Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptejte se na spam RNDr. Karla Neuwirta

velikost textu:
vydáno 23.2.2005 11:00
Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) vyřizuje v ČR od podzimu 2004 stížnosti uživatelů na nevyžádanou poštu. Co všechno lze podle výkladu zákona ÚOOÚ považovat za spam? Jak probíhá šetření stížnosti? Na podobné otázky vám bude odpovídat RNDr. Karel Neuwirt, který úřadu předsedá.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. února 2005 do 12:00

OTÁZKA: Jaký zákon Vám pro Vaši práci chybí? Nebo jaké ustanovení či pravomoc... Eupan
ODPOVĚĎ: Silnější právní úprava a vyšetřovací pravomoci. Jistá naděje je spojována s novým zákonem o elektronických komunikacích, který přesněji upraví pravidla chování "hráčů" na internetu. 23.2.2005 11:43
OTÁZKA: VY OSOBNĚ DOMA - Používáte black list, word list nebo který nástroj proti spamu ve vaší schránce? Eupan
ODPOVĚĎ: Ani bezpečnostní politiku mého soukromého počítač Vám nemohu říct. Důvodu Vaší otázky nerozumím, zasahuje do soukromí jednotlivce. 23.2.2005 11:44
OTÁZKA: Mohl byste mi prosim objasnit, jak moje firma muze mailovou cestou legalne oslovit potencionalni partnery? Martin Bezdicek
ODPOVĚĎ: K oslovení Vašich potenciálních partnerů elektronickou cestou musíte použít textovou zprávu, která neobsahuje obchodní sdělení a směřuje pouze k získání souhlasu k rozesílání obchodních nabídek. Nicméně prvotní oslovení potenciálních klientů může být z tohoto pohledu pro Vás rizikové. 23.2.2005 11:55
OTÁZKA: Nechci se zastávat spamerů, ale není to podobné, jako bych poslal někomu klasický dopis a on mě zažaloval, že si jej nevyžádal? Z otázek a odpovědí, uvedených níže stejně vyplývá, že nějaký skutečný postih (alespoň v ČR) za rozesílání spamu ve skutečnosti nehrozí - je to jen nereálná vize a vlastně zbytečná diskuse. poljos
ODPOVĚĎ: Je nutno rozlišovat spam a nevyžádané obchodní sdělení. Tím, že zasílání nabídek prostřednictvím elektronické pošty odesilatele prakticky nic nestojí, je to sice efektivní nástroj k zasílání reklamy, avšak obtěžující pro mnoho příjemců. Odeslání klasického dopisu již přece vyžaduje větší rozmysl, komu má být odeslán je nepochybně cennově podstatně dražší. Představíte-li si, že denně do e-mailové schránky dostanete několik desítek či stovek reklamních e-mailů, čas a úsilí na jejich odstranění je nepochybně větší než vyhození reklamní nabídky z poštovní schránky. Známe případy, např. ve Spojených státech, kdy bylo rozesláno najednou několik milionů spamů, je nepochybně činnost, která se nedá srovnat s klasickou poštovní službou. Domnívám se, že i v ČR skutečný postih již hrozí. Je však zatím omezen pouze na rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení. 23.2.2005 12:07
OTÁZKA: Ano - rizikove to je. Neuvazuje se alespon o zmene zakona, a to za zamenu OPT-IN za OPT-OUT systemu, jak je bezne jinde v Evrope? Martin Bezdicek
ODPOVĚĎ: V této věci nemáte pravdu. V Evropě na základě směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/58/EC je nutno postupně zavést princip OPT IN. Několik málo států, které v současné době uplatňují princip OPT OUT, budou muset tuto praxi legislativně změnit. 23.2.2005 12:09
OTÁZKA: Děkujeme za rozhovor. Eupan
ODPOVĚĎ: Rádo se stalo. 23.2.2005 12:10

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.