Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rakety SpaceX měly přistávat na padáku. Ale bylo jich zapotřebí moc

Společnost SpaceX koketovala ve svých začátcích s myšlenkou, že její rakety budou přistávat na padácích. Z několika důvodů se ovšem rozhodla od myšlenky nakonec ustoupit. I proto, že padáků bylo zapotřebí více druhů.

Přistání Crew Dragonu v Atlantiku během mise DM-1 | foto: SpaceX

Koncept padákového přistání raket rozhodně není žádná novinka. S jedním z návrhů přišla kupříkladu v 60. letech firma Boeing. Mělo to výrazně snížit cenu použití prvního stupně rakety Saturn V (S-IC).

Po 140 sekundách letu mělo dojít k odpojení prvního stupně, který by setrvačností vystoupal do výšky přes 100 km a pak by se začal vracet zpět do atmosféry. Nápor při průchodu atmosférou a vzdušné brzdy by snížily jeho rychlost tak, že ve výšce kolem 10,5 kilometru by stupeň dosáhl podzvukové rychlosti.

Ve výšce zhruba 9 500 metrů by se vystřelily čtyři výtažné padáky s průměrem 13,7 metrů, které by dále zpomalovaly přistávající stupeň. A ve výšce zhruba 4 500 metrů by se uvolnily čtyři hlavní padáky o průměru 36,6 metrů, které by rychlost přistávání snížily až na 109 km/h.

A jakou si tehdy představoval Boeing úsporu? Cena znovupoužitého prvního stupně měla klesnout na přibližně 25 % ceny stupně nového. Pokud do této ceny zapracujeme cenu za odtažení, manipulaci a statický zážeh, dojde k navýšení o 11 %.

Pokud cenu přepracování pesimisticky odhadneme 23 %, zjistíme, že cena znovupoužitého stupně bude 59 % ceny stupně nového. Samozřejmě s tím, že pokud dojde k zaběhnutí tohoto systému, může cena ještě klesnout. Tolik tedy plány a teoretické úvahy o ekonomické stránce celého procesu.

Návrh firmy Boeing na znovupoužitelnost prvního stupně rakety Saturn V
Návrh firmy Boeing na znovupoužitelnost prvního stupně rakety Saturn V

Návrh firmy Boeing na znovupoužitelnost prvního stupně rakety Saturn V

Více než teorie

Koncepty nezůstávaly jen na papíře. Došlo i k pokusu o záchranu prvního stupně rakety Saturn I v měřítku 1:12 po shozu z vrtulníku. Stupeň byl vybaven rogalem a k zemi doklouzal. Ani u zmenšených modelů raket nezůstalo.

V rámci letů amerických raketoplánů docházelo po vyhoření pomocných vzletových raket na tuhá paliva (SRB) k jejich pyrotechnickému oddělení. SRB setrvačností vystoupaly do výšky 66 km a začaly padat zpět k Zemi. Ve výšce 4,8 km došlo k odhození aerodynamické špičky a poté se vypustil výtažný padák a po něm stabilizační padák. Ve výšce 1,8 km se pak odhodil stabilizační padák a otevřely se 3 hlavní padáky o průměru 41,5 m. SRB přistály na padácích do oceánu rychlostí asi 25 m/s přibližně 260 km od pobřeží.

S jejich znovupoužitím to však nebylo slavné. Při nárazu do hladiny docházelo často k deformacím a dalším problémům. A i když byly okolnosti dopadu příznivé, na stavu SRB se taktéž podepsala slaná voda.

Přistání SRB do oceánu na padácích

Pokud bychom se chtěli podívat na ekonomickou stránku věci, tak podle příspěvku uživatele na serveru Quora stálo jejich znovupoužití třikrát víc, než kdyby byly vyráběny na jedno použití. V tomto období historie se tedy ukázalo, že znovupoužití raket je možné, ale rozhodně se nevyplácelo.

Zpět v 21. století

Ale opusťme už historii a přejděme ke konceptům a plánům firmy SpaceX, která se pokoušela o záchranu prvních stupňů pomocí padáků od samotného počátku. Falcon 1 byl už od prvního startu vybaven padáky, aby se jeho první stupeň mohl pokusit o přistání na hladině oceánu.

