Vhodné napájení na cesty?
Odborníci přes nepřerušitelné zdroje a napájení stolních PC se podívali na zoubek starostem cestovatelů, kteří tráví hodně času v letadle či na čtyřech kolech. S notebookem. Kterému pravidelně nestačí akumulátor.
A poprali se s problémem poměrně originálně... Vymysleli zařízení, které převádí napájení se stejnosměrným napětím v autě či v letadle zpět na běžný střídavý proud z elektrické sítě, ze 12 na 220 Voltů.
Znalí vlastníci notebooku se na tomto místě podiví. Proč by někdo chtěl napájet notebook střídavým proudem? Takový adaptér je zcela nesmyslný, notebookový adaptér přeci dělá pravý opak, konvertuje střídavých 220 Voltů na cokoliv stejnosměrného v rozmezí od 7 do 15 Voltů. Tak proč invertor, který staví princip na hlavu?!
Z minizásuvky dvěstě dvacet
Skutečně, APC TravelPower je adaptér, který je schopen ze zásuvky v autě natáhnou 12 Voltů a vyčarovat z nich opět 220V střídavých. E voilá - APC trik - každý z nás si s sebou bere adaptér k notebooku na cesty, bez něj se neobejdeme. Nicméně, když už jej máme s sebou, proč si tahat ještě další kabel do auta? A hlavně, jak to safra zvládnout v letadle?
Univerzální napájecí zdroj pro libovolný notebook? Nekonečný zdroj energie? Perpetum mobile á la APC? UPSka na cesty? :-) Rozhodně ne. Samozřejmě TravelPower musí čerpat energii z něčeho, pokud není v dosahu zástrčka, podobně jako klasický adaptér nás nechá i TravelPower na holičkách. Fígl je právě ve standardním adaptéru notebooku - ten, místo aby byl napájen ze zásuvky, se prostě zasune do TravelPoweru, který má dodá energii ze zásuvky letadla či auta. Energie se tak sice konvertuje dvakrát, nevyhnutelně dochází k určité ztrátě energie, nosíte si s sebou vlastně dva zdroje, ale účelu je dosaženo. A především, bez ohledu na typ notebooku a jeho napájení.
TravelPower dostal šanci
Kdykoliv s notebookem někam jedu, tuším, že akumulátor alespoň jednou nevydrží. Zatím mne má předtucha jen málokdy zklamala. Pracovní návštěva COMDEXu, s útrpným takřka 24 hodinovým letem, byla velmi vhodnou výzvou pro APC, které (rádo:-) dodalo TravelPower. Sice, dva akumulátory jsou dobrá pojistka, ale stabilní zdroj je lepší.
A tak dostalo šanci APC. Nepřerušitelný zdroj energie, pokud máte nějaký alternativní. Není to žádný miniaturní reaktor ani palivový článek. Jedná se o "obyčejný" invertor do dlaně. Malé, robustní zařízení, které je schopno transformovat stejnosměrné napětí na střídavé.
A pěkně hřeje, stejně jako adaptér notebooku. A není nejlehčí, je o poznání těžší než adaptér běžného notebooku a podobně těžší - cca o polovinu jak na velikost, tak co do váhy. Ale naštěstí nevzbuzuje údiv, ani jednou se mi nestalo, že by se v letadle či při bezpečnostní kontrole někdo ptal, co to je. TravelPower má certifikaci pro použití v letadlech, údajně jako první invertor na světě (dle APC).
Zkušenosti z letadla (Continental Airlines)
Vzhledem k nevrlým poznámkám českých letušek jsem se ani nepokoušel vyndat notebook z tašky, vhodné standardizované napájecí zásuvky zřejmě ČSA nevedou. Na palubě Continental Airlines přes oceán už jsem měl větší štěstí - napájecí zásuvky jsou standardem první a business třídy, v economy třídě jen u prvních třinácti řad (našeho letadla). Proto se vyplatí si ověřit, která sedadla jsou "elektrická", u Continentalu to měli na Webu v plánku letadla přehledně popsáno.
Samotné použití je směšně jednoduché - asi tak jako si normálně nevšímáte provozu svého adaptéru, tak málo já se věnoval TravelPoweru. Instalace není nic těžkého: vybalit notebook, připojit jeho adaptér, ten přes dodaný kabel, buď standardní napájecí HiFi dvoukolík nebo přes typicky notebookový tříkolíkový hranol připojit k invertoru a konektor invertoru přizpůsobit pro letadlo: sundat autozástrčku (klasický auto-zapalovač), která pod sebou ukrývá letadlový konektor a zasunout do patřičného portu v opěrce letadla (když se ještě mohlo na palubách kouřit, byly v tom místě popelníky).
Pak už jen spojenými silami adaptér a větší invertor hřejí do kolen (což při občasném podchlazování kabiny nemusí být od věci). Napájení z letadla bylo stabilní, bezproblémové během celého letu - což je poměrně podstatná podmínka, protože v nařízeních Continentalu se skrývala drobná poznámka, že je možné používat zdířku pro napájení, avšak ne dobíjení notebooku.
