Rána argumentům RIAA: Navzdory sdílení je album The Eminem Show #1 v prodejnosti

Nové album Eminema se navzdory šíření po internetu během týdne stalo letos nejprodávanějším albem v USA; Microsoft se postavil proti zákonu CBDTPA senátora Hollingse; RealNetworks nabídne databázi CDDB v přenosných zařízeních.

Eminem navzdory pirátské distribuci vede v prodejnosti
Ačkoliv databáze CDDB odhalila desítky tisíc posluchačů, kteří si nové album Eminema stáhli z internetu a na pouliční New Yorské burze se vyrojili prodejci ilegálně duplikovaných CD, které jste mohli koupit za 5 dolarů hned vedle videokazet s druhou epizodou Star Wars, deska se stala nejprodávanější ve Spojených Státech. Podle žebříčku SoundScan, který sbírá údaje od více než 17.000 prodejců napříč USA, se jen o prvním víkendu prodalo přes 280.000 kopií alba. V historii prodejní hitparády se ještě nestalo, aby se do čela vyhoupl titul, který nebyl na pultech méně než týden, a tak uživatelé internetu vyslali jasný signál k hudebním vydavatelům. Navíc souhrnný účet za celý první týden je 1,3 milionu nosičů, což znamená bezkonkurenčně nejprodávanější album v letošním roce. "Pořád se mluví o tom, jak moc sdílení souborů krátí příjmy labelů, ale ve skutečnosti by se mělo diskutovat o tom, jak moc je prodeji prospěšné," komentoval situaci hudební analytik Michael Goodman z bostonské firmy Forrester Research. Nicméně Steve Berman, šéf labelu Interscope Geffen A&M vlastněného Universalem, který album vydal, oponuje: "Rozhodně stojím za tím, že se pirátství na prodeji výrazně podepsalo a nebýt toho, mohli jsme být ještě úspěšnější! Teď ale není možné spočítat, kolik jsme kvůli tomu tratili." Interscope podnikl několik kroků, aby zabránili stahování The Eminem Show z internetu a přilákal zájemce do obchodů. Nechal uzavřít několik webových serverů, které album nabízely, dvě třetiny kopií jsou do obchodů dodávány s bonusovým DVD diskem, na němž jsou rozhovory s Eminemem a jeho živá vystoupení. Je jasné, že rapper si i přes sdílení na internetu připíše další prodejní úspěchy. Surfařů se zastává také Sean Baenen, jenž se zabývá průzkumem trhu ve společnosti Odyssey. "Lidé, kteří stahují hudební soubory jsou titíž lidé, kteří nakupují v musicstorech. Hudební firmy by se k nim měli chovat jako k zákazníkům a ne jako ke zločincům. Není to banda pirátů, kteří jen kradou. Je to společnosti lidí, která chce mít právo na výběr a kontrolu nad hudbou, kterou získají."

Pozn. autora:
Internet a výměna skladeb v P2P sítích skutečně prodej nepoškozují. Tvrdí to nejlepší marketingoví specialisté, kteří, jak vidno, hudebnímu průmyslu chybějí. Šéfové nahrávacích a copyrightových organizací mohou křičet, jak chtějí, ale jejich důkazy jsou nepřesvědčivé. Mávají čísly o klesajícím obratu, ale už nikomu neřeknou, kolik hudby se proti loňskému roku produkovalo, kolik kopií bylo vydáno. Je to stejné, jako když v roce 2001 pánové naříkali nad propadem prodeje CD singlů a dodatečně marketingová firma přišla na to, že se jich prostě méně vydalo. Kromě avizované ztráty labely žádná další čísla nezveřejňují a to je špatně! V jednom je ale internet přece jen špatný - slouží k distribuci hudby pirátským duplikátorům, kteří pokoutně šíří ilegální CD a kazety. Tyto kanály je třeba podchytit a likvidovat. Běžní uživatelé vám, drahé firmy, nijak neškodí. Lovíte v nesprávných vodách...

Microsoft se postavil proti zákonu CBDTPA
Pro odmítnutí návrhu zákona CBDTPA senátora Hollingse o zabezpečení veškerého software a hardware proti neoprávněnému kopírování dat (Technet.cz informoval) se vyslovil samotný Microsoft. Softwarový gigant je dobře známý svými zabezpečenými multimediálními formáty Windows Media, o to více je tento krok překvapující. Na svém webovém bulletinu prohlašuje, že některé prvky ze zákona aplikované v praxi mohou mít nedozírné následky. Například pokud by počítač či jakékoliv jiné elektronické zařízení mělo zkoumat bit po bitu všechny stažené soubory nebo příchozí poštu, zda neobsahují vodoznaky copyrightovaných materiálů, nejen že by se mohlo jednat o zásah do soukromí uživatele, ale došlo by k dramatickému zpomalení datových přenosů. Pro zábavní průmysl by bylo mnohem efektivnější, kdyby investoval do online distribuce. Jak ukazuje popularita sdílení v P2P sítích, trh bude nejspíš opravdu velký. Pirátství se můžeme postavit jedině tak, že uživatelům nabídneme kvalitní obsah jednoduše a za dostupnou cenu. Několik společností se již touto cestou vypravilo - a úspěšně..." Je velice příjemné slyšet taková slova právě od Microsoftu, bez jehož pomoci má zákon jen minimální šanci na přijetí. Softwarový gigant údajně intenzivně spolupracuje se všemi zainteresovanými stranami na řešení této otázky.

Gracenote bude sloužit v RealOne
Společnost RealNetworks minulý týden oznámila prodloužení spolupráce o dva roky s firmou Gracenote, která spravuje komerční databázi CDDB, sloužící k identifikaci CD titulů přes internet. RealNetworks hodlá umožnit přístup do databáze nejen přes internet z vlastního multimediálního přehrávače RealOne, ale její off-line verzí mají být vybaveny také hardwarové přehrávače (jukeboxy, autorádia...), k nimž firma dodává softwarové vybavení. Smlouva umožní Gracenote rozšířit rejstřík produktů, které jejich služeb využívají. Zatím se z detailních informací o interpretech mohou těšit uživatelé výrobků značek Compaq, Pioneer, HP či Kenwood. Připomeňme, že začlenění internetových služeb CDDB je zpoplatněno i pro softwarové aplikace šířené zdarma, a proto před časem vznikl z popudu vývojářů i samotných uživatelů zdatný konkurent, volně přístupná databáze FreeDB.