Létající bicykl Paula Corna | foto: www.orair.com

První vrtulník s pilotem vzlétl právě před 100 lety. Byl to létající bicykl

  • 22
Předchůdce dnešního vrtulníku vzlétl poprvé přesně před sto lety. Jednalo se spíše o létající bicykl, který však obsahoval dodnes používaná řešení.

Podvozek připomíná kočárek, provedení vozítko pro výzkum vzdálené planety a řemen o délce 22 metrů pohání dvě protiběžné vrtule o průměru šesti metrů. Potřebnou sílu obstará letecký osmiválec Antoinette o výkonu 24 koní (18 kW).

Do vzduchu se vznese i s pilotem 330 kilogramů těžká konstrukce z trubek a kol bicyklů poprvé 13. listopadu 1907. Dvourotorová helikoptéra ale vůbec nepřipomíná vtrulník, na jaký jsme zvyklí dnes. I dobový tisk píše spíše o létajícím bicyklu. Pilot a konstruktér se jmenuje Paul Cornu a experiment se uskuteční v Lisieux ve Francii. Právě se začaly psát moderní dějiny vrtulníků.

Infografika

Jak fungoval první vrtulník

Dnes bychom řekli - nic moc. První let trval pouhých dvacet vteřin a stroj se vznesl do výšky tehdy neuvěřitelných 30 centimetrů. Ještě téhož dne následoval druhý pokus, při kterém se konstrukce těžší než vzduch, a to bez křídel, vznesla až do výšky půldruhého metru. Zdá se vám to málo? Stroj neměl uspokojivě vyřešenou stabilitu, kterou musela během „letu“ zajistit obsluha ze země pomocí tyčí, jimiž byl vrtulník přidržován.

Převratné principy létajícího bicyklu slouží vrtulníkům dodnes

Rotor je pro nás nezvykle umístěn na kola bicyklu. Nedivte se, autor stroje a první pilot vrtulníku na světě Paul Cornu byl opravářem kol. Konstrukci ráfku využil mladý vynálezce k pohonu protiběžných vrtulí transmisí (řemenem). Jejich použití zabraňovalo otáčení stroje kolem vlastní osy. Z dnešního pohledu nic překvapivého. Ve své době ovšem převratný vynález.

Jenže Paul Cornu vynalezl ještě něco, co obsahují všechny rotory moderních helikoptér. Lopatky (dvě na rotor) obsahovaly prstenec, který cyklicky měnil úhel náběhu rotorových listů. Podobný princip se používá dodnes. Čistá váha létajícího bicyklu byla pouhých 260 kg včetně motoru. I dnes se konstruktéři snaží o co nejlehčí konstrukci.

Létající bicykl Paula Corna
Létající bicykl Paula Corna

Létající bicykl Paula Corna

Do dnešních dní se dochovalo pouze deset dobových fotografií. S pomocí speciálního softwaru byla podle nich postavena replika létajícího bicyklu, která byla letos představena ve Francii.

Historie helikoptér začala v Číně asi 400 let př. n. l.

Semena stromů inspirovala již 400 let př. n. l. Číňany ke konstrukci hraček se vztlakovými vrtulkami. Renesanční všeuměl a génius, Ital Leonardo da Vinci, načrtl svoji slavnou konstrukci létajícího šroubu v roce 1483. Devatenácté století přineslo celou škálu létajících strojků s různými druhy pohonu. Možná i vás fascinovala létají loď Robura dobyvatele z pera J. Verna.

První pilotovaný let vrtulníku se uskutečnil 13. listopadu 1907, ovšem až v roce 1936 následoval první skutečně samostatný let vrtulníku (bez jakéhokoliv přidržování pomocí tyčí apod.). Byl to Focke-Wulf Fw 61; o jeho vzlet se postaraly dva protiběžné rotory umístěné na dlouhých ramenech. Před ním byl ovšem plně řiditelný a letuschopný vrtulník Breguet-Dorand Gyroplane Laboratoire z roku 1933 s dvěma protiběžnými rotory na jedné hřídeli. Teprve v roce 1940 vznikla jednorotorová helikoptéra s vyrovnávací vrtulí, jak ji známe dnes. Šlo o vrtulník Vought-Sikorsky VS-300.

Asi prvním vrtulníkem použitým v boji byl německý Flettner Fl 282 Kolibri. Dnes slouží helikoptéry k mnoha účelům, především jako vojenské a záchranářské stroje.