Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rádiové štítky mají způsobit revoluci v obchodě. Potýkají se ale s problémy

aktualizováno 
V poslední době se hodně hovoří o rádiových identifikačních štítcích, které dokáží v sobě uložené informace vysílat na vzdálenost několika metrů. Mají se používat jako náhrada čárových kódů na výrobcích, ale praktické nasazení ukázalo některé nedostatky.
První praktické zkušenosti z nasazení rádiových identifikačních štítků (RFID, Smart Tags) ukazují, že tato technologie není ještě zcela bez chyb. Potěšeni tak mohou dočasně být někteří lidé, kteří se obávají, že jim tato technologie naruší soukromí více než je zdrávo.

Pravý boom až za několik let

Kolem RFID se začaly vlny čeřit nedlouho předtím, než se objevilo oznámení společnosti Benetton, že na své oblečení hodlá umístit právě tyto identifikační štítky. Veřejnost v čele s některými organizacemi na ochranu práv spotřebitelů začala hlasitě protestovat. Firma sice od nápadu dočasně upustila, ale otázkou zůstává, nakolik to bylo způsobeno tlakem veřejnosti a nakolik možnými nedostatky této technologie.

S menším humbukem se pak RFID čipy objevily na výrobcích některých potravinářských a dalších firem, ale ten pravý impuls pro jejich rozvoj nastal až letošní rok. To jedna z největších obchodních skupin Wal-Mart a americké Ministerstvo obrany oznámily, že budou tlačit na své dodavatele, aby své výrobky začaly nejlépe již příští rok označovat rádiovými identifikačními štítky.

Štítek Smart Tag s technologií RFID 

Společnost a ministerstvo tvrdí, že hodlají využít výhod RFID systémů při logistice. To je také hlavní argument většiny firem, které hodlají tento systém zavést. Problémem však zůstává, že dosavadní minimální nasazení této technologie zatím nedokázalo poukázat na většinu nedostatků. Ty vyplouvají na povrch pomalu, a tak případné násilné zavádění RFID do praxe může přinést více škody než užitku.

Jedním z prvních problémů, který se objevil, je nedostatečně čistý rádiový signál, který tyto čipy vysílají. Signál také neprojde kovem a některými tekutinami. Mezi hlavní netechnické překážky pak patří výrazně vyšší náklady na rozjezd a provoz této technologie. Do toho je potřeba započítat nejen vyšší cenu jednotlivých štítků v poměru ke klasickému označení čárovými kódy, ale také případné náklady na změny obalů. Podle analýz musí cena jednoho takového čipu spadnout pod 5 centů, aby byl pro zákazníky zajímavý, ale nestane se tak, dokud nebude rozjeta hromadná výroba. Je to zkrátka začarovaný kruh, který se právě Wal-Mart a americké Ministerstvo obrany snaží rozetnout.

To vše může vést k tomu, že předpokládaný rozjezd RFID mírně zpozdí. Dá se ale předpokládat, že vývoj bude podobný jako na začátku 70. let minulého století, kdy byl zaváděn systém čárových kódů.

Bude RFID rozvoj znamenat pro obchod revoluci podobnou internetu?

Někteří analytici předpokládají, že v této dekádě přinese RFID podobné změny myšlení jako internet v desetiletí předchozím. Jeff Woods ze společnosti Gartner pro agenturu Reuters vysvětluje: „ Zmíněná technologie přinese mnohem efektivnější systém obchodování, podobně, jako když Dell začal využívat internet.“

Mnohem pravděpodobnější však bude, že výhody přinese RFID především ve vnitřních procesech firmy než ve vztahu k zákazníkovi. I když i zde bude záležet na tom, jak rychle se konzumenti zbaví případného strachu z rádiových identifikačních čipů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Politici a sociální sítě
Urážky, trapasy i nesmysly: jak čeští politici bojují na sociálních sítích

Předvolební kampaň vrcholí a při rozhodování voličů hraje vliv i to, jak politici vystupují na sociálních sítích. Ne všichni si na nový svět krátkých,...  celý článek

Pivníci.cz
Tipy na zajímavé weby: Se stránkou plnou piv se vám bude hodit hlídání

Hodnocení piv, kam na ně zajít a kde jsou u nás pivovary, najdete na Pivníci.cz. Na hodinu, na dvě či celý den. Potřebujete pohlídat děti prověřenou chůvou?...  celý článek

Výpadek Facebooku 11.10.2017.
Je snad konec internetu? Facebook i Instagram mají výpadky

Uživatelé v USA i jinde na světě hlásí nedostupnost sociálních sítí Facebook a Instagram.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.