Tahle obezlička mi připravovala noční můry, co by se asi stalo při přerušení kontaktu - přeci jen, od zdířky letadla ke konektoru notebooku proud vedl přes čtyři různé spoje. Které však naštěstí vydrží hodně, jak se ukázalo. Nicméně, dobrým doporučením je "nešít" s sebou při práci příliš (a nebo ignorovat doporučení aerolinek: nikdo nekontroloval můj notebook, zda mám vyjmutý akumulátor - a šéf si klepal na hlavu, proč to dělám).
V autě jako doma
Ne úplně, domácí komfort TravelPower nezaručí, a více než v letadle (kde jej máte doslova na kolenou) zde ruší hodně krátká kabeláž - dodané kabely pro zapojení mezi TravelPower a adaptér notebooku jsou sice úmyslně krátké, aby se snadno přepravovaly, ale pro auto možná až příliš krátké, TravelPower tak musíte položit dostatečně blízko zásuvky a na místo, kam se vejde i adaptér notebooku, bez rizika rozpojení. Tady už naštěstí nikdo nezakazuje dobíjení, tak se můžete smířit i s krátkým výpadkem, akumulátor ho překlene - ale přesto, uvítal bych delší kabely nebo ideálně dvojitou sadu dvou dlouhých a dvou krátkých. (V páru jsou kabely, protože se zatím neprosadil standard pro notebookové adaptéry - některé používají dvoukolík, jiné tříkolík.)
Přeprava TravelPoweru
Právě díky dvěma kabelům zvenčí připojovaným a jedním napevno připojeným je přeprava trošku komplikovanější. Díky kabelům není TravelPower zrovna ideálně skladný, místo jednoho adaptéru s sebou prostě vozíte dva, a dvojí sadu kabeláže. Alespoň, že se zástrčkou do auta a letadla si poradili inženýři APC velice rozumně, autozástrčka je zasunutá na letadlové a nezabírá tak místo navíc.
Invertor je přeci jen dosti těžké zařízení již svou podstatou, takže na jedné straně vzdávám hold APC za jejich miniaturizační snahu, na druhé straně TravelPower se už také projeví na váze příručního zavazadla. Sice ne nijak výrazně, ale po více přestupech a nošení aktovky v ruce ano.
Další možná použití
Vzhledem k tomu, že TravelPower nabízí standardní dvoukolíkovou zásuvku a v případě dodání třetího prostředního kolíku pro ukotvení i tříkolíkovou (APC zde právě proto zřejmě navrhlo své vlastní řešení - tedy ne zrovna standard, ale české rády bastlící ručičky zde pomohou), lze si snadno představit jeho použití i pro jiné účely než jen čistě jen pro notebook.
Prakticky cokoliv s rozumnou spotřebou může být napájeno (a dobíjeno) tímto zdrojem, včetně adaptérů pro mobilní telefon, holícího strojku, atp. Miniinvertor v podání TravelPoweru je možná vhodnější průvodce na dovolenou nežli ledaskteré speciální autopříslušenství (lampička, atd.). Omezující podmínkou zde zůstává maximální příkon v řádu desítek Watt (do cca 70W).
Univerzální kompatibilita
Právě možnost suplovat běžnou zásuvku je na TravelPoweru nejsympatičtější vlastností - ať máte jakýkoliv notebook, je pro Vás použitelný (buď s dvoukolíkovým či tříkolíkovým konektorem). Ideálně se hodí do firem, kde se v průběhu času kupovaly různé notebooky, ale nechtějí utrácet za drahé autoadaptéry - koupí se TravelPower, který může sloužit všem. A oproti autoadaptérům i v letadlech. Autoadaptér je sice výrazně menší, ale zato na jedno jediné použití, s jedním konkrétním notebookem.
Závěrem
Každý den si ho s sebou nenosím, po většinu času zůstává ležet v přihrádce auta, ale když je potřeba vyjet za město nebo dále do světa, je ideálním doplňkem. Mimo dobíjení notebooku zvládá i mobilní telefony a další drobnou elektroniku, včetně neustálého napájení videokamery na dovolené či digitálního fotoaparátu - ale neosvobodí vás od jejich adaptérů. "Jen" vám zprostředkuje zásuvku tam, kde jinak není.
Produkt | APC Travel Power |
Přepravní rozměry (V x Š x H) v mm | 114.3 x 76.2 x 38.1 |
Přepravní hmotnost | 0.4082 kg |
Záruka | 1 rok |
Ochrana baterie | Klesne-li vstupní napětí pod 10V, Travel Power se odpojí |
Orientační koncová cena | 2.300,- Kč bez DPH |
Objednací kód | PNoteAC75-EC |
Dostupnost | Listopad 2001 |