Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nový prohlížeč slibuje rychlejší internet. Místo reklam nabídne reklamy

  15:30aktualizováno  15:30
Podle Brendana Eicha, spoluzakladatele Firefoxu, má internet problém. Stránky potřebují k financování reklamy, protože lidé si zvykli na brouzdání zdarma. Jeho nový prohlížeč Brave (nyní v uzavřené betaverzi) chce nabídnout řešení. Peníze z reklam by dostali provozovatelé stránek i uživatelé.

Prohlížeč Brave (web) | foto: Brave Software

Nový prohlížeč Brave je dílem mladého desetičlenného startupu Brave Software. Stojí za ním Brendan Eich, kterému internetová veřejnost vděčí za Firefox (v roce 1998 spoluzakládal Mozilla Project) a za rozvoj na poli webových stránek vůbec (je to autor programovacího jazyka JavaScript).

Mladý „statečný“ prohlížeč je zatím v uzavřené betaverzi, ovšem kdokoli může požádat o pozvánku. Na výběr po přijetí dostane z verzí pro Android, iOS, OS X a Windows.

Problém financování na internetu

Brendan Eich se domnívá, že jedním z vážných problémů současného webu je nevyváženost očekávání a reality. „Miliardy lidí na celém světě čekají, že budou používat internet zadarmo,“ píše Eich. „A to znamená, že stránky si vydělávají na svůj provoz reklamami. Jistě, některé úspěšné stránky a aplikace dokážou získat platící zákazníky, ale naprostá většina ne.“

Prohlížeč Brave

Provozovatelé internetových stránek podle Eicha promeškali šanci „v začátcích webu“, a lidé si tak již příliš zvykli na internetové stránky zdarma: „Je to návyk vetkaný do samotné podstaty webu.“

„Je pochopitelné, že inzerenti chtějí sledovat vaši aktivitu na internetu, jak nejlépe dovedou,“ píše dále Eich. To může mít další, někdy nepříjemné důsledky, třeba pokud je systém implementován nevhodně.

Reklamami proti reklamám?

Blokování reklam podle Eicha problém neřeší: „Sice je to lákavé, ale mnoha lidem se tato myšlenka nelíbí, připadají si jako černí pasažéři.“ Eich chce zabránit válce mezi blokovači reklam a inzerenty. „V našem modelu dostane férovou část peněz jak provozovatel stránek, který dává obsah, tak uživatel, který poskytuje informace a pozornost,“ vysvětluje Eich.

Jeho prohlížeč bude blokovat původní reklamy a nahrazovat je vlastními reklamami: „Jsme reklamní platforma s vlastním prohlížečem,“ vysvětluje Eich na první pohled poněkud zamotaný model fungování (v originále: browser-based ad-tech platform). Zdůrazňuje, že data uživatelů budou mít tito uživatelé vždy k dispozici. Podobný koncept, tedy možnost uživatelů sledovat, jaká data o nich má reklamní platforma, nabízí i Google a další zprostředkovatelé internetových reklam. Eich ale doufá, že jeho řešení bude oblíbenější, protože je centralizované.

Výsledkem by měla být open-source platforma pro distribuci reklam a financí (od inzerentů k uživatelům a provozovatelům webů). Ale to je zatím daleko. Eich se nyní soustředí na to, aby se prohlížeč dostal k prvním nadšencům - uživatelům, vývojářům i provozovatelům. Tak jedině zjistí, jestli je jeho myšlenka vizionářská, naivní, nebo utopická.

Autor:



Nejčtenější

Okamura má na fotce z posilovny přifouknuté svaly. Jak poznat fotomontáž

Ukázka nepovedené fotomontáže z posilovny. Mřížka v pozadí ukazuje, k jakému...

Předseda SPD se na svém oficiálním profilu na Facebooku pochlubil fotkami z posilovny. Komentátoři si všimli, že fotka...

Hlavního strážce před rakovinou známe už 40 let. Ale neumíme ho využít

Bílkovina p53 se váže na snímku k DNA (oranžová šroubovice nahoře), aby...

Gen, který hraje nejdůležitější roli v boji proti rakovině, známe už desetiletí, ale v moderní cílené léčbě se...



V kanceláři i v obchodě. Ultrazvuk nám píská do uší, následky jen tušíme

Poslech vysokofrekvenčního pískání může být mnohým lidem nepříjemné.

Mnozí z nás, aniž by to věděli, jsou denně i několik hodin vystaveni pískotu na hranici slyšitelnosti lidského ucha. V...

Kvůli ruskému metru mohla padnout stanice v Nuselském mostu, řekl architekt

Architekt Nuselského mostu Stanislav Hubička (vlevo) a Antonín Semecký, který...

Stanislav Hubička, architekt Nuselského mostu a Antonín Semecký, který se o most stará téměř doslova celý život, byli...

Dvakrát přežil ohnivé peklo a vrátil se do boje. Chybu udělal po válce

František Truhlář před válkou

Letec RAF František Truhlář přežil dvě těžké havárie při návratech z bojových letů. Při obou utrpěl těžké popáleniny,...

Další z rubriky

Facebook testuje nového průzkumníka. A není to pěkné

Jak vypadá svět přes facebookové brýle? Přesně tak, jak si přejete. Aspoň o to...

Facebook testuje novou funkci Explore Feed (Průzkumník), kam přesunuje z hlavního proudu informace ze stránek, které...

Estonsko blokuje revoluční „internetové občanky“, hrozí krádež identity

Problém se šifrováním zasáhl miliony estonských certifikátů.

Estonské elektronické občanské průkazy byly dočasně pozastaveny. Důvodem je chyba, kterou výzkumníci objevili v...

Facebook bojuje proti nahotě jako pomstě tím, že oběť nahraje záběry sama

(ilustrační snímek)

Facebook pracuje na filtrech, které mají zabránit tomu, aby byly zveřejněny snímky a záběry erotiky či nahých těl,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.