Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proměňte si internet v nečitelný výplod amerického puberťáka

aktualizováno 
Zavzpomínejte si na blikající stránky plné animovaných obrázků, hudbou v pozadí a těžko čitelných textů. Tak vypadala značná část amatérských stránek na konci 90. let. Dnes už na ně téměř nenarazíme.

Webová stránka plná animovaných gifů je stále "under construction"

Americká firma GeoCities nabídla uživatelům něco převratného: prostor pro vlastní webovou prezentaci zdarma. Obrázky, hudba, animace, texty... To vše naházené bez ladu a skladu na blikající stránky připomínající vánoční stromeček. Může nám to připadat jako internetový pravěk, ale není to déle než patnáct let.

Udělej ze stránky blikající příšernost

The Geocities-izer je zábavný nástroj, který udělá z téměř jakékoli stránky nevkusný výtvor plný neladících fontů, trapných GIF obrázků, rušivé hudby a nečitelných barev.

Geocities-izer

Geocities-izer - zadejte adresu stránky a vypadne vám grafická spatlanina. Nostalgie zaručena, pro lepší účinnost si zapněte reproduktory...

Funguje obzvláště "dobře" u stránek s textovým a grafickým obsahem, nehodí se naopak pro on-line aplikace nebo komplexně nastylované weby.

Proměněný Technet.cz

Technet.czTechnet.cz (a la Geocities)

Proměněné The New York Times

The New York Times (a la Geocities)The New York Times (a la Geocities)

Geocities, úspěšnou a dnes už legendární firmu, koupil v roce 1999 Yahoo. Ten také o deset let později rozhodl projekt uzavřít. Přes 1,8 milionů internetových projektů tak zmizelo z webu. Přestože se pravděpodobně málokdy jednalo o aktivní projekty, vyskytlo se hned několik iniciativ, které se rozhodly zachránit jedinečný obsah pro budoucí generace. Nevkusné stránky plné animovaných gifů jsou dodnes součástí internetového folklóru.

Google (a la Geocities)gov.cz (a la Geocities)

Co se změnilo? Přišly blogy, CSS a CMS

Přestože i dnes najdeme mnoho nevkusných projektů, lze říci, že celkově se styl webu umoudřil, a i amatérské stránky dnes vypadají celkem k světu. To proto, že mají styl. Konkrétně CSS, což je technologie pro oddělení vzhledu webové stránky od jejího obsahu. Právě díky masivnímu prosazení CSS stylů bývají dnešní weby takové učesanější, mívají jednotnější vzhled a jsou i mnohem přístupnější (např. z mobilních zařízení nebo čtečkou pro nevidomé).

Další důležitou fázi představovaly blogovací systémy, např. Blogger.com (1999), které umožnily systematičtější a jednodušší tvorbu webových stránek. Ty samozřejmě nejsou vždy ukázkou dobrého vkusu (ať už graficky, nebo obsahově), přesto svou schematičností a později i WYSIWYG editory znamenaly významný posun vpřed pro amatérskou publikaci na internetu.

Posledním významným krokem pak byly CMS (Content Management System, tedy systémy pro správu obsahu). Patří sem jak blogovací utility, tak mnohem komplexnější systémy jako Joomla, Drupal, Wordpress, Webnode, Google Page Creator nebo třeba MediaWiki. Právě široká nabídka nástrojů pro správu vlastních webů, a zároveň i nástup sociálních sítí (Facebook nebo Twitter), udělala z blikajících, hrajících a nečitelných stránek nostalgickou raritu.

Ale ještě není nic ztraceno. Kdo chce uživatele bít, animovaný gif si vždycky najde.

Zdroje a odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace struktury diskuze Kialo.com
Dá se na internetu diskutovat rozumně? Platforma Kialo to chce zkusit

Nová platforma chce nabídnout nástroj pro racionální debaty. Snaží se o to především strukturováním diskuze a upřednostňováním podepřených argumentů.  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Facebook po roce odkrývá, jakým způsobem mohlo Rusko ovlivnit americké...
PŘEHLEDNĚ: Facebook ukázal, jak jej během voleb zneužila ruská propaganda

Rusové si přes stovky prostředníků koupili v roce 2016 ohromné množství reklamy na Facebooku. Cílily na americké voliče v klíčových státech. Reklamy podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.