První firmy vzdávají výrobu LCD

  • 6
Přední japonské elektronické koncerny urychlí konsolidaci ve výrobě moderních displejů a obrazovek z plazmy a tekutých krystalů. Fujitsu chce prodat ztrátovou výrobu LCD televizorů firmě Sharp.
Sharp uvedl, že koupí operace, které má Fujitsu ve výrobě obrazovek z tekutých krystalů (LCD). Fujitsu v divizi LCD, která se zaměřuje na počítačové monitory, trpěla ztrátovostí a firma se rozhodla prodat celou tuto aktivitu, včetně výzkumu, vývoje a marketingu. Sumu za transakci firmy neuvedly.

Sharp je největším světovým producentem LCD panelů pro televize. Dohoda s Fujitsu mu umožní posílit pozici na poli monitorů pro mobilní telefony, herní konzoly a jiná menší zařízení. Fujitsu se zároveň zbavuje podílu na společném podniku pro plazmové obrazovky s Hitachi.

Matsushita a Hitachi dnes zveřejnily vzájemnou dohodu o spolupráci na poli plazmových obrazovek. Aliance se bude týkat vývoje, produkce, prodeje a patentů.

Matsuhsita je třetím největším výrobcem plazmových panelů na světě po korejské Samsung Electronics a LG Electronics. Hitachi letos zvýší podíl na společném podniku pro plazmové displeje s Fujitsu z poloviny na 80 procent. Tento podnik je čtvrtým výrobcem v oboru na světě a disponuje několika klíčovými patenty.

Výrobci plochých obrazovek loni výrazně zvyšovali produkci v očekávání zvýšené světové poptávky po nových televizích a monitorech. Pomalejší růst poptávky spolu s ostrou konkurencí však vedl k prudkému poklesu cen.

Konsolidace odvětví je v plném proudu a japonská Sony v lednu oznámila, že koupí japonskou součást tchajwanské společnosti Chi Mei Optoelectronics, která vyrábí LCD obrazovky. V srpnu oznámily firmy Hitachi, Matsushita Electric Industrial a Toshiba, že spolu vynaloží až miliardu dolarů (asi 23 miliard Kč) na výrobu velkých LCD panelů.

Podle japonské asociace elektroniky se celosvětová poptávka po televizorech s obrazovkou z tekutých krystalů v příštích pěti letech zvýší více než sedminásobně. Roční poptávka po televizích s LCD má v roce 2009 dosáhnout 59 milionů kusů proti osmi milionům v loňském roce. Poptávka po plazmových televizorech se má ve stejném období zvýšit pětinásobně na 11,6 milionu kusů.