Revoluce od zakladatele Napsteru: 100% legální P2P síť

  • 6
Programátor Shawn Fanning, duchovní otec výměnného systému Napster, pracuje na projektu, který by umožnil sledovat přenosy souborů v P2P a odvádět platby umělcům; Pepsi natočila reklamu na iTunes s hudebními piráty; Nové ochrany CDS-300 od Macrovision si prý vůbec nevšimnete!

Shawn Fanning, zakladatel legendární a nyní znovuzrozené hudební služby Napster, se po pěti letech vrací na internet s vlastním projektem. Ten začíná tam, kde původní Napster skončil - u identifikace souborů, které protékají veřejně přístupnou sítí. Nový počin kdysi nezkrotného rebela zajímá také zástupce nahrávacích společností. Sconap jim totiž může přinést peníze, které dosud unikají kvůli nekontrolovatelnému šíření hudebních nahrávek v P2P sítích. A Fanning opravdu má co nabídnout.

Model zpoplatnění služby spočívá v přímých platbách za jednotlivé soubory. Srdcem sítě bude centrální server, který bude kontrolovat veškeré datové přenosy. Na něm bude dřímat filtr, založený na technologii porovnávání tzv. digitálních otisků. Jakmile server zaznamená přenos souboru, filtr jeho obsah porovná se záznamy v databázi a v případě shody požádá uživatele o zaplacení. Pak teprve povolí stáhnutí souboru.

Pokud by taková služba fungovala v rámci existující P2P sítě, poplatky za stažené skladby by odváděl její provozovatel. Ten by potom od uživatelů například vybíral měsíční paušál, nebo by volný přístup k hudbě kompenzoval formou zobrazování reklamy.

Programátorova temná minulost nezapůsobila na činovníky hudebního průmyslu jako červený hadr na býka, naopak se o projekt velice živě zajímají. "Je to velmi smělý nápad, ale jeho úspěch závisí na tom, zda budou P2P sítě ochotné spolupracovat. Pokud ano, pak to bude skutečná revoluce," pochválil projekt jeden ze zástupců labelů, s nimiž Fanning jednal.

Piráti hvězdami televizní reklamy - na iTunes!

Annie Leith v reklamě na PepsiV reklamních přestávkách během Superbowlu budou na obrazovkách poprvé k vidění piráti usvědčení z neautorizovaného stahování hudby z internetu. Nečekejte však žádné kriminálníky s tvrdými rysy, ale příjemné mladé tváře, jako je například čtrnáctiletá Annie Leith (na obrázku vpravo), jež má na svém kontě 950 souborů stažených z P2P.

Zhruba dvacítku teenagerů si do reklamní kampaně vybrala společnost Pepsi, která chce Američany upozornit na možnost získání hudby zdarma. Mottem akce je slogan: "Muziku budeme pořád stahovat zadarmo!" Vše vysvětlují následující vteřiny spotu: Na každé třetí etiketě na láhvi s nápoji Pepsi, Diet Pepsi a Sierra Mist bude umístěn speciální kód, který šťastnému výherci přinese libovolnou skladbu z internetové knihovny iTunes Music Store v ceně 99 centů zdarma. Pepsi vrhne 100 milionů označených lahví do prodeje 1. února, akce potrvá do konce letošního března.

Peníze, které si mládež za účinkování v reklamě vysloužila, v drtivé většině pomohou zaplatit pokuty, které jim nedávno nadělila copyrightová organizace RIAA. Ta je mimochodem s formou propagace legálních downloadů vysoce spokojena.

Macrovision CDS-300: Přátelská ochrana CD

Zákazníci hudebních obchodů si možná zanedlouho přestanou stěžovat na omezující ochrany hudebních CD. Zatím nezmizí, jak o tom spekuloval tento článek, ale zastaralé typy vystřídá novinka. Cactus Data Shield 300 má při maximálním zabezpečení disků proti neautorizované distribuci poskytnout také nejvyšší možný uživatelský komfort.

Kompaktní disk obsahuje dvě oblasti, z nichž jedna obsahuje obvyklé hudební stopy a druhá ožije při vložení média do počítačové mechaniky. Použitý DRM systém Windows Media dovolí majiteli CD přehrát komprimované soubory, sestavovat vlastní playlisty, kopírovat skladby na pevný disk či do přenosného přehrávače. Kontrola nad správou digitálních práv je plně v rukou vydavatelů, kteří rovněž mohou povolit určitý počet vypálení zabezpečených souborů jako tradiční audio CD. Hudební průmysl sází na interaktivitu: Fanouškům nabídne v datové části bonusový materiál a dalšího nášupu se dočkají na speciálních internetových stránkách, kam se dostanou jen prostřednictvím CD.

S disky chráněnými systémem CDS-300 se setkáme nejdříve ve druhém čtvrtletí letošního roku. Systém má přinést kompatibilitu médií se všemi stolními CD/DVD přehrávači a běžný uživatel prý vůbec nepostřehne, že zakoupené album je chráněné. Necháme se překvapit.