Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Prohlédněte si zblízka stíhačky Gripen i české bitevníky. Čáslav slavila 50 let

aktualizováno 
V době vzniku to bylo nejtajnější letiště v ČSSR. Dnes slaví letecká základna v Čáslavi 50 let. Na její počest přilétly gripeny švédského královského letectva. Belgická armáda předvedla stíhačky F 16 a Němci své tornado. Nechyběly ani bitevníky z Aera.

Letecká základna Čáslav slaví 50 - Vrtulník Mi 17 a startující JAS 39 Gripen | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Zanedlouho z 2400 metrů dlouhé ranveje čáslavské základny odstartují gripeny a alky pro ochranu amerického prezidenta. Dvacátá první základna taktického letectva "Zvolenská" navazuje na tradice mnoha dnes již neexistujících leteckých útvarů československého a českého letectva. Dává vzpomenout na nejslavnější okamžiky letců z druhé světové války i poválečných leteckých jednotek a útvarů.

Úkol zněl jasně...

Začátkem padesátých let vypukla naplno studená válka. Politické rozhodnutí padlo 17. února 1950  na zasedání ÚV KSČ. Stranický úkol zněl - vybudovat v prostoru jihovýchodně od Prahy vojenské letiště. Po vyhodnocení geografických a meteorologických podmínek padla volba na prostor mezi komunikací Čáslav–Kalabousek a obcí Chotusice. Výstavba letiště Čáslav byla zahájena oficiálně 1. dubna 1952, stavební práce začaly až 15. dubna. V září 1957 část sil 22. stíhacího pluku zaujala letiště Čáslav pro zabezpečení svěřených úkolů. V době svého vzniku to bylo nejutajovanější letiště v tehdejším Československu.

Poté následovala na události bohatá historie. Z poslední doby připomeňme přejmenování na  21. základnu taktického letectva Čáslav v rámci reorganizace a reformy Armády České republiky. Také byla zahájena první etapa přestavby letiště na základnu standardního typu NATO, která bude ukončena v příštím roce. Více z historie najdete zde (prezentace PowerPoint 1,96 MB)

Letecká základna Čáslav slaví 50
Plán letiště pro návštěvníky Dne otevřených dveří.

V současnosti z letiště operuje 12 jednomístných Gripenů typu C a dva dvoumístné stroje typu D. V bunkrech, kterým místní říkají úly (úkryt letadla = úl), dále najdete 24 jednomístných strojů L-159 Alca, k nimž přibudou nově vyráběné dvoumístné výcvikové L-159T1. Více o výrobě toho typu najdete zde.

Letecká základna Čáslav slaví 50
Na fotografii vidíte otevřený bunkr, který při Dni otevřených dveří sloužil jako restaurace.

Jeho veličenstvo JAS-39 Gripen

JAS-39 Gripen je jednomotorový, středoplošný, víceúčelový bojový letoun čtvrté generace, smíšené konstrukce. Letectvo ČR používá dvě verze, a to jednomístný (JAS-39C) a dvoumístný (JAS-39D). Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Koncepce stroje vychází z osvědčené a nadčasové konstrukce letounu Viggen. Kromě delta křídla je vybaven také předními řídícími plochami (předkřídly - fotografie vpravo). Funkcí předkřídla je také aerodynamické brzdění, kdy se předkřídla překlápějí téměř do vertikální polohy a významně zkracují dojezd letounu po dosednutí (fotografie vlevo). Gripen tudíž nepoužívá brzdicí padák.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Na levé fotografii vidíte předkřídlo v maximálním vychýlení pro aerodynamické brzdění. Dále vidíte vysunutý nástavec pro tankovaní za letu. Na pravém obrázku je gripen maďarského letectva.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
K pohonu letounu je použit motor Volvo Aero RM 12 s maximálním tahem (bez forsáže) 54 kN a s přídavným spalováním (s forsáží) 80,54 kN. Pro zajímavost ještě jeden údaj: maximální průtok vzduchu je 68 kg za vteřinu.


Gripeny švédského královského letectva

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50

 Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50

Gripeny v akci

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Na levé fotografii vidíte startující stroj s téměř zataženým podvozkem a vpravo vidíte formaci pětice strojů.


