Projektory se budou prodávat čím dál více

  • 18
Trh s projektory zažívá posledních letech nebývalý rozkvět, a to nejenom na globální úrovni, ale i co se týče českého trhu. Podívejme se, jaká čeká tento segment trhu budoucnost.

Asociace prodejců prezentační techniky (APPT) si pozvala na druhý zářijový den novináře do pražského hotelu Diplomat, aby je seznámila se svými aktivitami i novinkami v oboru prezentační techniky. APPT vznikla v roce 1998 a sdružuje společnosti AV MEDIA, s.r.o., COMPLEX, spol. s r.o., CUE, a.s., IMAGE CZ, s.r.o. , MEDIATRONIC, spol. s r.o., a NOWATRON ELEKTRONIK, spol. s r.o. Cílem sdružení je propaguje obor prezentační techniky a poskytuje relevantní informace o něm. Kromě toho garantuje kvalitu služeb poskytovaných členy asociace.

Jako host vystoupil na tiskové konferenci pan Colin Messenger, který je Senior Business Consultant v britské poradenské společnosti DTC zabývající se výzkumem trhu v oboru prezentační techniky. Pan Colin Messenger vede program výzkumu interaktivních tabulí a v posledních 3 letech byl členem poroty AV Awards. Ve svém příspěvku uvedl: „Očekáváme, že objem prodaných projektorů v regionu EMEA (Evropa, Střední Východ, Afrika) vzroste v příštích čtyřech letech o 110% a v ČR to bude ještě více.“

Projektory v číslech

V roce 2004 by se mělo prodat 8 340 273 projektorů.

V příštích čtyřech letech by se mělo v oblasti EMEA prodat o 110 % více projektorů.

Z 95 000 českých konferenčních místností je projektory vybaveno pouze 10 % z nich.

Z 97 000 českých školních tříd je projektory vybaveno pouze 5 % z nich.

Situace na světovém trhu

Podíváme-li se na situaci na světovém trhu s projektory, zjistíme, že počet prodaných projektorů neustále stoupá a co víc tempo růstu se neustále zvyšuje. V roce 2001 bylo na celém světě prodáno 1.370.228 projektorů. O rok později to bylo 1.874.706 projektorů a loni 2.572.601. Za letošek se zatím prodalo 3.634.665. Vyhlídky do příštích let vypadají více než růžově. Příští rok by se mělo prodat 5.056.842, v roce 2006 by to mělo být již 6.611.283 a v roce 2007 by měl počet prodaných projektorů dosáhnout 8.340.273. Což je přímo astronomický nárůst.

Co se týče regionálního rozložení prodeje, tak zde situace o poznání klidnější a podíly jednotlivých oblastí se za poslední tři příliš nezměnily. Nejvíce projektorů se prodá v oblasti EMEA, na kterou připadá 40% a tento podíl zvolna narůstá. Na druhém místě se umístili Ameriky s podílem 33% a zbylých 27% připadá na Asii a Pacifik.

Nás ovšem spíše než celý svět, zajímá oblast EMEA, do které patří i Česká republika. Tato oblast má z hlediska počtu prodaných projektorů největší potenciál. V roce 2001 připadalo na tuto oblast pouhých 509.146 prodaných projektorů, ale jejich počet každý rok výrazně stoupal až na letošních prozatímních 1.535.986. Do roku 2007 by měl počet prodaných projektorů vystoupat až 3.225.161. Což představuje nárůst o 110% v příštích čtyřech letech.

Prodejce projektorů v Česku čekají zlaté časy

Situace v Česku je ovšem ještě dramatičtější. V roce 2001 se u nás prodalo pouhých 2.594 o rok později to bylo 4.055, ale skutečný boom nastal až v roce 2003, kdy se prodalo již 9.041 projektorů. Za letošek je to zatím 13.757 a na příští rok je očekáváno 19.096 prodaných projektorů. Rok následují by to mělo být již 26.439 a v roce 2007 by měl tento počet dosáhnout hodnoty 34.244.

Tyto optimistické prognózy jsou založené na faktu, že z 95 000 konferenčních míst v České republice je projektory vybaveno pouhých 10 %. Ve školství je situace ještě zoufalejší z 97.000 školních tříd je projektor pouze v 5 % z nich. Podíváme-li se teď na způsob užití projektorů, tak zjistíme, že v současné době je 59 % projektorů využito v podnikové sféře, na instituce připadá 27 % a na domácnosti 13 %. Podle předpovědí by měl do roku 2006 klesnout podíl podnikové sféry na 48 %, zatímco instituce by se měly dostat na 30 % a domácnosti na 22 %.
Skutečnost však může být nakonec jiná. Záleží na tom jak bude stát investovat do technického vybavení svých institucí a to se týká především oblasti školství.

V současné době se na českém trhu, který je poměrně malý, uchází o přízeň zákazníků na dvacet výrobců. Mezi nimiž v současnosti kraluje Hitachi s podílem 10,9%, za kterým následují InFocus s 8,9 % a Epson s 8,2 %. Specifičnost českého trhu spočívá v jeho omezenosti. Stačí, aby některý výrobce udělal razantní kampaň, na jejímž základě prodá o několik tisíc projektorů více a už se to projeví na jeho pozici na žebříčku značek.