Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


První neviditelná loď na světě nastupuje do armády

aktualizováno  7:27
Korveta třídy Visby vstoupí jako první neviditelná loď na světě do operační služby armády koncem roku 2009. Bude ji provozovat vojenské námořnictvo neutrálního státu - Švédska.

Stealth korveta třídy Visby | foto: Kockums AB

Švédské prvenství bude velmi krátké. Z prestižních důvodů mohou do operační služby nasadit své stealth plavidla i jiné země.

Zásadní výhodou těchto bojových plavidel je jejich obtížná detekovatelnost. Na klidném moři je loď zjistitelná teprve na vzdálenost menší než 22 kilometrů, v bouři dokonce až na 13 kilometrů.

Rozhodnutí o stavbě korvet padlo již v polovině osmdesátých let po vpádu cizích ponorek do švédských teritoriálních vod.

Stealth korveta třídy Visby

Původně mělo švédské vojenské námořnictvo obdržet dvě třídy neviditelných plavidel. Jedna třída měla sloužit pro konvenční boj, druhá jako minolovka a pro protiponorkový boj. Hned v úvodu projektu však přišly rozpočtové škrty, kvůli kterým nakonec vzniklo univerzální plavidlo.

První loď se začala stavět v roce 2000. O dva roky později byla spuštěna na vodu a začalo její testování. Zatím poslední korveta byla dokončena před třemi lety. Všechna plavidla používají technologii stealth, stejně jako například letouny F117 Nighthawk a B2.

Stealth korveta třídy Visby

Vlastní stavba první korvety K31 započala v roce 2000, na vodu byla spuštěna v roce 2002. Zatím poslední K35 (na fotografii) se začala stavět v srpnu 2006.  Všech pět postavených kusů od té doby prochází operačními zkouškami švédského vojenského námořnictva. (Objednávka poslední, šesté lodi byla zrušena).

Infografika - pro zvětšení klikněte na obrázek

Stealth Korveta třídy Visby


Jak se dosahuje "neviditelnosti"

Konstrukce korvety je podřízena eliminací všech projevů plavby. Aby plavidlo mělo minimální magnetickou stopu, byla ocel nahrazena uhlíkovým kompozitem.

Stealth korveta třídy Visby

Konstrukce trupu a nástaveb je provedena z uhlíkových sloučenin CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Tento materiál zajišťuje vysokou pevnost a tuhost při nízké hmotnosti a také vysoký stupeň ochrany proti nejrůznějším druhům munice.

Stealth loď třídy Visby

Stealth technologie nečiní plavidlo zcela neviditelným pro radar. Protivník zaznamená loď mnohem později. Posádka korvety tak o něm ví s předstihem.

Stealth loď třídy Visby

Tvar povrchu lodě připomíná první neviditelný letoun F 117. Takto tvarovaný povrch odráží paprsky radaru jiným směrem a tak snižuje jeho radarovou stopu.

Pohon lodi neobstarává lodní šroub, ale hydrodynamický pohon od firmy Rolls-Royce (dceřinná společnost Kamewa). Zajišťuje bezpečnou plavbu i v malých hloubkách a velmi dobrou manévrovatelnost.

Tento typ pohonu je tišší než šroub a hlavně ho obtížně detekují ponorky, protože nezanechává tak výraznou hydroakustickou stopu. Kvůli odstranění magnetické stopy plavidla byl v jeho konstrukci použit bronz místo tradiční nerez oceli. 

Potřebný výkon zajišťují dva dieslové motory MTU 16V 2000 N90 nebo čtyři plynové turbíny TF 50 A od společnosti Honeywell. Diesly umožňují plavbu rychlostí až 15 uzlů (27,7 km/h), plynové turbíny pohání loď až rychlostí 35 uzlů (64 km/h).

Stealth korveta třídy Visby

Stealth korveta třídy Visby zbraně ukryty v trupu za roletami. V trupu jsou také zapuštěny kontejnery s protilodními řízenými střelami RBS-15, nechybí protiponorková torpéda. V kontejnerech také mohou být protiletecké řízené střely.
Zaujala vás plocha na zádi? Je to přistávací paluba pro vrtulník.

Stealth korveta třídy Visby

Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3 je umístěn ve speciálně tvarované věži ve tvaru klínu na přídi.  Zbraň má v klidu skloněnou hlaveň do pouzdra, které je v přední hraně věže. Kadence kanónu je 220 střel za minutu.

Stealth korveta třídy Visby

Základní technické parametry korvety tvoří rychlost až 35 uzlů (asi 64 km/h) a elektronická rozpoznatelnost  na klidném moři ze vzdálenosti  menší než 22 km nebo 13 km v bouři.

 Základní technické údaje 
 Posádka  43 mužů
 Délka  72 m
 Šířka  10,4 m
 Ponor  2,4 m
 Maximální výtlak  600 tun
 Maximální rychlost  35 uzlů (asi 64km/h)
 Pohon pro malé rychlosti  dva dieslové motory - celkem 2 600kW
 Pohon pro velké rychlosti  čtyři plynové turbíny - celkem 16 000kW
 Generátory  celkem 810kW
 Elektronická rozpoznatelnost  22 k  klidné moře a 13 km v bouři
.

Stealth loď třídy Visby

 Výzbroj 
 Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3  ráže 57 mm, kadence 220 střel/ min., dostřel 17 km
 Protilodní střely  8 ks Saab Bofors Dynamics RBS-15 MK2
 Protiponorková výzbroj    sada ASV 127 mm
 hloubkové nálože
 torpéda
 Zneškodňování min  systém ROVs (dálkově ovládané jednotky)
   




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polská jízda v září 1939
Útoky polské jízdy šavlemi a píkami proti německým tankům jsou mýtus

Příběhy chrabré polské kavalerie vrhající se sebevražedně na německé tanky a bušící do jejich pancířů chladnými zbraněmi jsou hluboce zakořeněny. Přestože byly...  celý článek

Přistání vojenských vrtulníků na Letné 22.9.2017.
Poprvé v historii vojenské vrtulníky přeletěly Prahu a přistály na Letné

Pražané mohli v pátek poprvé v historii vidět přistání formace armádních vrtulníků na Letné. Přijďte se podívat na Den s armádou.  celý článek

Slavnostní předání bitevního letounu Suchoj Su-25K po generální opravě do...
Pozemní obsluze Su-25 pomáhala "puntíková metoda". Návrat hrábí do Kbel

Legendární bitevník Suchoj Su-25, zvaný hrábě, byl po náročné rekonstrukci slavnostně předán do sbírek Leteckého muzea v Praze Kbelích. Stroj dostal kabát, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.