RECENZE: Zbrusu nová čtyřmegová kapesní Minolta DiMAGE F100

• 12
Novinka představená na jarní Interkameře konečně dorazila do Čech. Na očekávaný foťáček s rozlišením 4MP se už stojí fronty. Díky laskavosti společnosti Minolta ČR vám můžeme o vlastnostech fotoaparátu poreferovat jako první v dnešním testu.

Léto. Okurková sezóna, slunce pálí, vzduch se skoro nehne. Města vymetená, u vody narváno, stánky s občerstvením praskají ve švech. Zdánlivě se neděje nic zvláštního. Něco se ale přece jen chystá. Na blíže nespecifikované zahradě zašustí listí a ze záhonu okurek vyskočí - foťák!

Čtyři mega do kapsy
Společnost Minolta uvádí na tuzemský trh přímo uprostřed léta novinku, digitální fotoaparát DiMAGE F100. Dlouho očekávaný přístroj spadá do kategorie kompaktních přístrojů a s rozměry 111x52,3x32 mm se vejde do každé kapsy. Atraktivní design kovového těla zaujme na první pohled, ovšem komu by stříbrná neseděla, je k dispozici také tmavomodré provedení (zatím nikoliv na našem trhu). Zatímco přední strana je agresivně hranatá s jen lehce zaoblenými rohy, zadní je naopak příjemně oblá. Optika Minolta GT Lens je usazena v levé třetině těla a poskytuje obraz pro CCD čip s rozlišením čtyři miliony bodů. Uprostřed najdeme optický hledáček a vestavěný blesk a vpravo pak kontrolku činnosti samospouště a senzor dálkového ovládání. Na vršku fotoaparátu se nachází stavový displej, ukazující počet zbývajících snímků, rozlišení a kvalitu obrazu, režim blesku a stav baterie. Napravo od něj je umístěn sedmipolohový otočný ovladač, volící pracovní režim fotoaparátu, uprostřed něhož je umístěna spoušť. Na zadní stěně najdeme kontrastní TFT displej s úhlopříčkou 38 mm, sloužící jako elektronický hledáček i k prohlížení obrázků na kartě, šest funkčních tlačítek a nově navržený křížový ovladač. Pod gumovou záslepkou dole se skrývá zdířka pro externí napájení a kombinovaný port USB/AV-Out. Na pravém boku jsou ještě kryty baterií a paměťové karty.

Trocha údajů
Minolta DiMAGE F100Optika disponuje 3x zoomem, další 2,5x zvětšení lze přidat pomocí elektroniky. Celkem se tedy dá dosáhnout 7,5x přiblížení. Ohnisková vzdálenost je 7,8-23,4 mm (ekvivalent ke kinofilmu 38-114 mm), světelnost objektivu se pohybuje od f:4,7 při největším přiblížení až do příjemné hodnoty f:2,8 při širokoúhlém záběru. V režimu makro lze snímat objekty vzdálené 20-60 cm, jinak se ostří od půlmetru do nekonečna. CCD čipu obsahuje 3,95 milionu efektivních bodů a jeho citlivost lze nastavit v rozmezí 100-800 ISO. A/D převodník pracuje s 12 bity na barvu, výsledný obraz má tedy 36bitovou barevnou hloubku. Elektronická závěrka umožňuje expoziční časy od 1/1000 do 4 sekund, k dispozici je také režim otevřené závěrky (bulb) po dobu max. 15 sekund. Obrázky jsou ukládány ve formátech TIFF (kvalita Super Fine) a JPEG (tři stupně komprese), video jako QuickTime Motion-JPEG a zvuk ve WAVu. Rozlišení snímků je 2272x1704, 1600x1200, 1280x960 a 640x480.

Vybavení
K fotoaparátu je standardně dodávána 16MB SD karta, přičemž lze použít i starší MMC. Přístroj můžete napájet dvěma tužkovými bateriemi, v balení se ovšem nachází speciální lithiová baterie CR-V3. Součástí dodávky jsou také kabely (USB a Audio/Video) a obligátní řemínek, abychom mohli foťáček nosit pohodlně na zápěstí. Nechybí podrobný návod v češtině, záruční list a přirozeně také softwarová výbava. Na dvou CD se nachází manuály, ovladače a obslužná aplikace DiMAGE Viewer, vše ve verzích pro Windows i Macintoshe. Pod Windows se fotoapatár přihlásí jako další disk.

