Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proteinovými laky proti námraze u letadel

  0:51aktualizováno  0:51
Ingo Grunwald z Fraunhoferova institutu v Brémách přišel s neotřelým nápadem, jak zabránit namrzání křídel letadel. Podle něj by je stačilo pokrýt speciálním nátěrem na bázi proteinů.

Protinámrazová příprava v současnosti | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Namrzání křídel je poměrně častý a pro provozovatele letecké přepravy dosti nepříjemný jev, který může za určitých okolností představovat i značná bezpečnostní rizika. Snad téměř každý, kdo v zimních měsících někam letěl, si před odletem všiml toho, jak letečtí mechanici postřikují křídla i trup letadla zvláštní kapalinou. (Jde o směs odmrazovací a protinámrazové kapaliny s teplou vodou.) Důvod je jediný – odstranění ledových krystalků z povrchu letadla a zabránění jejich dalšímu růstu.

Námraza na křídlech, zvláště pak na jejich náběhových hranách, totiž bývá zdrojem nebezpečných turbulencí, což může způsobit poměrně významné snížení či dokonce ztrátu jejich vztlaku, a to zejména v nejkritičtějších fázích letu – při startu a přistání. Takže piloti sníh, led či jinovatku na svých strojích nevidí moc rádi.

Nemrznoucí „rybí“ proteiny

Elegantním řešením, které by uvedené problémy odstranilo, by mohlo být použití speciálních laků se syntetickými nemrznoucími proteiny. Jak uvádí New Scientist, nemrznoucí proteiny vědci nalezli v tělech rostlin a hmyzu, jakož i ryb obývajících vody polárních oblastí. Například u některých druhů arktických platýzů je nacházíme takřka v celém jejich organizmu, proteiny se váží na drobounké ledové krystalky, čímž jim brání v růstu, a tím vlastně chrání ryby před jejich úplným zmrznutím. (Uvědomme si, že slaná voda netuhne při 0 st. C, ale při teplotách nižších, tyto ryby tedy žijí ve velmi nehostinném prostředí). Nejlepší představu o tom, jak nemrznoucí proteiny působí, si uděláme, když ocitujeme vedoucího výzkumného projektu Ingo Grunwalda, který pro server New Scientist uvedl: „(proteiny) mají zvláštní strukturu, která s ledem reaguje na principu zámku a klíče“.

Nemrznoucí proteiny se už dokonce podařilo připravit uměle v laboratořích, ale prozatím se používají jen jako ochrana potravin před jejich znehodnocováním v chladících zařízeních. Grunwaldův tým ale tvrdí, že jejich použití by mohlo být mnohem širší, a jako první přichází s myšlenkou vyvoje nemrznoucích proteinových nátěrových hmot. Už se jim podařilo najít způsob, jak proteiny vložit do laku, tak aby výsledný nátěr byl skutečně funkční, tedy opravdu chránil povrch před jeho namrzáním.

Pro účinné působení proteinů jim musí být v laku ponechána jistá „volnost“, a právě tento požadavek byl pro německé vědce dlouho největším oříškem. Ale nakonec slavili úspěch – vyřešili to přidáním další organické molekuly, která vytváří spojovací můstek mezi částicemi laku a proteinu, aniž by docházelo k výraznějšímu omezení jeho pohybu.

Budoucí použití se neomezuje jen na letadla

Povrch ošetřený novou metodou byl testován v komoře naplněné mrazivým vlhkým vzduchem. Výsledky jsou sice nadějné, ale ještě není úplně vyhráno. Testovaný povrch totiž měřil jen 1 cm2, víc laku zatím výzkumníci vyrobit nedokázali. Musí tedy ještě vypracovat technologický postup, jak připravit takové množství laku, které by vyhovovalo průmyslovým potřebám.

Pokud se i tohle podaří, tak se na trhu otevírá před nemrznoucími proteinovými laky široká škála uplatnění. Nejde jen o letadla, i když tam se jejich použití přímo nabízí, ale dále se předpokládá jejich užití také při ochraně rozvodů elektrického vedení nebo u běžných ledniček, u kterých by pak odpadla nutnost jejich odmrazování.

Autor:


Nejčtenější

Termovize: podívejte se, jak se pečou turisté na Staroměstském náměstí

Záběry z termokamery na Staroměstském náměstí

Infračervené Slow TV se vrací. Na Staroměstské náměstí v Praze jsme umístili infrakameru, která v přímém přenosu...

Zabil je výbuch ruského tanku v centru Prahy. KSČ ničila životy pozůstalým

Tanky typové řady T-54/55, ten blíž k fotografovi evidentně neschopný pohybu,...

Zatímco na pražské Vinohradské třídě hořel a vybuchoval tank, zmatení ruští vojáci na Václavském náměstí zahájili palbu...



Tento pancíř dá tankistům pocit bezpečí a jistoty. Ale bude to stačit?

SMART PROTech na tanku Leopard 2

Německá firma IBD Deisenroth Engineering (IBD) představila prototyp balistické ochrany SMART PROTech pro obrněná...

Úspěšný start. Sonda míří ke Slunci tak blízko, jako žádná předtím

Úspěšný start rakety Delta IV Heavy 12.8.2018 v 9:31 se sondou Parker Solar...

V neděli ráno se ke Slunci vydala unikátní sonda Parker Solar Probe. Měla by se přiblížit k naší hvězdě podstatně blíže...

Záhada lidských lebek na rakvi velmože rozluštěna. Může za ně tajemný řád

Hrobka Jana Jiřího ze Švamberka. Detail nepravého madla v podobě dvou železných...

Nález nepoškozené hrobky a kovové rakve významného šlechtice Jana Jiřího ze Švamberka byl sám o sám o sobě...

Další z rubriky

Boháč a dobrodruh ohromil předválečnou Ameriku. Obletěl svět za 91 hodin

Před 80 lety obletěl Howard Hughes Jr. v letadle celý svět za 91 hodin

Milionář Howard Hughes Jr. se v USA proslavil už koncem dvacátých let jako filmový producent. Kromě toho byl také pilot...

Praha instaluje chytré lampy, dobijí auto nebo pohlídají smog

Instalace chytré lampy v Karlíně

Na území Prahy stojí již delší dobu několik chytrých lamp. Nový projekt, který se buduje v Karlíně, počítá s lampami,...

Švábi v křídle. Jak si Rolls-Royce představuje budoucnost letecké údržby

Pohled na laboratorní „šváby“, na jejichž vývoji pro firmu Rolls Royce pracuje...

Letecká výstava ve Farnborough je největší přehlídkou novinek v oboru. Společnosti si na ni schovávají velké věci,...

Najdete na iDNES.cz