Dvacátá první základna taktického letectva "Zvolenská" je domovem pro alky a gripenyLetecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50 
Na fotografiích vidíte předvádění změn formace letounů L-159A a Gripen na Dni otevřených dveří.

 Základní technické údaje o JAS-39 Gripen 
 Délka  14,1 m
 Rozpětí se závěsníky  8,4 m
 Výška  4,5 m
 Nosná plocha  30 m2
 Hmotnost prázdného stroje  6800 kg
 Max. vzletová hmotnost  14 000 kg
 Max. rychlost  M=2 (dvojnásobek rychlosti zvuku)
 Max. rychlost u hladiny moře  M=1,5 (jeden a půl násobek rychlosti zvuku)
 Max. povolené násobky přetížení  -3/+9g
 Pohonná jednotka  Volvo Aero RM12
 Max. tah motoru bez přídavného spalování  54kN
 Max. tah s přídavným spalováním  80,54kN
 Taktický dolet (bez dopl. paliva za letu)  800 km
 Max. dolet (bez dopl. paliva za letu)  3000 km
 Max. dostup  20 000 m
 Max. palivo ve vnitřních nádržích  3000 l
 Max. palivo v podvěšených nádržích  3000 l
 Maximální hmotnost nesené výzbroje  5300 kg
 Výstup do výšky 10 km od okamžiku odbrždění   pod 100 vteřin

Pokročilý lehký bitevní letoun L-159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft)

L-159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft - pokročilý lehký bitevní letoun) je poháněn proudovým motorem AlliedSignal/ITEC F124-GA-100 o maximálním tahu 28 kN. Palivo je v osmi vnitřních nádržích (šest trupových, dvě na koncích křídel). Ty pojmou téměř 2000 litrů paliva. Další čtyři přídavné palivové nádrže (dvě po 525 l a dvě po 350 l) lze umístit na podkřídelní závěsníky.
Pilot letounu sedí v lehce pancéřované pilotní kabině na vystřelovací sedačce VS-2B s možností katapultáže v nulové výšce při nulové rychlosti. K dispozici má velice moderní přístrojové a navigační prostředky. Letové údaje jsou zobrazovány na čelním průhledovém displeji HUD (Head-Up Display) typu FV-3000 a na dvojici obrazovek z tekutých krystalů, umístěných na přístrojové desce.
Ke komunikaci slouží dvojice palubních radiostanic Collins ARC-182. K vlastní ochraně letounu je použit výstražný radiolokační přijímač Sky Guardian 200 a zařízení pasivních rušičů Vinten Vicon 78. V přídi letounu je umístěn italský víceúčelový impulzní dopplerovský radar FIAR Grifo L.
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Veškerá výzbroj letounu je umístěna na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Letoun lze vyzbrojit širokou škálou zbraní od klasických pum a raketových bloků až po řízené protizemní i protiletadlové střely a podle potřeb vybavit speciálním zařízením k vedení vzdušného průzkumu a elektronického boje. (zdroj www.army.cz)

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Na stálé výstavce se návštěvníkům představila jednomístná verze L-159A (levé foto) a dvoumístná L-159T1 určená pro výcvik armádních pilotů. Akrobacii předvedla dvoumístná "tovární" L-159B.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Průlet v těsné formaci nad plochou letiště.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Detaily z přistání.

 Hlavní technické údaje:  L-159A  L-159T1 L-159B 
 Rozpětí (m)  9,54  9,54  9,54
 Délka (m)  12,73  12,73 12,73
 Výška (m)  4,87  4,87  4,87
 Hmotnost prázdného stroje (kg)  4350  4350  4350
 Hmotnost vnitřního paliva (kg)  1596  1320  1320
 Hmotnost paliva v podvěsných nádržích (kg)  1377  1357  1620
 Maximální vzletová hmotnost (kg)  7930  7930  7930
 Celková nosnost podvěsů (kg)  2340  2340  2700
 Maximální rychlost (km/h)  936  936  936
 Dostup (m)  13 200  13 200  13 200

Vrtulníky


1. Mi-17

Dvoumotorový vrtulník Mi-17 je střední víceúčelový stroj klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Je určený zejména k přepravě osob. 
Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.).
Mi 17 je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne, tak i v noci.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybavena účinnými prostředky ochrany proti PLŘS (protiletecké řízené střely) s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je trojmístná.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1830 litrů. (zdroj: www.army.cz)

