. Kvalitní talíř se pozná především podle vysoké hmotnosti. Plastové výlisky nejlevnějších modelů nemají potřebnou stabilitu a setrvačnost - i jemný dotyk změní jejich rotaci.  

Jediný kovový talíř má v testu Stanton. Prostřední lem slouží k uchycení gumičky.

  •  Přenoska

Přenoska se stará o převod mechanického záznamu na desce na elektrický zvukový signál. O to se stará chvějka s hrotem (lidově nazývaná jehla), která snímá zvlnění drážky na gramofonové desce a pomocí cívky a magnetu ho převádí na elektrický signál.

Přenoska má zásadní vliv na výsledkou kvalitu zvuku a schopnost pečlivého snímání i při razantnějším přístupu DJe - například při scratchování. 

Přenoska je zasazena do raménka uchyceného v kloubu, který mu dává možnost vertikálního i horizontálního pohybu. Vhodná je možnost nastavení antiscatingu, tedy odporu pohybu raménka vůči postupu drážky na desce. (Pokud je nastavená příliž nízká hodnota, přenoska vyskakuje a vrací se zpět na začátek desky. Při příliž vysoké hodnotě naopak skáče ke středu.)  

  •  Závaží

Pomocí závaží můžete přesně nastavit vyvážení raménka - aby měla přenoska správný přítlak na desku (konkrétní hodnoty udává výrobce přenosky). Pokud by byl přítlak příliš malý, jehla by špatně držela stopu a měla tendenci vyskakovat z drážky. V opačné situaci by docházelo k jejímu zvýšenému opotřebení. Negativní vliv by to mělo i na desku. V obou případech samozřejmě dochází k degradaci zvukové kvality. 

 Slipmat

Slipmat je podložka z velmi měkkého a jemného materiálu, která se pokládá na talíř pod desku. Jednak snižuje možnost poškození desky, jednak zlepšuje možnosti při pohybu s deskou (kupříkladu při scratchování).

 Redukce na singly

Absolutní nutností je redukce, která umožní i přehrávání singlů s větším středovým otvorem.

 Lampička

Lampičku, která osvětluje točící se desku, oceníte při produkci v temné místnosti. Na tento příjemný detail myslel jen Stanton.

 Mixážní pult

Mixážní pult je centrem sestavy. Jdou do něho signály obou gramofonů a případných dalších zdrojů (CD přehrávače), disponuje výstupem na sluchátka a vstupem pro mikrofon. S jeho pomocí se provádí míchání - jsou na něm fadery, ovladače hlasitosti, korekce basů a výšek ...

 Sluchátka

Sluchátka jsou k míchání velmi důležitá. Posloucháte na nich signál z desky, kterou připravujete ke spuštění, zatímco hraje druhá. Mohou sloužit i jako příposlechy.

 Mikrofon

Oživení produkce může pomoci mikrofon. Optimálnímu modelu nesmí chybět vypínač (aby nepřenášel i to, co nemá), protiskluzová úprava těla a jeho důkladné odhlučnění. Měl by být výrazně směrový, citlivý a potlačovat zpětnou vazbu.  

 Profil: LayDee Jane
  

LayDee Jane pochází z České republiky, ale své debutové vystoupení měla v roce 1999 ve Švýcarsku, kde se v místních klubech také vyučila. Publikem ji vítalo s otevřenou náručí a okamžitě přijalo její talent a vášeň pro hudbu.

Během relativně krátké doby ji její energické a průkopnické DJ sety postupně zavedly do hostujících pozic po celé Evropě, Asii a Africe. Talentu LayDee Jane si velmi brzy povšimlo nemálo prestižních klubů, které chtěly být součástí její kouzelné cesty a nabídly ji rezidenturu. LayDee Jane má v současnosti rezidenci v klubech Duplex v Praze (CZ), Fabric v Ostravě (CZ) a vyhlášeném klubu MAD ve Švýcarsku, kde působí jako rezident již čtvrtým rokem. Kromě toho několik sézón vystupovala na Mallorce v klubech BCM a Riu Palace a jeden rok byla rezidentem legendárního klubu Monte Cristo ve Francii.

Ve svých setech nejčastěji kombinuje melodický trance s progresivním tech-trancem, čímž dokáže často vytvořit až neuvěřitelnou atmosféru. Své umění ukázala i na významných festivalech jako Creamfields v ČR, FFWD dance parade v Holandsku, Streetparade ve Švýcarsku a spousty dalších. V posledních letech se často objevuje na lineupech společně s takovými jmény jako jsou Marco V, Ferry Corsten, Paul van Dyk, Svenson, Rank 1, Johan Gielen, Randy Katana, Armin van Buuren a mnoho dalších a několikrát si zahrála i s DJem Tiësto, například při jeho historicky prvním vystoupení v České Republice.

Podle žebříčku „The Dj List“ patří LayDee Jane v roce 2006 mezi 300 nejoblíbenějších djů světa (257. pozice).

zdroj: www.laydeejane.eu


S kým vyrazit na párty?

Pokud budeme vybírat jen z testované trojice, pak je odpověď jednoznačná - se Stantonem. Má kvalitní zvuk i konstrukci a při troše snahy se s ním dá i relativně míchat.

LayDee Jane však v této kategorii doporučuje zaměřit se spíše na sestavy s CD přehrávačem. Přijdete tak totiž o lapálie s gumičkovým pohonem.

 přístroj  zapůjčila společnost
 Numark  Showtech Prague
 Omnitronic  Maxi Store
 Stanton  SAZ PRO





Témata: hudba, klub, Ložisko, šavle, Zisk


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové rozhraní služby Tidal pro chytré telefony.
V mercedesech bude muzika zadarmo. 50 milionů skladeb ve skvělé kvalitě

Zábavní systémy ve vozidlech Mercedes budou mít jako první integrovanou hudební službu Tidal, která na rozdíl od konkurence nabízí streamování ve špičkové...  celý článek

Dívka poslouchající nejspíše prázdný CD přehrávač.
CD přehrávačům je 35 let. Změnily hudební průmysl a odcházejí do důchodu

Úplně první CD přehrávač, Sony CDP-101, přišel na trh před pětatřiceti lety. Digitální hudební formát převálcoval své analogové předchůdce a změnil hudební...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.