Ovládání
Minolta DiMAGE F100K dispozici je šest pracovních režimů, které se volí jog-dial kolečkem. V menu se pohybujete pomocí joypadu a volby potvrzujete tlačítkem uprostřed. V Setupu lze nastavit, jak se bude fotoaparát projevovat vůči uživateli, tj. kontrast displeje, zvuky a jejich hlasitost, datum, úsporný režim, video výstup PAL/NTSC, ale můžete také zformátovat paměťovou kartu. Přístroj k vám může promlouvat anglicky, německy, francouzsky, španělsky a japonsky. Symbol mikrofonu dovolí použít Minoltu jako digitální diktafon pro max. 30minutový záznam hlasu. V režimu prohlížení snímků můžete vybrat obrázky pro tisk (je podporována technologie Print Image Matching pro korektní tisk na inkjetech), nepovedené smazat a ty výstavní naopak promítnout jako slideshow. Pokud jste tak neučinili už při expozici, je možné k fotografiím namluvit vlastní komentář. K dispozici je dále mód snímání videa (max. 35sekundový klip) a dva fotografické režimy: automatický a manuální. Tlačítka vedle displeje zapínají makro režim, vstupují do menu, nahlížejí a mažou snímky a zapínají či vypínají barevný displej. Dvě další tlačítka vedle hledáčku slouží k přepnutí režimu blesku a volbě vyvážení expozice.

Praxe
Minolta DiMAGE F100S Minoltou F100 dokáže i naprostý začátečník pořizovat skvělé snímky. To není reklamní fráze, to je fakt. Fotoaparát se navzdory malým rozměrům dobře drží, na čemž má zásluhu výstupek pro pravou ruku na přední stěně. Automatika se postará o správnou volbu citlivosti, času a clony. Snadnému zaostření napomáhá novinka - mód Tracking AF, který dokáže při namáčknuté spoušti zamknout a sledovat pohybující se objekt a držet jej ostrý. Snímat lze jednotlivé snímky, kontinuálně až do naplnění vyrovnávací paměti, nebo v módu bracketing. Přístroj zhotoví naráz tři snímky s odlišnou expozicí. Využít lze také samospoušť nebo dálkové ovládání. V manuálním režimu lze pak zvolit z programové expozice, priority času, clony nebo modifikovat obojí současně. K dispozici je také manuální ostření, volba ostrosti, kontrastu a barevnosti. Tři informační diody indikují zaostření, nabíjení blesku a zápis na kartu. Elektronika přístroje se může pochlubit velmi rychlými reakcemi, škoda jen velmi pomalého zoomu. Velmi mě ovšem mrzí, že si fotoaparát nepamatuje nastavení blesku a při přechodu z manuálního do automatického režimu snímání vždy nastavil také automatický blesk. Levhart obláčkový z toho nebyl příliš šťastný...

Kvalita snímků
Klikněte pro obrázek 800x600, 166 kBSnímky vynikají ostrostí a reálnými barvami. Při ISO 400 je zašumění obrazu velmi nízké a lze tak pořizovat kvalitní obrázky i za horších světelných podmínek. Při použití ISO 800 už musíme se šumem v obraze počítat. Problémy byly se zánikem kontur při focení proti hodně světlému pozadí.

Hodnocení
Čtyřmegový kolibřík dobře poslouží začínajícím fotografům, ale těm zkušenějším nabídne pokročilé fotografické funkce. Ovládácí prvky i struktura menu jsou prakticky shodné s posledními modely společnosti Minolta, což dokažuje, že se jedná o prověřenou záležitost. Kvalita obrázků je velmi slušná, cena na hranici 30.000 korun je odpovídající.

Cena: 27 z 30 bodů
Prakticky totožná hladina jako u konkurenčních výrobků téže kategorie, odpovídá kvalitě výrobku. Existují levnější 4MP fotoaparáty, ovšem jejich výstupy zdaleka nedosahují úrovně F100.

Výdrž baterií: 10 z 15 bodů
S dodávanou lithiovou baterií jsme pohodlně pořídili kolem 150 snímků s použitím displeje, přičemž jsme také natáčeli video a snímky často prohlíželi. Z tohoto hlediska je výdrž výborná, ovšem 1600mAh akumulátory už přibližně při 30 obrázcích začaly vykazovat první známky únavy.

Paměť: 10 z 15 bodů
Pokud se spokojíte s rozlišením 2 MP, uložíte na dodávanou 16MB kartu kolem 30 fotografií, pro plné využití maximálního rozlišení to bude ale chtít větší kapacitu.

Vybavení: 17 z 20 bodů