Quirky je zjednodušeně řečeno sociální síť pro vynálezce a zlepšovatele. Ve skutečnosti je určena každému, kdo má jen trochu kreativního ducha. Pár dolarů na ní totiž může vydělat třeba jen tím, že pomůžete vybrat finální barvu chystaného výrobku.
Nenechávejte si nápadyPRO SEBE Zkuste Quirky.com |
Quirky není jenom sítí, kde můžete prezentovat svůj nápad na zlepšovák. Quirky je i firma, která vám ten zlepšovák nakonec vyrobí a prosadí do obchodů. Podíly ze zisku samozřejmě putují na vaše konto. A to od uvedení na trh až do konce světa, respektive do doby, než se přestane výrobek prodávat.
Vše, co potřebujete, je právě a jen dobrý nápad. Stejně tak vydělají i ti, co váš dobrý nápad ještě zdokonalí v některém z vypsaných soutěžních kol, která předcházejí výrobě finálního produktu. Řeší se v nich například použitý materiál, barva, ale i nejrůznější problémy, které během navrhování výrobku vypluly na povrch.
Běžně se tak stane, že díky komunitě se prvotní myšlenka přetaví ve zcela novou. Během celého procesu se neustále monitoruje, kdo a jakou měrou přispěl k výsledné podobě produktu. Když jde produkt do prodeje, všichni dostanou svůj podíl. Prohlédněte si video - Quirky Manifesto - s popisem celého procesu.
Jak to na Quirky chodí, je patrné i z případu Jakea Ziena (podívejte se na jeho Quirky profil) a jeho zásuvkového psa. Původní nápad počítal s tím, že jednotlivé zásuvky bude možné od sebe pružně odtáhnout (tak, aby se vešel i velký adaptér - viz obrázek výše).
Poté, co výrobek prošel komunitním připomínkováním a posouzením komise složené ze zaměstnanců Quirky, byla konstrukčně složitější "pružná" varianta nahrazena finální "ohebnou" variantou. Ta umožňuje zástrčky psa natočit tak, aby se adaptér vždy vešel. Další výhodou je, že takovouto prodlužovačku například lehce omotáte kolem zadní nohy skříně nebo jiné překážky.
Přijetí návrhu do výroby může ovlivnit každý uživatel Quirky jednoduše tím, že dá vybranému nápadu svůj hlas. Kdykoliv jej také může porota Quirky vybrat pro takzvané vnitřní posouzení rovnou. V tu chvíli je už napůl vyhráno. Každé úterý a čtvrtek o půlnoci pak provozovatelé serveru na stránkách ohlásí jeden nový vynález/zlepšovák, který půjde do výroby.
Základní posuzování a hlasování o návrhu trvá třicet dní. Vývoj vybraného návrhu pak běží měsíc i déle. Během něj může každý přispět svou troškou. Navrhnout jakékoliv konstrukční zlepšení, nový materiál, případně se zapojit přímo do vypsaných "soutěžních" kvízů, ve kterých se řeší například finální cena výrobku (aby nebyla příliš nízká nebo vysoká). Uživatel sítě svými odpověďmi získává vliv, který je ve finále přepočítáván na skutečné dolary nebo spíše většinou centy. Za zásadní rady však lze i zásadně vydělat.
Quirky rozděluje z finální ceny každého prodaného výrobku 30 % mezi komunitu přispěvovatelů (to jest těch, kteří nějak finální podobu zásadně ovlivnili). Jednotlivé výše podílů jsou pevně stanoveny a na stránkách uvedeny. Stejně tak na webu najdete, kolik se již prodalo kusů i jak dlouho je výrobek v prodeji.
Podle zakladatele serveru Bena Kaufmana má šanci opravdu každý. Na tiskové konferenci nám řekl, že 40 % všech zlepšováků a vynálezů podaných na Quirky je od autorů žijících mimo USA. Na přímý dotaz, zda síť plánuje expanzi (tj. jazykovou mutaci) i do Evropy, odpověděl nadějně, že tento krok usilovně zvažují.