náhledy
V únoru 2021 zahájil Boeing výrobu prvních exemplářů cvičných letadel T-7A z objednávky pro USAF. Právě vítězství v soutěži na tuto kategorii letounů pro americké letectvo, krátce před vypuknutím MAXimálně smutného období, bylo pro Boeing takříkajíc trefou do černého.
Autor: Boeing / SAAB
Boeing se stal vítězem programu T-X vypsaného na výběr nového pokročilého pilotního výcvikového systému. Boeingův příspěvek, původně označovaný v době vývoje podle samotného programu jako Boeing T-X, dostal v roce 2019 oficiální označení T-7A Red Hawk (zde vidíme vizualizaci). Dnes se nebudeme pouštět do žádných větších akcí, ale Red Hawk i související stroje si představíme formou obrazovou.
Autor: Boeing / SAAB
Úkolem Programu T-X je přinést náhradu za letité cvičné letouny Northrop T-38 Talon. S myšlenkou jejich náhrady koketovalo americké letectvo již od počátku 21. století, jenže zde byly důležitější věci. A tak americké letectvo představilo požadavky na nový cvičný proudový letoun oficiálně až v roce 2015, i když kandidáti si samozřejmě začali připravovat svá želízka do ohně očekávané soutěže již dříve. Například Boeing v prosinci 2013 podepsal dohodu s firmou SAAB o společném vývoji letouny pro program T-X. A pouze letoun, se kterým přišly Boeing a SAAB, měl jako jediný z vážných kandidátů zcela novou konstrukci, ostatní firmy navazovaly na již existující typy. Boeing T-X byl představen veřejnosti v září 2016 (viz foto).
Autor: Boeing / SAAB
Cvičných letounů Northrop T-38 Talon (viz foto) má USAF v současnosti kolem pěti stovek kusů. Jednalo se vyloženě o povedený typ, byť samozřejmě jeho náhrada je už nanejvýš nezbytná, vždyť jeho prototyp vzlétl v roce 1959. Většina exemplářů základní verze pro USAF T-38A se později dočkala modernizace na verzi T-38C. Talon se stal prvním cvičným typem proudového letounu na světě, který dokázal překročit rychlost zvuku. K jeho pohonu slouží dva motory General Electric J85-5A disponující přídavným spalováním. Z letounu T-38 také přímo vycházela lehká stíhačka F-5.
Autor: USAF
V soutěži programu T-X původně počítalo se svou účastí minimálně sedm zájemců, někteří však postupně vystřízlivěli a vyhodnotili svoji účast jako neperspektivní kvůli obtížnosti splnění technických podmínek (například letoun vycházející ze staršího cvičného britského typu Hawk; určitá shoda jmen s novým Red Hawk je čistě náhodná). Nakonec tak v programu T-X soutěžila pouze tři letadla: vítězný Boeing T-X (viz foto) a poražená Lockheed Martin / KAI T-50A Golden Eagle a Leonardo T-100.
Autor: Boeing / SAAB
Americko-korejský tým Lockheed Martin a Korea Aerospace Industries připravil pro program T-X stroj T-50A, tedy další verzi relativně osvědčené typové řady jihokorejského letounu KAI T-50 Golden Eagle. Letouny KAI T-50 několika verzí používá dnes pět asijských států, do konce roku 2020 se jich zatím vyrobily dvě stovky. K pohonu slouží jeden motor General Electric F404-102, motor má přídavné spalování a letoun dokáže vyvinout nadzvukovou rychlost.
Autor: Lockheed Martin
Posledním z ostrých účastníků programu T-X byla italská firma Leonardo s typem T-100. Firma Leonardo se měla soutěže účastnit s podporou americké firmy Raytheon, ta však na poslední chvíli odstoupila a Italové v tom zůstali sami. Leonardo T-100 je adaptace původního Aermacchi M-346 Master, resp. tedy ještě původnějšího ruského Jak-130. Jedná se o dvoumotorový vysoce podzvukový stroj, italských M-346 bylo do konce roku 2020 vyrobeno 72 kusů a slouží ve čtyřech státech, ruský Jak-130 používá zatím šest států v celkovém počtu 176 kusů.
Autor: Leonardo
A od tohoto okamžiku se pouze necháme unášet krásou Boeingu T-X, resp. T-7A. Žádné konkurenční stroje z programu T-X nebo dokonce notně olétané legendy T-38 Talon nám už zbytek galerie ředit nebudou.
Autor: Boeing / SAAB
Celkem byly postaveny dva prototypy Boeingu T-X / T-7A. První, imatrikulovaný N381TX, poprvé vzlétl 20. prosince 2016. Druhý prototyp, imatrikulovaný N382TX, zdolal stejný milník dne 24. dubna 2017. Stalo se tak v pobočce Boeingu ve městě St. Louis ve státě Missouri.
Autor: Boeing / SAAB
Dvojice prototypů Boeing T-X / T-7A nad St. Louis. Všimněte si hlavního městského hromosvodu Gateway Arch.
Autor: Boeing / SAAB
Americké letectvo si plánuje pořídit 351 letadel Boeing T-7A, 46 simulátorů a komplexní provozní zázemí v celkové hodnotě kontraktu 9,2 miliardy dolarů. Z toho se právě začala realizovat první „várka“ za 813 milionů dolarů zahrnující pět letounů a sedm simulátorů.
Autor: Boeing / SAAB
Boeing T-X / T-7A Red Hawk startuje vstříc novým dobrodružstvím, ale hlavně vstříc sériové výrobě. A do očí nás zde praští dvojitá SOP a jeden motor – Red Hawk je zkrátka dravec. A tuto fotku si zapamatujte, minimálně do té následující…
Autor: Boeing / SAAB
A to je přesně ono, předchozí fotografie startujícího prvního prototypu byla kvůli reklamním účelům podrobena renderování, aby letoun dostal zbarvení související s přiděleným jménem Red Hawk. Vysvětlení přijde u další fotografie.
Autor: Boeing / SAAB
Jméno Red Hawk letounu T-7A odkazuje svou první částí na letce z Tuskegee a svou druhou částí na stíhačku Curtiss P-40 Warhawk. Na strojích letců z Tuskegee, resp. na thunderboltech a mustangách 332. stíhací skupiny byla v roce 1944 aplikována na ocasní plochy nápadná červená barva, která následně zavdala přezdívce „Red Tail“.
Autor: Boeing / SAAB
Na první pohled vidíme, že piloti mají z letounu T-7A dobrý výhled. A to včetně vzadu sedícího instruktora díky kaskádovitě řešeným kokpitům.
Autor: Boeing / SAAB
Boeing T-7A je poháněn motorem GE F404-103 o tahu 49 kN, s přídavným spalováním 76 kN, což je 2,7, resp. 2,9krát více než poskytuje dvojice motorů v letounu T-38.
Autor: Boeing / SAAB
Výrobce doufá i v další zájemce o tento typ mimo Spojené státy. Vyloučena samozřejmě není ani verze lehkého bitevníku odvozená z cvičného T-7.
Autor: Boeing / SAAB