Rádiové štítky mají způsobit revoluci v obchodě. Potýkají se ale s problémy

  • 6
V poslední době se hodně hovoří o rádiových identifikačních štítcích, které dokáží v sobě uložené informace vysílat na vzdálenost několika metrů. Mají se používat jako náhrada čárových kódů na výrobcích, ale praktické nasazení ukázalo některé nedostatky.
První praktické zkušenosti z nasazení rádiových identifikačních štítků (RFID, Smart Tags) ukazují, že tato technologie není ještě zcela bez chyb. Potěšeni tak mohou dočasně být někteří lidé, kteří se obávají, že jim tato technologie naruší soukromí více než je zdrávo.

Pravý boom až za několik let

Kolem RFID se začaly vlny čeřit nedlouho předtím, než se objevilo oznámení společnosti Benetton, že na své oblečení hodlá umístit právě tyto identifikační štítky. Veřejnost v čele s některými organizacemi na ochranu práv spotřebitelů začala hlasitě protestovat. Firma sice od nápadu dočasně upustila, ale otázkou zůstává, nakolik to bylo způsobeno tlakem veřejnosti a nakolik možnými nedostatky této technologie.

S menším humbukem se pak RFID čipy objevily na výrobcích některých potravinářských a dalších firem, ale ten pravý impuls pro jejich rozvoj nastal až letošní rok. To jedna z největších obchodních skupin Wal-Mart a americké Ministerstvo obrany oznámily, že budou tlačit na své dodavatele, aby své výrobky začaly nejlépe již příští rok označovat rádiovými identifikačními štítky.

Štítek Smart Tag s technologií RFID 

Společnost a ministerstvo tvrdí, že hodlají využít výhod RFID systémů při logistice. To je také hlavní argument většiny firem, které hodlají tento systém zavést. Problémem však zůstává, že dosavadní minimální nasazení této technologie zatím nedokázalo poukázat na většinu nedostatků. Ty vyplouvají na povrch pomalu, a tak případné násilné zavádění RFID do praxe může přinést více škody než užitku.

Jedním z prvních problémů, který se objevil, je nedostatečně čistý rádiový signál, který tyto čipy vysílají. Signál také neprojde kovem a některými tekutinami. Mezi hlavní netechnické překážky pak patří výrazně vyšší náklady na rozjezd a provoz této technologie. Do toho je potřeba započítat nejen vyšší cenu jednotlivých štítků v poměru ke klasickému označení čárovými kódy, ale také případné náklady na změny obalů. Podle analýz musí cena jednoho takového čipu spadnout pod 5 centů, aby byl pro zákazníky zajímavý, ale nestane se tak, dokud nebude rozjeta hromadná výroba. Je to zkrátka začarovaný kruh, který se právě Wal-Mart a americké Ministerstvo obrany snaží rozetnout.

To vše může vést k tomu, že předpokládaný rozjezd RFID mírně zpozdí. Dá se ale předpokládat, že vývoj bude podobný jako na začátku 70. let minulého století, kdy byl zaváděn systém čárových kódů.

Bude RFID rozvoj znamenat pro obchod revoluci podobnou internetu?

Někteří analytici předpokládají, že v této dekádě přinese RFID podobné změny myšlení jako internet v desetiletí předchozím. Jeff Woods ze společnosti Gartner pro agenturu Reuters vysvětluje: „ Zmíněná technologie přinese mnohem efektivnější systém obchodování, podobně, jako když Dell začal využívat internet.“

Mnohem pravděpodobnější však bude, že výhody přinese RFID především ve vnitřních procesech firmy než ve vztahu k zákazníkovi. I když i zde bude záležet na tom, jak rychle se konzumenti zbaví případného strachu z rádiových identifikačních čipů.