Politická reklama na Facebooku (ilustrační montáž)
Autor: montáž: Pavel Kasík, Technet.cz, Profimedia.cz
Graf ukazuje celkovou útratu politických stran za reklamy na Facebooku od března 2019 a za poslední týden kampaně. Nejvíce utratila ČSSD, přes 1,26 milionu Kč, skoro o polovinu méně pak Piráti (659 tisíc Kč) a ANO (422 tisíc Kč).
Autor: Pavel Kasík, Technet.cz
Poslední den před volbami (23. května 2019) nejvíce za reklamy utratili Piráti (113 tisíc Kč) a ČSSD (89 tisíc Kč), ostatní strany na Facebooku spíše šetřily.
Autor: Pavel Kasík, Technet.cz
ČSSD dala za facebookové reklamy zdaleka nejvíce, přes 1,1 milionu korun. Celých 465 tisíc si schovala na poslední týden. Měla také nejvíce verzí reklam, kolem 2 600 různých variant, které se často liší jen drobnostmi.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Piráti dali za reklamy přes 545 tisíc Kč, více jak polovinu v posledním týdnu. Mezi reklamami měli videa, komiksy, memy, výzvy i klikací hlasování.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Hnutí ANO své inzeráty zobrazovalo prostřednictvím stránky Andrej Babiš a dalo za ně přes 398 tisíc, z toho naprostou většinu investoval marketingový tým do posledního týdne. Experimentoval přitom s různými variantami reklamy pro různá publika i s cílením podle pohlaví.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
HLAS dal za reklamy přes 149 tisíc, skoro polovinu poslední týden. Většina jejich reklam obsahovala tvář Pavla Teličky.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
KDU-ČSL vydala za reklamy na Facebooku 146 tisíc, z toho více než polovinu poslední týden. Vsadila hlavně na videa a obrázky známé z billboardů. Mnohé jejich reklamy se zobrazovaly častěji na Moravě, než v Praze.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Evropa společně (ESO) dala za reklamy přes 120 tisíc, z toho skoro polovinu poslední týden. V reklamě jsme rozmazali údaj, který ze zákona nesmíme zveřejňovat před volbami.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
TOP 09 na Facebooku utratila za reklamy přes 107 tisíc, nejvíce se šířil jejich videoklip „Brexit“
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Starostové a nezávislí vsadili na videa i slavné tváře. Za reklamy na Facebooku dali přes 81 tisíc Kč, pouze asi čtvrtinu z toho poslední týden.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Svobodní vsadili především na videa. Za reklamy dali přes 68 tisíc korun, z toho většinu poslední týden.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Oficiální stránka ODS dala za reklamy pouze 32 tisíc, ovšem po sečtení všech reklam (tedy včetně stránek jednotlivých politiků) se součet dostal nad 240 tisíc Kč.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Stránka Tomio Okamura – SPD dala za politické reklamy necelých 24 tisíc korun, žádnou z těchto reklam ale provozovatel stránky neoznačil podle pravidel Facebooku. Když Facebook provozovatele upozornil na nutnost doplnění prohlášení o identitě financujícího, provozovatel toto prohlášení nedoplnil reklamy místo toho stáhl.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Reklamy ČSSD využívají známých tváří strany i ilustrací různých problémů, které strana slibuje řešit (zde dvojí kvalita potravin nebo zdanění internetových gigantů).
Autor: Knihovna reklam/Facebook
ANO na stránce Andrej Babiš zkoušelo různé druhy cílení reklam, včetně cílení podle věky nebo podle pohlaví. Zde je například vidět, že příspěvek z 20. května Babišův tým šířil ve dvou variantách: pro všechny (“Čau lidi“) a pro důchodce (“Volám všechny důchodce v České republice!“).