 Základní technické údaje o Mi-17 
 Maximální rychlost  250 km/h
 Cestovní rychlost  225 km/h
 Dolet (s 25 cestujícími)  500 km
 Taktický dolet  350 km
 Maximální přeletová vzdálenost  930 km
 Praktický dostup  4500 m
 Hmotnost prázdného vrtulníku  7055 kg
 Maximální vzletová hmotnost  13 000 kg
 Stoupavost u země  4,5 m/s
 Únosnost  4000 kg
 Délka trupu  18,22 m
 Výška  4,75 m
 Průměr nosného rotoru  21,29 m
 Průměr vyrovnávacího rotoru  3,91 m


2. Mi-24

Mil Mi-24 je dvoumotorový bitevní vrtulník určený pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob, případně nákladu s přepravními možnostmi.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Konstrukce je klasické koncepce s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Charakteristickým znakem Mi-24 je na pilotní prostor navazující nákladová kabina o délce 2,83 m, šířce 1,46 m a výšce 1,2 m. V ní převážený až osmičlenný výsadek může vést palbu svými osobními zbraněmi upevněnými v úchytech otevíratelných bočních oken. Přístup umožňují na každém boku vertikálně otevíratelné dvoukřídlé dveře.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Dvoumístná pilotní kabina má tandemové a výškové odstupňování pilotních sedaček. Střelec/pilot sedí vpředu, pilot/velitel vzadu. Pilotní kabina má charakteristické vystouplé oblé překryty. Pod přídí je umístěna otočná věž s čtyřhlavňovým rotačním kulometem 9A624 ráže 12,7 mm se zásobou až 1 470 nábojů. Přídavná výzbroj se zavěšuje na čtyři závěsníky. Tvoří ji 4 bloky UB-32 (každý s 32 neřízenými raketami S-5 ráže 57 mm), 4 letecké pumy 100 nebo 250 kg, případně dvě 500 kg pumy nebo stejný počet napalmových nádrží. Použít lze i čtyřnásobné raketnice pro protizemní neřízené rakety ráže 122 mm. Na koncích křídla jsou pak lišty pro 2 x 2 PTŘS 9M 17P systému FALANGA.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Vrtulník je opatřen křídlem o rozpětí 6,536 m, které kromě nosiče zbraňových závěsníků odlehčuje při vyšších rychlostech nosný rotor až o 30 %. Je opatřen tříkolovým, hydraulicky zatahovatelným podvozkem s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Pohon zabezpečují motory TV3-117 o výkonu 2 x 1 638 kW. (zdroj: www.army.cz)

 Základní technické údaje o Mi-24 HIND 
 Maximální rychlost  310 km/h
 Cestovní rychlost  260 km/h
 Maximální přeletová vzdálenost  750 km
 Taktický dolet  160 km
 Praktický dostup  4 500 m
 Stoupavost u země  750 m/min
 Únosnost  2 400 kg
 Hmotnost prázdného vrtulníku  8 400 kg
 Maximální vzletová hmotnost  12 500 kg
 Délka s otáčejícími se rotory  19,79 m
 Délka trupu  17,51 m
 Výška  6,5 m
 Průměr nosného rotoru  17,3 m
 Průměr vyrovnávacího rotoru  3,908 m


Další letadla


1. F-16 Falcon

F-16 Fighting Falcon je víceúčelový kompaktní letoun s velkou obratností. Stíhací bombardér F 16 je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. V USA nahradil letouny F-4 Phantom II (je k vidění v leteckém muzeu ve Kbelích).

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Poučení z Vietnamu - součástí výzbroje je výkonný palubní 20mm kanon M-61A1 s 510 náboji (pravé foto). V konstrukci draku se uplatňují lehké kovy s menším podílem oceli a kompozitů. Pro falcon je typický mohutný přívod vzduchu pro motor pod trupem. Druhým typickým znakem je kapkovitý překryt dvoumístné pilotní kabiny (levá  fotografie). Pohonnou jednotku tvoří vždy jeden turbodmychadlový motor. Konkrétní typ a výkon se liší podle jednotlivých verzí.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Z koncepčního hlediska se jedná o středoplošník s nosnou plochou o šípovitosti náběžné hrany 40 °, jednoduchou svislou ocasní plochou a středoplošně uspořádanými vodorovnými ocasními plochami. Pohyblivé náběžné hrany křídla a vztlakové klapky po celém rozpětí odtokové hrany umožňují ve spojení s počítačovým systémem řízení měnit zakřivení profilu křídla.
Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWS) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele. (zdroje: www.military.cz, www.letectviazbrane.unas.cz)

