Czech Raildays

Czech Raildays - Dieselelektrická lokomotiva Siemens řady Rh 2016 Herkules | foto: Siemens

První zahraniční lokomotiva vyjede na české koleje

  • 88
Zítra bude v Ostravě oficiálně představena první zahraniční lokomotiva schválená pro provoz na tuzemských drahách.

Na výstavě Czech Raildays, která začíná v úterý v Ostravě, bude možné spatřit zblízka první zahraniční lokomotivu, která je schválena pro provoz v ČR. Jako první bude na českých kolejích jezdit dieselelektrická lokomotiva Siemens řady Rh 2016 Herkules, která bude vést jak nákladní, tak i osobní vlaky.

Právě na schvalovacím procesu ztroskotal projekt prvního soukromého rychlíku (RT Expresu) z Prahy do Ostravy, kdy společnosti Railtrans chybělo potřebné schválení tažného vozidla (jednalo se o el. lokomotivu) od drážních autorit (poz.autora - schvalovací proces nesouvisí s ČD). Výsledkem je, že spoj je pouze v tištěném jízdním řádu.

Popis lokomotivy Rh 2016 Herkules

Skříň lokomotivy je pevnostně optimalizována a vykazuje vysokou pasivní bezpečnost. Ta je zajištěna kombinovanými hydraulickými nárazníky a vysoce výkonnými deformačními elementy, které mohou pojmout nárazovou energii o velikosti 1 MJ.

Podvozky jsou vybaveny brzdovými kotouči integrovanými v kolech a pohon je realizován ozubeným dutým hřídelem. Tažná síla je přenášena pomocí otočných čepů. Zařízení a komponenty umístěné ve strojovně jako např. pneumatická zařízení, trakční kontejner a chlazení, jsou modulárního provedení. Dieselový motor se nachází v odhlučněném prostoru a je od zbylé části strojovny oddělen dvěma příčkami.

Bezkomutátorový třífázový synchronní generátor je přírubou připevněn na hnací ose dieselového motoru a napájí přes usměrňovací můstek stejnosměrný meziobvod, ze kterého je napájen pulsní střídač pro pohon třífázových asynchronních trakčních motorů.

Ze stejnosměrného meziobvodu je dále napájen měnič určený k napájení vlakové vn sběrnice 1000V/50Hz (max. 400 kVA) a měnič pomocných pohonů. Výkonová elektronika využívá technologie vodou chlazených tyristorů GTO. Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou odporovou brzdou s brzdovým odporníkem umístěným na střeše.

Vodou chlazený měnič pomocných pohonů s pevnou i proměnlivou frekvencí zásobuje elektrickou energií palubní síť a centrální ventilátor.

Řídicí a monitorovací funkce lokomotivy vykonává centrální řídicí počítač SIBAS® 32 se stanicemi SIBAS Klip. Lokomotiva Rh 2016 má plně klimatizovanou kabinu strojvedoucího. Lokomotivu je možné provozovat ve dvojnásobné trakci a je vybavena zařízením pro ovládání vlakové soupravy z řídicího vozu.

Základní technické údaje:

Uspořádání náprav: Bo´Bo´
Rozchod: 1 435 mm
Hmotnost:  80 t
Délka: 19 275 mm
Vzdálenost otočných čepů: 10 362 mm
Šířka 2 870 mm
Průměr kol (nových/opotřebených): 1 100/1 020 mm
Maximální rychlost: 140 km/h
Dieselový motor MTU 16V 4000 R41
Výkon 2 000 kW