Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

aktualizováno 
Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Dne 20. ledna 1974 probíhaly na Edwardsově letecké základně (Edwards AFB) vysokorychlostní pojížděcí zkoušky prototypu nového bojového stroje YF-16 firmy General Dynamics. Zkušebnímu pilotovi, kterým byl Phil Oestricher, se to však trochu vymklo z ruky.

Pojížděcí zkoušky

Dle předpisů se pojížděcí zkoušky dělí na nízko a vysokorychlostní. Hranicí je rychlost 70 uzlů, tedy 130 km/h.

Nízkorychlostní pojížděcí zkoušky (low-speed taxi tests) slouží k ověření chování letounu a podvozku při pojíždění, zatáčení, zrychlení, brzdění, apod.

Vysokorychlostní pojížděcí zkoušky (high-speed taxi tests) jsou druhou fází pozemních zkoušek a ověřují chování letounu při nejkritičtějších režimech letu, tj. startu a přistání. Zkoušky jsou velice náročné, protože se letadlo pohybuje kolem minimální rychlosti a špatně se ovládá.

Při těchto rychlostech ho už nadlehčuje vztlak (špatně brzdí, malá trakce), ale aerodynamické síly na řídících plochách jsou ještě malé. Zkouškami se především ověřují parametry přerušeného startu a přistání (bod rozhodnutí, mezní rychlosti, apod.). Při zkouškách obvykle dochází k nadzdvihnutí příďového kola.

Na vině byla v té době nová a neobvykle citlivá řídící páka typu joystick s elektronickým řízením umístěná na pravém panelu vedle pilota. A k tomu ještě bylo chybně nainstalováno ovládání průřezu výstupní trysky motoru.

Při vysoké rychlosti se YF-16 po nadzvednutí přídě podélně rozkmital a obrousil si výškovku o runway. A poté co se začal stáčet do strany a hrozilo, že skončí tragicky v písku vedle dráhy, když předtím ještě zavadil o zem raketou umístěnou na konci křídla, rozhodl se pilot zvednout letoun do vzduchu.

Tím zachránil nejen první prototyp, ale možná i sebe a nakonec celý program vývoje letounu. Po okruhu kolem letiště nevzrušeně přistál. Lehce poškozený YF-16 byl rychle opraven a 2. února tak mohl proběhnout už oficiálně naplánovaný první let v trvání 90 minut.

Druhý prototyp byl zalétán 9. května 1974. Asi o měsíc později vzlétl konkurenční Northrop YF-17. Tyto stroje, které se jako jediné dva dostaly do stadia prototypu, se účastnily soutěže o nový lehký stíhací letoun s vysokou manévrovatelností (LWF - Light Weight Fighter). Program LWF byl vypsán na základě zkušeností z bojů nad Vietnamem, kde se utkávaly těžké Phantomy s lehkými obratnými MiGy. Soutěž vyhrála firma General Dynamics a první bojovou verzi F-16A začala sériově vyrábět v roce 1978.

F-16 je relativně malý a lehký jednomotorový letoun určený pro boj se vzdušnými, pozemními i námořními cíli dle použité výzbroje. Jeho charakteristikou je vysoká obratnost, ve své době si držel primát nejobratnějšího bojového letounu.

F-16 je prvním sériově vyráběným letadlem s počítačovým systémem řízení s elektroimpulzním přenosem signálů na servopohony ovládacích ploch (pro tento systém nepřímého řízení letadla se používá anglické označení fly-by-wire).

Další zajímavé informace o těchto letadlech, včetně velmi stručné historie, si můžete přečíst pod fotografiemi v galerii.

Stroje F-16 dokážou i tankovat ve vzduchu:

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie



Nejčtenější

Vyřešil jsem nejslavnější záhadu, tvrdí devadesátiletý britský matematik

Britský matematik Michael Atiyah (2018)

Britsko-libanonský matematik Michael Atiyah tvrdí, že našel důkaz jednoho z nejslavnějších nevyřešených matematických...

Zelená Sahara, o hodinu delší den a rozpad Afriky. Co čeká naši planetu?

Budoucnost

Na základě současných poznatků dokážou vědci odhadnout, co se stane v daleké budoucnosti. Připravili jsme pro vás výběr...



Lákavá návnada. Jak se ruská agentka přibližovala k Trumpovi

Marija Butinová (19. 7. 2018)

Vyšetřování vlivu Moskvy na poslední americké volby se dostalo k zajímavému odhalení. Ruská agentka se podle něj...

Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...

Po 50 letech se poletí k Měsíci, vesmírným turistou bude japonský miliardář

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude...

Prvním vesmírným turistou, který se vydá na oběžnou dráhu kolem Měsíce, bude japonský miliardář Júsaku Maezawa....

Další z rubriky

Kobaltová mánie opadá. Však pro ni nebylo příliš důvodů

kobalt

Cena klíčového materiálu pro dnešní baterie otočila a v poslední době klesá. Ale katastrofických předpovědí ani tak...

Skvělý nápad zabíjí nedostatky. Osobní cloud WD není pro každého

WD MyCloud Home DUO

Vypadá jako síťové úložiště, ale ne takové, jak jej známe. WD MyCloud Home vám na doma uložené pevné disky zazálohuje...

Zakázat, povolit, zakázat. Plány na zbraně musely znovu z internetu

Před navržením Liberatoru Defense Distributed vytvořila návrhy na výroby 3D

Soud v USA předběžným opatřením zabránil zveřejnění digitalizovaných plánů na výrobu zbraní. Dokumenty si však stačily...

Opel Meriva 1.4  i 2015 ·1.4 i,...
Opel Meriva 1.4 i 2015 ·1.4 i,...

r.v. 2015, naj. 23 748 km, benzín
280 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz