Diskuze
Proč zemřela posádka Columbie? NASA se od Challengeru nepoučila
Děkujeme za pochopení.
R23a93d90e15k 79V20a23l64k80o44v61i61č
Posádka Columbie nezemřela v několika sekundách. Při odpadnutí křídla došlo k rázu v celém trupu, který ale nejspíš přežili, pak došlo k rozpadu raketoplánu a oddělení kabiny, která ztratila tlak - většina posádky upadla do bezvědomí, protože neměli zavřené přilby a nasazené rukavice. Posádku pak zabili vibrace, zlomením vazu v bezvědomí. K rozpadu kabiny tepelným namáháním pak došlo až cca po 1 minutě od ulomení křídla. Pokud někdo ze členů posádky měl zavřenou přilbu i rukavice, zabil ho až rozpad kabiny. To se ale zjistit dalo jen velmi těžce a NASA to raději nezjišťovala. Viz Columbia Crew Survival Report
D97a85n72i45e21l 82K69o90č84i50c75a
Dneska by už by se to stát nemohlo. Stačilo by na trup raketoplánu nacvakat pár GoProček a hned by se vědělo že je v křídle díra jak kráva.
J52a43n 82P90r81o43c25h48á43z84k28a
Při letech letech STS-1 a STS-2 byl na ET bílý ochranný nátěr. Nevyřešil by tento nátěr odpadávání izolace?
M41i96r55e31k 31G21a94j15e35r
Opravdu bych se to tady nepokousel resit. Resili to odbornici, kteri meli nesrovnatelne vice informaci, nez my.
I25v17o 27P68i67n37k53a72s
Nějak tomu nerozumím...
Prapříčinou zániku Columbie byl zřejmě pád kusu izolace na levé křídlo v čase 81,7 sekundy po startu rychlostí 190–256 metrů za sekundu.
Kus izolace o rozměrech 543 krát 294 krát 143 milimetrů a váze 0,76 kilogramu vystřelili výzkumníci rychlostí 234 kilometrů za sekundu do panelu číslo 6.
Chyba v textu - rychlost v m/s nebo v km/s ?
M95i92r85e23k 16G88a72j93e31r
Misto tak dlouheho psani jste si mohl snadno odpovedet sam na posledni otazku.
J59i78ř31í 86H22a66v78e14l24k37a
To mě pobavilo.Oddělit finance a plánovače od techniků a realizátorů.
Po tom my technici v jakékoliv firmě voláme od začátku 20-tého století ale zcela zbytečně. Technicky to totiž nejde.
Jediné co jde je přenést zodpovědnost na ekonomy a plánovače za schválení věcí které technici nechtějí.
Technik který to ale bude chtít prosadit dostane takovou rychlostí padáka že skončí na pozorování v Bohnicích.
J47i68r72k54a 69N21o59v28á74k
Trochu mě mrzí, že je tu třídílný článek, který se motá kolem izolační pěny, a chybí aspoň dva odstavce, které by popsaly co to je, proč tam musí být, proč se nedaří zabránit jejímu odpadání a tak vůbec.
Možná je to ostatním jasné, ale mě tyhle informace nějak minuly. Asi by se do googlit, ale v článku to být mohlo.
R22o75s87t94i69s88l35a17v 27V89o65m58á36č88k45a
Kdyby se vám to nechtělo googlit:
V nádrži ET se vezou dvě složky kryogenního paliva - kapalný kyslík a kapalný vodík. Kdybyste chtěl tyto složky uchovávat při běžné teplotě, nádrž by musela udržet obrovský tlak a vážila by nesmyslně moc kilo a taková sestava by se nikdy neodlepila ze země.
V horní části (přední ve směru letu) nádrže ET je prostor pro kapalný kyslík. Ten má teplotu asi -182 °C a tlak asi 2.5 atmosféry.
V dolní (zadní) části je prostor pro kapalný vodík. Ten se musí udržovat při teplotě dokonce -252 °C a tlaku asi 3 atmosféry.
Pokud by se nějaká z těchto složek zahřála nad teplotu varu, začala by se v nádrži vařit a větrat výpustným ventilem ven. Tomu je samozřejmě třeba za každou cenu zabránit. Na zemi to není problém, za letu to problém velice rychle být začne - pod nádrží běsní tři motory SSME, vedle ní na obou stranách SRB, raketoplán se už krátce po startu řítí obrovskou rychlostí hustými vrstvami atmosféry a přední část nádrže je vystavena aerodynamickému ohřevu. Zadní část aerodynamický ohřev tolik neohrožuje, na druhou stranu se v ní musí vodík udržet jen pár desítek stupňů nad absolutní nulou.
Spodní část nádrže má ještě jednu legrační vlastnost - místo, kde z nádrže do raketoplánu vede potrubí s vodíkem, je za letu neustále extrémně ochlazováno, proudí skrz něj přes 200 kilogramů vodíku za sekundu a nádrž je v těch místech tak studená, že na ní hrozí zkapalňování okolního vzduchu (!).
T13o14m 12O50n47d64ř52í98k
...pecka článek
...přidávám odkazy na Vteřiny před katastrofou:
Columbia: https://www.youtube.com/watch?v=QugJlC1pI8w
Challenger: https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY
J16a13n 32K47i26s12z55a
když se člověk na ta videa podívá a zjistí jaká odůvodnění použili manažeři. To je prostě na facku. Nedokážu si představit jak velkou zlobu museli cítit pozůstalí. Opět peníze převážily nad lidským životem. Už jen to, že mrhají vytrénovanými lidmi, kteří získají praxi po x letech, co žádná škola nenaučí, je jistým náznakem diletantství z řad manažerů etc...
p.s.: díky za videa
J90i36ř27í 33K41r70a85u34s
Tak , opakované použitie komponentov vo vesmírnom programe je zase tu - Elon Musk.... raketoplány toho boli jasným dôkazom , že to ide. Zlahalo to na meteriáloch luďoch a zase ako je to zvykom na - penízkoch. Zásadná otázka je vždy - čo to bude stáť ? A nadzvukový stroj podobného typu ako bol Concord je už tu , vieme palivo a motory využiť lepšie , ale aj tak to nebude nič pre Ryanair ap....
D88a42v83i19d 43L18u55k25a34č35o56v32i87č
Nebyli to kosmonauti, ale astronauti ...to by snad autor mohl vedet!
M88i65c65h86a90l 25B43r93e60š16k79o61v45e76c
Jo, mě to také vždycky bodne do očí, když amerického astronauta musím číst jako kosmonauta, ale když to zmíním v diskuzi, tak mě tu vždy setřou.
J86a78n 18Š75e78s28t37á27k
" Šéfové chtěli slyšet jenom dobré zprávy..." hm, ty chtěli slyšet soudruzi tajemníci za totáče taky
Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV
S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...
Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit
Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka
Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F
Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...
Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici
Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...
Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc
Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...
Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí
Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...
Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody
Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...
Prodej bytu 3+kk, 78,2 m2, + terasa 19,4 m2
Jihlavská, Havlíčkův Brod
4 670 000 Kč