Radeon 9500: Další karta do mariáše

  • 3
Společnost Ati má na trhu s nejvýkonnějšími grafickými akcelerátory v podstatě volné ruce. NVidia čeká na GeForce FX a ti ostatní nemohou konkurovat ani výkonem, ani technickou vyspělostí. Stane se Radeon 9500 hitem sezóny?

Oblíbenost GeForce 4 ti 4200 už byla Ati trnem v oku. Proto přichází s alternativou, která má zákazníkům nabídnout technickou vyspělost, vysoký výkon a hlavně, přijatelnou cenu. Je to poslední krok k ovládnutí všech segmentů trhu. Pro low-end je tu radeon 9000, hi-end reprezentuje Radeon 9700 a Radeon 9700 Pro a pro střední proud (neboli mainstream) je tu konečně Radeon 9500. Všechny starší karty, které ještě zdaleka neřekly své poslední slovo, čekají výrazné slevy. Očekává se, že například cena Radeonu 8500 LE klesne pod úroveň 3000,-Kč. A co více si zákazníci mohou přát.

S čím nováček přichází a čím chce oslovit potencionální kupce? Radeon 9500 je grafická karta splňující specifikace DirectX 9.0. To je hlavní lákadlo na zákazníka. V podstatě se tím říká, že tato karta bude splňovat nároky počítačových her, které jsou právě teď ve vývoji a které přijdou na trh nejdříve začátkem příštího roku. V tomto směru tedy Radeon 9500 předbíhá svoji dobu.

Věc je o něco komplikovanější a je řada způsobů, jak na ni lze pohlížet. Proto při trochu přísnějším pohledu na věc musíme konstatovat, že grafické efekty, které tento čip umožňuje ve hrách vykreslovat a které obsahuje DirectX 9.0, jsou v současné době tak trochu zbytečné. Nejvyšší verzí DirectX, které současné hry podporují, je DirectX 8.1. Pro pochopení celé situace si představte automobil, který sice dokáže jet rychlostí 500,- km/h, ale na světě neexistují silnice, které by podporovali vyšší rychlost než 200 km/h.

I z toho důvodu se zákazníci budou zajímat především o výkon a o další výhody, které může Radeon 9500 nabídnout už dnes.
Architektura čipu je v tomto směru velmi vyspělá a čip například dokáže vyrenderovat až 8 pixelů během jednoho průchodu. Že vám to něco připomíná? Ano, Radeon 9500 je v podstatě čip totožný s Radeonem 9700, a ten je v současné době čipem nejvýkonnějším.

Aby však zákazníci nekoupili levný Radeon 9500 PRO a pouhým přetaktováním z něj "zdarma" neudělali Radeon 9700, provedla Ati v čipu některé změny, které ho mají za úkol zpomalit. Ostatně stejným způsobem postupují výrobci grafických čipů delší dobu, ačkoliv původem tato praxe pochází s největší pravděpodobností od nVidie.

První choulostivé místo, které se dočkalo tvrdého zásahu, je řadič paměti. Proto má Radeon 9500 PRO jenom dva 64bitové řadiče paměti, zatímco Radeon 9700 má čtyři. Osobně se nedomnívám, že by to byl zásah vhodný a na výkonech Radeonu 9500 PRO to může být velice, velice znát, neboť je tím snížena propustnost paměť - čip v některých případech až na polovinu.

Ještě hůře je na tom jádro Radeonu 9500, neboť to navíc přišlo o 4 renderovací cesty (pipeline), čímž je snížen jeho výpočetní výkon. To vše má vliv na výsledné dosažené fps.

A tak klíčovým faktorem, který na konec rozhodne o celkovém výkonu karet osazené novými Radeony, bude druh použité paměti, její frekvence a konečně frekvence jádra. Ta se u mnoha výrobců může lišit, ale první vzorky, testované například na serveru Anandtech, byly taktované na frekvenci 275 MHz(jádro) a 270 MHz paměti (540 MHz efektivně). Ještě dodám, že u pamětí je to o 5 MHz méně, než bylo původně plánováno.

Hlavním soupeřem nového Radeonu v testu se staly nejvýkonnější karty konkurenční nVidie a testovací sestava byla v pravdě exkluzivní. Posuďte sami:

  • CPU: Intel Pentium 4, 2.80 GHz
  • Motherboard: Intel D850EMV2 (Intel 850E)
  • RAM: 512 MB (PC1066 Kingston RIMM)
  • Harddisk: 80GB Maxtor D740X

Pro ilustraci výkonu jsme pro vás vybrali benchmark z populární hry Unreal Tournament 2003 - Flyby, neboli průlet mapami.

Výkon ve hře Unreal Tournament 2003
Zdroj: Anandtech.com