Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte, co udělal pták v motoru letounu na ruzyňském letišti

  9:00aktualizováno  9:00
Na středeční odlet cestující pravidelné linky Korean Air z Prahy do Soulu asi hned tak nezapomenou. Při startu totiž jeden z motorů nasál ptáka, což způsobilo zážeh plamenů.

Večerní let Boeingu 747- 400 do jihokorejského Soulu ve středu 3. 10. 2012 poznamenala nehoda, která na první pohled vypadala poměrně nebezpečně. Podle očitých svědků a záběrů kamery při startu z jednoho z motorů letounu najednou vyšlehly plameny.

Událost na chvíli zastavila provoz na dráze a k letounu se vydaly hasičské vozy.

"Došlo k nasátí ptáka do jednoho z motorů, proto musel být vyměněn jeden díl. Letadlo již v pořádku i s cestujícími, o které se Korean Air postaral, odletělo," sdělila Technet.cz mluvčí letiště. Konkrétně byly poškozeny dvě lopatky ve vnějším proudu motoru Pratt & Witney.

Podobná situace pro moderní stroje nepředstavuje žádný vážný incident. Jakmile do motoru vletí pták nebo začne hořet, automaticky se vypne, odpojí se přívod leteckého petroleje či v případě vzplanutí dojde k automatickému uhašení.

Stane-li se to během pojíždění, nic nehrozí, nicméně systém letounu zaznamená a indikuje problém, a je tak přerušena příprava na start. Stroj se vrací zpět a závada musí být prověřena a odstraněna.

Horší je, pokud událost nastane ve fázi startu, kdy start již přerušit nejde. Systém automaticky motor odpojí, případně uhasí. U čtyřmotorových strojů start bez problémů utáhnou tři zbylé motory. U moderních "dvoumotoráků" zvládne start a let i jeden motor.

Následně kapitán podle instrukcí a většinou po komunikaci s pozemními specialisty buď přistane a dojde ke kontrole, anebo podle situace pokračuje v letu.

Autor:


Nejčtenější

Vědci objevili pod zemí biliardy tun diamantů, ale nedostaneme se k nim

Diamanty značky Diamonds International Corporation

V litosférickém podloží Země odhadují vědci tisíce bilionů tun diamantů. Zaměřili ho pomocí zvukových vln. Dodávají...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...



Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Schéma reaktoru TWR-P s tepelným výkonem 600 MW, který by TerraPower měla...

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru,...

Jak se odhalují plagiáty? Přeházet slova nestačí, překlad ale stroj ošálí

Ctrl + C, Ctrl + V, dvě klávesové zkratky, které zná snad každý.

Nástroje na detekci opsaných pasáží mají nemalý problém. Musí porovnat odevzdanou diplomovou práci s miliony stránek už...

Atomový řezník připravoval v SSSR půdu civilním proudovým strojům

Iljušin Il-28

Mezi významné bojové letouny studené války patří taktický bombardér Iljušin Il-28. Ten se stal prvním sovětským...

Další z rubriky

Letounů Trident vyrobili jen několik, pro letectví to byla revoluce

Unikátní foto dvou Tridentů 2E v Nikosii na Kypru.

Je jen málo letadel, která byla opravdovými milníky v dopravním letectví. Některá z nich byla paradoxně vyrobena jen v...

Stíhačka Su-57 je podle některých ruských médií drahá a zbytečná hračka

Su-57

Ruské letectvo nenakoupí stíhačky páté generace Su-57, uvedl Vladimír Guteněv, člen expertní rady Státní dumy pro...

Facebook končí s plány na internet z obřích dronů, následuje Google

Dron Aquila

Společnost Facebook ukončila projekt Aquila. Měl přinést internet z dronů, které vydrží létat bez přistání několik...

Najdete na iDNES.cz