První úspěšný pokus teleportace proveden. Co bude dál?

aktualizováno
Teleportace, do této doby doména tvůrců filmů a literatury sci-fi, pomalu vstupuje do reálného světa. První úspěšný pokus byl již proveden. Vědcům z Australské národní univerzity se povedlo uskutečnit sen mnohých autorů a příznivců science fiction.
Teleportace, do této doby doména tvůrců filmů a literatury Sci-Fi, pomalu vstupuje do reálného světa. První úspěšný pokus byl již proveden. Vědcům z Australské národní univerzity se povedlo uskutečnit sen mnohých autorů a příznivců science fiction - přesně před týdnem se podařilo teleportovat první objekt. Tím se stal laserový paprsek. Byl rozložen a znovu složen na vzdálenost jednoho metru. Přestože je laserový paprsek nehmotným objektem, jeho úspěšná teleportace potvrdila v praxi teorii, že je tato technologie možná. Byl tak uskutečněn první krok, na jehož základě budou v budoucnu patrně moci být přenášeny například atomy a posléze jejich složitější struktury či viry.
Teleportace znamená rozložení objektu v jednom místě a jeho okamžitá rekonstrukce ve zlomku sekundy na místě jiném.

Kolem čtyřiceti laboratoří v celém světě pracovalo právě na uskutečnění výše uvedeného pokusu teleportace laserového paprsku. Jako prvním se tento fenomén podařilo pozorovat odborníkům z laboratoří Kalifornského technologického institutu. Australané však vylepšili její výsledky a přiblížili ji praktickému využití.

Kvantová fyzika, v jejíž „kompetenci“ teleportace je, tak slaví další úspěch. Stojí před ní však další významné úkoly. Jedním z nich bude, jak využít tuto právě objevenou technologii v praktickém životě.

Využití

V současnosti se počítá s využitím teleportace v kvantových počítačích, kryptografii a komunikačních technologiích. Kvantové počítače by měly zvládat pracovat až miliónkrát rychleji než současná PC. Kódování a šifrování informací by mělo být stoprocentně bezpečné, což v současnosti zatím není možné. A konečně v komunikaci by teleportace a její teoretické základy měly dopomoci k mnohem rychlejšímu přenosu výrazně většího objemu dat.

Na scény známé z populárního Sci-Fi seriálu Star Trek se však budeme muset počkat mnohem déle. Teleportace člověka, která je v tomto seriálu na denním pořádku, nebude patrně zvládnuta v naší realitě dříve, než bude popsán poslední atom lidského těla. Do té doby se možná i technologie teleportace rozvine do podoby, kdy tyto atomy přenese a bude schopna z nich složit přesnou kopii teleportovaného objektu.

Témata: Star Trek, Virus