Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


První dny v pražském metru: soupravou se svezla husa i Husák

aktualizováno 
Metro změnilo dopravu v Praze už před 35 lety. V prvních květnových dnech roku 1974 vznikaly oficiální fotografie i amatérské záběry "na památku". Třeba na nich teď poznáte své známé.

Začátky provozu metra - Pane, koruna se vhazuje do turniketu na pravé straně | foto: Archiv DP Praha

Původně se předpokládalo, že se páska přestřihne a poprvé zacvakají fotoaparáty dřív než v roce 1974. "Podle prvních představ z doby, kdy bylo přijato rozhodnutí o výstavbě metra v Praze, se mělo začít jezdit už v roce 1970," vzpomíná vedoucí archivu Dopravního podniku Pavel Fojtík.

Brzy se ukázalo, že termín je nereálný. Nastala změna plánu. Počátek provozu byl odložen na rok 1972. "I to byl však nereálný termín," vysvětluje Fojtík. "Tehdejší vláda na svém jednání 18. února 1970 odsunula zahájení provozu na první červenec 1974."

Nakonec vozy vyjely s cestujícími do tunelů pod Prahou 9. května 1974, na den osvobození (tehdy pouze) Rudou armádou.

O peripetiích s výstavbou metra si můžete přečíst v článku Metro vyjelo před 35 lety. Soudruzi přijímali závazky, utajovaly se poruchy.

Každopádně se v prvních dnech fotilo a natáčelo o sto šest. Podívejte se na dobové záběry, poznejte své sousedy, známé... a i tehdy vzácnou husu v metru.

Poslední dny zkoušek bez cestujících

Začátky provozu metra

Stanice Mládežnická. Dnes se jmenuje Pankrác. Snímek byl zřejmě pořízen v závěrečné fázi zkušebního provozu v dubnu, nebo dokonce v květnu 1974 během některé z posledních zkoušek, protože interiér stanice už působí velmi uklizeně.

Začátky provozu metra

Stanice Kačerov. V pozadí stojí vlak u služebního nástupiště, které bylo tehdy pouze zastřešeno.

Začátky provozu metra

Detail z předchozího záběru byl zvětšen, a proto působí neostře.

Slavnostní zahájení provozu 9. května 1974

Začátky provozu metra

Opět stanice Kačerov. Fotografie vznikla asi 9. května 1974 před slavnostní jízdou po prověrce tratě. Vedoucí archivu tak soudí podle praporků, kterými byly soupravy 9. května na státní svátek vyzdobeny.

Začátky provozu metra

Autobusový terminál na stanici Kačerov 9. května 1974 posloužil ke shromáždění hostů a novinářů před tribunou.

Začátky provozu metra

Na tribuně hovoří pražský primátor Zdeněk Zuska. Vedle něj stojí generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák a předseda Federálního shromáždění (tehdejší parlament) Alois Indra.

Začátky provozu metra

Jeden z tradičních snímků ze slavnostního zahájení provozu metra. Gustáv Husák přestřihuje pásku 9. května 1974 v 9 hodin a 19 minut.

Začátky provozu metra

Vedle Gustáva Husáka je generální ředitel Dopravních podniků hlavního města Prahy Mikuláš Lacek. Patřil k předním zastáncům metra místo podpovrchové tramvaje.

Soudruh Husák se toho dne svezl metrem poprvé. Poté jel bývalý prezident metrem ještě dvakrát. Zahajoval provoz trasy A a prodloužené trasy C - podrobnosti si přečtěte v článku Vezl jsem metrem Husáka, vzpomíná strojvedoucí.

Ani za minulého režimu nebylo běžné, aby generální tajemník ÚV KSČ (a o rok později zároveň i prezident republiky) jezdil metrem. Jen si to představte - prezident v metru.

Začátky provozu metra

Stanice Kačerov v pátek 10. května 1974. Ve frontách trpělivě čekají desetitisíce Pražanů na svezení metrem. Ten den převezly třívozové soupravy mezi Kačerovem a Sokolovskou (Florencí) 300 tisíc cestujících.

První dny provozu metra v Praze

Začátky provozu metra

"Pane, koruna se vhazuje do turniketu po pravé straně. Pokud máte tramvajenku, jděte vpravo." Něco podobného volal jeden z pořadatelů na přicházející cestující ve stanici Kačerov.

Začátky provozu metra

Pořadatelé ve stanici Kačerov potřebovali megafony, aby mohli organizovat první cestující metrem.

Začátky provozu metra

Při zahájení provozu vzniká množství fotek "na památku". Je možné, že někteří z vás někoho na snímku poznají.

Začátky provozu metra

Členky pořadatelské služby ve stanici Hlavní nádraží si také pořídily záběr "na památku". Poznáváte je?

Začátky provozu metra

Dozorčí ve stanici Hlavní nádraží. První dny provozu byly náročné i pro ně.

Začátky provozu metra

Stanice Gottwaldova (Vyšehrad). Z vozů metra je zde jeden z nekrásnějších výhledů na Prahu. Ve své době byla vždy považována za nejkrásnější stanici. Dnes má konkurenci ve stanici Rajská zahrada na trase B nebo Střížkov na Céčku.

Husa(k) v metru

Začátky provozu metra

Znáte lidi na fotografii s husou?

Znáte osud této fotografie? Poznáváte ženu, která drůbež převáží? Napište nám do redakce na adresu redakce@technet.cz.

Husa v metru. Ani v počátcích metra už to nebyl zcela běžný obrázek. Navíc by bylo zajímavé zjistit, kolikrát byla tato fotografie za komunistické diktatury v tisku uveřejněna a zda vůbec publikována byla. Vtipné spojení se jménem tehdejšího generálního tajemníka se přímo nabízí.

Například brněnské Divadlo Husa na provázku muselo kvůli podobným asociacím (pro nepamětníky: Husák na provázku) zkrátit název na pouhé: Divadlo na provázku. Normalizace tehdy nabírala na síle.

Začátky provozu metra
Tři z padesátky éčeesek, tedy vozů, se kterými zahajovalo pražské metro. Poslední soupravy Ečs byly vyřazeny v roce 1997 z důvodu zavedení nového typu zabezpečovacího zařízení. Z těchto vozů byla zachována jedna historická třívozová souprava. O jejím řízení si přečtěte ZDE.




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V uplynulých dnech byli pražští taxikáři vůči řidičům Uberu i agresivní.
Proč Uber tak děsí taxikáře? Jak porušuje zákon, není jasné

Agresivní odpor taxikářů vůči řidičům služby Uber v mnohém připomíná ničení strojů za průmyslové revoluce. O co vlastně jde? Složitý spor mezi „starým“ a...  celý článek

Audi A8 je první vozidlo, které nabídne autonomní řízení třetí úrovně. Jednotku...
Nový počítač od Nvidie zcela nahradí řidiče. Objeví se příští rok

Mnichov (Od zpravodaje Technet.cz) Společnost Nvidia představila na konferenci GTC Europe první superpočítačový systém zabudovatelný do automobilu, který bude schopen zcela nahradit (a vynechat)...  celý článek

Tento Šmolík Š.2 je exponátem Leteckého muzea Kbely.
První vojenský letoun československé konstrukce nepotěšil Francouze

První vojenský letoun československé výroby vznikl v roce 1920 v budoucím Letovu a jeho konstruktérem byl Alois Šmolík. Z typu byla odvozena i civilní létající...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.