 Základní technické údaje F-16 Fighting Falcon 
 Výrobce  General Dynamics, dnes Lockheed Martin  
 Posádka  2
 Motor jeden dvouproudový motor s přídavným spalováním Pratt and Whitney F100-PW-229 nebo General Electric F110-GE-129
 Tah motoru  64,9 kN až 129 kN (podle motoru a provozu)
 Dolet  4800 km
 Dostup  15 400 m
 Stoupavost  255 m/s
 Délka  14,8m
 Výška  4,8 m
 Rozpětí  9,8 m
 Nosná plocha  27,87m2
 Hmotnost prázdného letounu  8272 kg
 Maximální vzletová hmotnost  16 875 kg

2. AN-26

An-26 (kódové označení NATO Curl) firmy Antonov je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti.

 Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Je opatřen velkou zadní nákladovou rampou, která usnadňuje nakládání materiálu. V porovnání s letounem An-24 má výkonnější motory. Přetlaková kabina umožňuje lety ve velkých výškách. Součástmi radioelektronického vybavení jsou poměrně moderní navigační a spojovací prostředky, automatický rádiový zaměřovač ADF, dálkoměrný systém DME, marker a zařízení pro řízení přistání podle přístrojů ILS/GS, rádiový výškoměr, avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání (zdroj: www.army.cz).

 Základní technické údaje o AN-26 
Taktický dolet (s maximální zásobou paliva)  2550 km
Taktický dolet (s maximálním nákladem)  1100 km
Maximální rychlost  540 km/h
Cestovní rychlost  440 km/h
Praktický dostup  7500 m
Maximální stoupavost  450 m/min
Maximální vzletová hmotnost  25 000 kg
Normální vzletová hmotnost  24 000 kg
Hmotnost prázdného letounu  15 400 kg
Užitečné zatížení  6000 kg
Typ motorů:
 2 x ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT 1 x Sojuz (Tumanskij) RU-19-  300
Maximální tah motorů:  2 x 2 103 kW 1 x 7,85 kN
Osádka  5

3. Tornado PA 200/DS

Dvoumotorový hornoplošník vyrobily společně Velká Británie a Německo. Stíhací bombardér má proměnlivou geometrii křídla v rozmezí úhlů od 27 ° do 67 °. Mezi uživatele se řadí letectvo Německa, RAF (Velké Británie), Itálie a Saúdské Arábie.

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50 
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50

 Základní technické údaje o stíhacím bombardéru Tornado PA 200/DS 
 Délka  17,23m
 Výška  5,95 m
 Rozpětí křídel  od 8,56 (úhel 67 °) do13,91 (úhel 25 °)
 Plocha křídel  31 m2 (úhel 25 °)
 Hmotnost prázdného letounu  14 500 kg
 Maximální vzletová hmotnost  28 500 kg
 Maximální rychlost  M=2,2
 Dostup  16 600 m
 Výzbroj  2 27 mm kanony Mauser

Fotogalerie letadel slavné historie Československého letectví

1. L-39

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50

2. AN 2

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50

Ochrana letadel před srážkou s ptáky

Letecká základna Čáslav slaví 50 Letecká základna Čáslav slaví 50
Letadla potřebují ochranu před nasátím cizích předmětů do motorů. Tu jim poskytnou křídla cvičených dravců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety
Milovník zvířat Cleveland Amory se narodil před 100 lety

VIDEO 2. září 1917 se narodil novinář, spisovatel a militantní bojovník za práva zvířat Cleveland Amory. Působil v řadě prestižních amerických médiích, třeba v NBC....  celý článek

US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová
Tenisové US Open se hrálo i za války. Bojovala také legenda Malloryová

VIDEO Během 1. světové války se většina velkých sportovních akcí nekonala. Nehrál se ani tenisový Wimbledon, Australian Open nebo French Open. Jediným tenisovým...  celý článek

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.