Raketoplán s krtečkem na palubě má drobné poškození pláště

9:15aktualizováno  9:15
Třetí den pobytu raketoplánu Endeavour ve vesmíru odhalily detailní snímky drobné poškození pláště. Podle dosavadních informací to nebude mít dopad na bezpečí posádky ve vesmíru a ani při návratu.

Raketoplán Endeavour na své poslední misi ve vesmíru s otevřeným nákladním prostorem | foto: NASA

Poškození bylo patrně způsobené úlomky izolační pěny, které od raketoplánu odlétly během výstupu na orbitu.

První kontrola tepelného štítu proběhla po startu a porušení keramické ochrany neodhalila. Na snímcích pořízených před spojením raketoplánu s Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS se už ale nerovnosti objevily.

Krteček ve vesmíru

Na palubě raketoplánu je i legendární postava krtečka z českého dětského animovaného seriálu. Vzal si ji s sebou astronaut Andrew Feustel, který má české příbuzné.

Feustel už v minulosti měl s sebou na výpravě raketoplánu výtisk Písní kosmických od Jana Nerudy.

Mluvčí NASA LeRoy Cain novinářům řekl, že zjištěná poškození posádku nijak neohrožují. Rozsah poškození se ještě upřesňuje. Bude-li zapotřebí, provedou astronauti detailní inspekci při výstupu do kosmu plánovaném na příští týden.

Oděrky a škrábance objevili experti na fotografiích, které byly pořízeny těsně před spojením raketoplánu s ISS. Je to standardní procedura, která má odhalit podobné problémy.

Raketoplán se při ní pomalu otočil, aby posádka stanice mohla pořídit detailní snímky pláště. Na nich pak byly nerovnosti odhaleny.

Posléze Endeavour naposledy zakotvil u vesmírné stanice ISS. Ve čtvrtek má jeho posádka za úkol instalovat alfa-magnetický spektrometr AMS-02. Ten bude sledovat projevy případné existence antihmoty ve vesmíru.

NASA podrobuje všechny raketoplány po startu pravidelné kontrole po tragickém neštěstí v roce 2003. Úlomky izolační pěny tehdy poškodily ochranný štít raketoplánu Columbia natolik, že při návratu na Zemi způsobily jeho zkázu.

Nejmladší z americké flotily raketoplánů, Endeavour, zamíří po tomto letu do Kalifornského vědeckého střediska v Los Angeles.

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Dalekohled se nachází se v Ondřejově u Prahy v areálu observatoře...
Hvězdárna v Ondřejově zve na lov „vesmírných geokeší“

Česká astronomická společnost chce v sobotu oslavit 100 let od svého založení lovem speciálních geokeší na hvězdárně v Ondřejově.   celý článek

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci.
Sonda Cassini po 20 letech služby shořela v atmosféře Saturnu