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Porovnání obou variant příspěvku. Vlevo varianta pro důchodce (55 let a výše), vpravo varianta obecná
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Sponzorovaný Babišův příspěvek určený obecnému publiku začíná pro něj obvyklým „Čau lidi.“
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Verze pro starší lidi se zobrazila jednomu až dvěma stům tisícům lidí nad 50 let, většinou ženám. Příspěvek začíná „Volám všechny důchodce v České republice!“ a vkládá několik odstavců navíc, pak pokračuje, jako příspěvek pro všechny.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Babišův sponzorovaný příspěvek o „nalezení peněz na zvýšení rodičovského příspěvku“ se zobrazoval pouze ženám, především ženám do 44 let.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Nové politické hnutí HLAS vsadilo na jméno Pavla Teličky. Reklamy zobrazovalo pouze lidem do 54 let.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Tým, který má na starosti stránku ČSSD, vytvořil přes dva tisíce variant reklam, zřejmě aby mohl lépe testovat efektivitu různých druhů cílení nebo různých variant textu. Proto mají také jednotlivé reklamy celkem malý zásah, přestože celkově ČSSD vydalo za facebookové reklamy jednoznačně nejvíce z českých politických stran.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
ODS několikrát sponzorovala příspěvek, ve kterém odkazuje zpravodajství. Známým způsobem, jak zvýšit interaktivitu publika, je nechat jej hlasovat pomocí reakcí na příspěvek.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
ODS několikrát sponzorovala příspěvek, ve kterém odkazuje zpravodajství.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Naopak reklama formou krátkého videa byla cílena spíše na mladší uživatele.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Ukázky sponzorovaných příspěvků stránky Tomio Okamura – SPD, které nebyly označeny podle pravidel a Facebook tedy jejich šíření po určité době zastavil. Provozovatel dostal možnost dodat identifikaci zdroje financí, nebo reklamu stáhnout, a pokaždé zvolil stažení.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Tomio Okamura se rád nechává fotit u jídla, a některé takové příspěvky sponzoruje, aby je vidělo více lidí. Podle statistik mají o tyto příspěvky zájem spíše muži, což může být způsobeno i složením fanoušků stránky.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Ukázky sponzorovaných příspěvků stránky Tomio Okamura - SPD, které nebyly označeny podle pravidel a Facebook tedy jejich šíření po určité době zastavil. Provozovatel dostal možnost dodat identifikaci zdroje financí, nebo reklamu stáhnout, a pokaždé zvolil stažení.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Tomio Okamura ve svých sponzorovaných příspěvcích často používal slova jako „sluníčkáři“ a hodně příspěvků se zabývá tématem migrace.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
TOP 09 svůj zřejmě nejúspěšnější klip cílila v této variantě pouze na mladé uživatele, reklama se ukazovala především v Praze (55 % ze všech zobrazení).
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Piráti kromě své hlavní stránky sponzorovali i příspěvky stránky Humans of Piráti (sponzorování uvedli podle pravidel Facebooku). Tato stránka představuje konkrétní řadové členy strany.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Piráti kromě své hlavní stránky sponzorovali i příspěvky stránky Humans of Piráti (sponzorování uvedli podle pravidel Facebooku). Tato stránka představuje konkrétní řadové členy strany.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Piráti hojně využívali ilustrací spojených s hlasováním formou reakcí.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Piráti hojně využívali ilustrací spojených s hlasováním formou reakcí.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Hlasovací příspěvky byly obvykle cílené na mladší publikum.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Za Piráty nejčastěji mluví Ivan Bartoš, v jednom z nejzobrazovanějších sponzorovaných příspěvků vyzývá k poražení hnutí ANO. Informace o volebním potenciálu, které jsou v původním obrázku uvedeny, jsme kvůli dodržení zákona rozmazali.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
ODS vsadilo mimo jiné na jednoduchá sdělení formou grafiky doprovozená delším textem.
Autor: Knihovna reklam/Facebook
Politické reklamy na YouTube i Google AdSense
Autor: Google
Politické reklamy na YouTube i Google AdSense
Autor: Google
Na službách Google byl letos objem politických reklam co do utracených prostředků nižší, než na Facebooku. Strany dohromady utratily jen 831 tisíc Kč.
Autor: Google