Při prvním startu bohužel došlo k selhání rakety už 25 sekund po startu a při třetí misi narazil první stupeň do druhého – v obou případech tedy nebylo možné pokusit se o přistání.

Starty Demo-2 a RatSat byly v tomhle směru šťastnější, k pokusu o použití padáků došlo, ale byly neúspěšné. Při pátém startu Falconu 1, misi RazakSAT-1, nebyl první stupeň padáky vybaven. Pro úplnost dodávám, že druhý stupeň nebyl na přistání připraven vůbec.

Pokusy s přistáním na padácích pokračovaly i při prvních startech Falconu 9. Obrázek níže toto znázorňuje velmi dobře – mezistupeň Falconu 9 byl vybaven padáky, aby umožnil dosednutí prvního stupně Falconu 9 na mořskou hladinu. Oba pokusy se nezdařily, došlo totiž k rozpadu prvního stupně při vstupu do atmosféry.

Mezistupeň Falconu 9 pro misi COTS-1 s padáky uloženými v černých balících

Agresivní voda

Jak už bylo řečeno výše, urychlovací bloky amerického raketoplánu dosedaly také na padácích na hladinu oceánu, ale nedá se to moc srovnávat. První stupeň Falconu na kapalná paliva má nepoměrně komplikovanější konstrukci než urychlovací blok na tuhé látky. SRB je vlastně ocelová trubka s tryskou. Palivo po zapálení odhořívá směrem od středu k okrajům.

I tak jednoduchý systém ovšem mořská voda poškodila. Lze si snadno představit jaké škody by napáchala na na prvním stupni Falconu 9. Nejspíše by to zcela znemožnilo či minimálně nesmírně prodražilo jeho znovupoužití.

Zkusme si ale ještě na moment hypoteticky představit, že by Falcon 9 na padácích přistával na pevnině. To bychom zase museli kromě padáků mít ještě nějaký další systém na zabrždění pádu. Něco, jako u Starliner firmy Boeing, který používá velké airbagy. Nebo systém podobný jako u lodi Sojuz, která má šest motorků na tuhé palivo. Výhodou motorického přistání Falconu je to, že motory jsou kromě přistání potřeba také pro start, takže samy o sobě nejsou „mrtvá váha“.

První stupeň z letu CRS-8 po úspěšném přistání na palubě ASDS OCISLY

Lepší mít všechny kusy stejné

Důvodů proti použití padáků se dá samozřejmě najít řada: z hlediska SpaceX byl jeden nejspíše i výrobní. Pokud chce někdy používat stupně v režimu na jedno použití a jindy (většinou) je zachraňovat, hodí se, když je mezi nimi co nejméně rozdílů.

V případě motorického přistání jsou hlavní rozdíly mezi oběma stupni v podstatě jen kormidla a rozkládací nohy. Pokud bychom naproti tomu chtěli vyrábět jednu variantu na jedno použití a druhou, která bude mít místa pro uchycení padáku zesílená, budeme si komplikovat výrobu.

Použití padáků by zároveň učinilo přistávací manévr složitějším, a zvýšilo pravděpodobnost, že se něco pokazí. Například proto, že zapotřebí není jen jeden padák. Při podobných manévrech se vždy postupně uvolňuje několik různých padáků po sobě. Dalším faktorem je to, že raketa by byla silně závislá na směru větru. Při motorickém přistání má vítr daleko menší vliv.

Když už máte motor připravený...

K zavržení padáků mohlo přispět i to, že bez využití motorů se tento postup stejně neobejde. Motor či motory se musí spustit, aby se stupeň zpomalil před návratem do atmosféry.

Pokud máte raketu, která je schopná se po separaci zorientovat potřebným směrem, restartovat motory a provést vstupní zážeh, chybí už docela málo k tomu, abyste zkusili pomocí motorů rovnou přistát. V  září 2011 se tedy SpaceX rozhodlo, že se raději vydá cestou motorického přistání prvního stupně.

Článek vznikl pro server ElonX.cz. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál naleznete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 44 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 22 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 16 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 8 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...