Vstup do unikátní stoky | foto: Technet.cz

Prozkoumali jsme podzemí nejdražší pražské ulice

  • 25
Již téměř sto let protékají pod Pařížskou ulicí v Praze splašky unikátní stokou. Ta byla v důsledku povodní poničena a nyní probíhá její rekonstrukce. Měli jsme jedinečnou možnost si toto dílo důkladně prohlédnout. Podívejte se do podzemí s námi.

Jen několik metrů pod nejdražší ulicí v Česku vede utajený technický skvost Prahy. Řeč je o jedné z nejstarších pražských kanalizačních stok, kterou projektoval a postavil anglický stavitel William Heerlein Lindley. Kanalizace z ostře pálených kanalizačních cihel s keramickými žlábky na dně byla postavena kolem roku 1908. Právě stáří a velikost spolu s unikátní spojnou komorou dělá ze stoky zmíněný skvost.

Do pražského podzemí jsme se vypravili již loni a přinesli jsme vám o naší expedici tuto rozsáhlou fotoreportáž.

Stoka začíná u tzv. Cizineckého vstupu pod Pražským orlojem a vede přímo pod Pařížskou ulicí až k Čechovu mostu. Její celková délka činí více než 600 metrů.

Přístuop ke stoce pod Staroměstskou radnicí Cesta k prostorám pod Staroměstskou radnicí Místnost pod Staroměstskou radnicí

Přímo pod Staroměstskou radnicí, kde stoka začíná, lze objevit soutok tří městských stok. Ty přivádějí splašky z Nového a Starého města, aby je ve spojné komoře vypustily do 2,4 metru vysoké a 1,6 metru široké štoly.

Soutok tří

Oprava po povodních

Ochranný oblek, přilba, rukavice, holinky a baterka. To jsou základní nástroje při zkoumání stoky, stavební firmou označenou jako A. Ještě před tím jsme -bez ochranných pomůcek - měli možnost shlédnout již zmíněný soutok tří stok pod radnicí.

V době největšího náporu na dílo mohou prý odpadní vody dosahovat až k zábradlí, o které se při exkurzi opíráme.

Začátek stoky pod Staroměstskou radnicí Zákaz v prostoru pod Staroměstskou radnicí

Vybaveni náležitými pomůckami se spouštíme do jednoho kanálů, který nás přivede přímo do stoky. Jsme více než čtyři metry pod povrchem a je znát jiné klima a ve vzduchu se vznáší pach zatuchlosti. Štola musí být odvětrávána řadou průduchů, jinak by se naplnila párou.

Boční chodbička k výstupu ze stoky Stoka A Nivelační zančka ve stoce

Stoka nemá příliš velký spád, aby zde splašky stihly alespoň částečně vyhnít a usnadnila se tak práce čističky.

Stoka je dočasně přístupná díky rekonstrukci. Odpadní vody byly odvedeny jinými cestami, aby se mohl zjistit rozsah škod. S odkláněním se muselo postupně začít již od oblasti magistrály nad Václavským náměstím. Naštěstí to Lindleyův systém s vícekapacitními stokami umožňuje. Běžné průtoky se v jeho systémech mohou až ztrojnásobit.


Protože je odklon odpadních vod složitou záležitostí, byla štola naposledy částečně zprůchodněna po povodni v roce 2002, kdy byl snížen průtok odpadních vod.

Odvod do stok pod Čechovým mostem. Uprostřed tlak vody potrhal stěnu Litinové dveře do jedné ze stok pod Čechovým mostem

Problémy se odhalovaly například rentgenem. Používá se i injektáž, aby se zjistilo, jak je velká případná prostora za stěnou, a upřesnila se tak fotodokumetace a rentgeny. Každý takový zjištěný nedostatek v podobě menší či větší dutiny za stěnou musí být bezpodmínečně naplněn, aby zeď odolala tlaku odpadní vody.

Ukázka injektáže Zařízení ve stoce nesmějí být poháněna elektřinou. Využívá se tak vzduch

A je čemu odolávat. V době povodní například tlak téměř vylomil několik cihel. „Několikeré povodně v uplynulých letech postupně narušily stabilitu zeminy v okolí stoky, vznikly tu dutiny. Aby stěny štoly při jejím případném dalším extrémním naplnění nepopraskaly, musíme do nich navrtávat otvory a kaverny v zemině za stěnami vyplnit speciální hmotou. Ta po zatvrdnutí jejich stabilitu obnoví. Celkem jí spotřebujeme zhruba třináct set kubických metrů,“ vysvětlil náměstek pražského primátora Pavel Klega, do jehož kompetence péče o vodohospodářský majetek města spadá.

Na vyplnění dutiny za stěnou stoky ukazuje jen toto malé znamení

Jedním z velkých problémů jsou tři vodovodní řady, které ne všude dobře těsní. Vedou souběžně se štolou a je tak nejdříve nutné je spolu s přípojkami opravit. Proto se práce na injektážích přerušily v oblasti pod hotelem Intercontinental a přesunuly se do úseků, kde k průsakům z vodovodu nedochází.

Speciální opravu si vyžádá i porušené dno. „Když jsme koncem loňského roku přerušili provoz štoly a vypustili ji, zjistili jsme, že žlábky na dně též potřebují výměnu. Budou zřejmě zhotoveny z taveného čediče s maximální životností. Nyní tedy Pražská vodohospodářská společnost pracuje na projektu a rozpočtu těchto dalších nutných prací. Již bez výměny dna se přitom jednalo o investici okolo 55 milionů korun,“ uvedl Otakar Novotný, generální ředitel Pražské vodohospodářské společnosti.

Rekonstrukce má probíhat do konce roku. Zda bude tato technická památka zpřístupněna i veřejnosti, se zatím nerozhodlo.